Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑΜΕΤΑΦΟΡΕΣΕπηρεάζει η ενεργειακή συνθήκη τα εμπορευματικά κέντρα της χώρας;

Επηρεάζει η ενεργειακή συνθήκη τα εμπορευματικά κέντρα της χώρας;

Συνολικά έξι Εμπορευματικά Κέντρα προβλέπονται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών τα οποία εκτείνονται σε όλη τη χώρα. Αφορούν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη, Πάτρα και Λάρισα / Βόλο. Μέχρι στιγμής, κανένα από αυτά δεν έχει λειτουργήσει.

Το πολύπαθο Θριάσιο φαίνεται ότι μπαίνει σε τροχιά, καθώς αναμένεται η επικύρωση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, ώστε να ξεκινήσουν τα έργα, με την επένδυση να ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ.

Στη Θεσσαλονίκη, κεντρική στόχευση παραμένει η δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στον Γκόνο, σε έκταση 672 στρεμμάτων στο οποίο εκτείνεται το παλιό στρατόπεδο. Μέχρι στιγμής το εν λόγω έργο είχε την τύχη του Θριασίου, το οποίου μετρούσε άπειρες αναβολές και αποτυχημένες απόπειρες δημοπράτησης.

Πλέον ΓΑΙΑΟΣΕ και ΤΑΙΠΕΔ («Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας») φιλοδοξούν, να ολοκληρώσουν την προσπάθεια αξιοποίησης του Ε/Κ της Θεσσαλονίκηςτροποποιώντας παραμέτρους της σύμβασης παραχώρησης.

Το έργο αξιοποίησης του Γκόνου εντάχθηκε στο πρόγραμμα “Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας” με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, η οποία όρισε το ΤΑΙΠΕΔ φορέα ωρίμανσης για την επίσπευση των σχετικών διαδικασιών.

Ο νέος διαγωνισμός για το Ε/Κ στον Γκόνο 

Η απαιτούμενη επένδυση εξαρτάται από το σενάριο χρήσεων που θα επιλεγεί. Με βάση τις έως τώρα αναλύσεις, η παραχώρηση του Ε/Κ στον Γκόνο για περίοδο, τουλάχιστον 30 ετών, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για χρήση υπηρεσιών logistics, μεταποίησης, συναρμολόγησης και ζωνών ελεύθερου εμπορίου.

Το ύψος της επένδυσης ποικίλει, ανάλογα με το σύνολο των κατασκευαστικών φάσεων και χρήσεων. Το ελάχιστο απαιτούμενο ύψος της επένδυσης ανέρχεται στα 115 – 120 εκατ. ευρώ και το μέγιστο στα 200 – 260 εκατ. ευρώ.

Ο Γκόνος σε αριθμούς

-Εφάπαξ αρχικό οικονομικό αντάλλαγμα (entry fee): 10 εκατ. ευρώ

-Ετήσιο σταθερό αντάλλαγμα: 300 χιλ. ευρώ έως 900.000 ευρώ

-Ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων: 2,8% έως 4%

-Εσωτερική απόδοση ιδίων κεφαλαίων: 9,5% έως 10,5%

-Εσωτερική απόδοση έργου: 6% έως 7%.

Το εκτιμώμενο «αποτύπωμα» του έργου:

-Συνολική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία 325 εκατ. ευρώ (30% άμεση, 15% έμμεση και 55% επαγόμενη),

-Σε επίπεδο απασχόλησης 3.200 θέσεις εργασίας (33% άμεσες, 20% έμμεσες, και 47% επαγόμενες).

Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς των εμπορευματικών μεταφορών, η Ελλάδα χρειάζεται να αποκτήσει δυο σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα και σιδηροδρομικά terminals, τουλάχιστον, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ο Γκόνος γειτνιάζει με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό, την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, και θεωρείται κλειδί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της Β. Ελλάδας.

Η εξέλιξη του διαγωνισμού για τον Γκόνο θα εξαρτηθεί από τη «συμπεριφορά» που θα επιδείξουν εταιρείες, όπως ο ΟΛΘ και μεγάλες εταιρείες logistics, υπογραμμίζοντας με νόημα ότι «η γεωπολιτική αστάθεια ανέδειξε την ανάγκη, κάθε χώρα να μπορεί να διαθέτει ένα σύγχρονο και αποδοτικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας και εμπορευματικών ροών».

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ