Να προασπίσει τα συμφέροντα των επιβατών επιχειρεί η ΕΕ που εδώ και χρόνια προχωρά σε διορθωτικές κινήσεις των σχετικών κανονισμών. Το ζήτημα της αποζημίωσης επιβατών που είτε ταξίδεψαν τελικώς με σημαντική καθυστέρηση, είτε δεν έφτασαν ποτέ στον τελικό τους προορισμό απασχολεί σε μεγάλο βαθμό τους Ευρωπαίους πολίτες οι οποίοι στην πλειονότητα των περιπτώσεων αδυνατούν να βρουν το δίκιο τους. Μπορεί να υπάρχει ένα θεωρητικό πλαίσιο που ορίζει τα δικαιώματα των επιβατών ωστόσο δεν τηρούνται και οι ταλαιπωρημένοι ταξιδιώτες καλούνται να παλέψουν με το τέρας της γραφειοκρατίας για μια μάχη που σπάνια κερδίζουν. Στη χώρα μας χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε η Hellenic Train η οποία προχωρά συστηματικά σε ακυρώσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και χωρίς αποζημίωση. Το θέμα προκάλεσε την αντίδραση της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) η οποία έχει καλέσει την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε εξηγήσεις. Έντονο βέβαια είναι το φαινόμενο και στις αεροπορικές μεταφορές όπου ειδικά το φετινό καλοκαίρι κατά τη διάρκεια του οποίου παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση της αεροπορικής κίνησης, τα προβλήματα ήταν σημαντικά.
Η ΕΕ από την πλευρά της επιχειρεί ανά περιόδους να ανακαινίσει το ζήτημα χωρίς ωστόσο κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα καθώς ο ταλαιπωρημένος επιβάτης καλείται να βρει το δίκιο του μέσα από μια σειρά φορέων και υπευθύνων χωρίς να εντοπίζει την άκρη του νήματος.
Σε αυτή τη φάση η ΕΕ επιχειρεί να συγκεντρώσει τις απόψεις του κοινού με στόχο την ενοποίηση και απλούστευση της νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών, αντλώντας διδάγματα από την πανδημία και καθιστώντας την πιο κατάλληλη για μελλοντικές κρίσεις. Ενώ οι ισχύοντες νόμοι προστατεύουν τους επιβάτες σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι τους, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις, όπως οι πρακτικές λεπτομέρειες της εφαρμογής των κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών, καθώς και τα προβλήματα που οφείλονται σε καθυστερήσεις ή ματαιώσεις πτήσεων σε διάφορα κράτη της ΕΕ το καλοκαίρι του 2022.
Η Επίτροπος Μεταφορών κ. Αντίνα Βαλεάν δήλωσε σχετικά: «Ύστερα από δύο χρόνια διαταραχών λόγω της πανδημίας και τις σοβαρές επιπτώσεις τους στα ταξιδιωτικά μας σχέδια, είναι σημαντικό να συγκεντρωθούν οι απόψεις των επιβατών σχετικά με τα δικαιώματα που τους προστατεύουν. Πρέπει να αντλήσουμε διδάγματα από την πρόσφατη εμπειρία και να δούμε πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε την ανθεκτικότητα του συστήματος απέναντι σε εκτεταμένες διαταραχές των μετακινήσεων, σε όλα τα μέσα μεταφοράς.»
Η διαβούλευση καλύπτει πέντε βασικά θέματα:
1) βελτίωση της οικονομικής προστασίας των επιβατών αεροπορικών μεταφορών έναντι του κινδύνου αφερεγγυότητας και κρίσεων ρευστότητας των αεροπορικών εταιρειών,
2) επιστροφή χρημάτων στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών που κάνουν κράτηση μέσω ενδιάμεσου πωλητή εισιτηρίων,
3) επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση που κάποιος επιβάτης αεροπορικών μεταφορών ακυρώσει το ταξίδι του λόγω σοβαρής κρίσης, όπως πανδημία ή φυσική καταστροφή,
4) δικαιώματα των επιβατών για ταξίδια που περιλαμβάνουν περισσότερους του ενός τρόπους μεταφοράς, και
5) βελτιωμένη επιβολή των δικαιωμάτων των επιβατών σε όλα τα μέσα μεταφοράς. Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τις 7 Δεκεμβρίου 2022.