Είναι γνωστό το… παράπονο των καταναλωτών αλλά και όσων παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στην αγορά των καυσίμων. Όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου υποχωρεί, η μείωση αργεί να περάσει στην τιμή της αντλίας. Αντίθετα, όταν η διεθνής τιμή ανεβαίνει, η τιμή της λιανικής τσιμπάει αμέσως. Τι θα συμβεί λοιπόν σε αυτή τη φάση;
Οι τιμές λιανικής των καυσίμων έχουν παραμείνει σχετικά σταθερές τις τελευταίες εβδομάδες. Οι τιμοληψίες μέχρι και την Κυριακή που έγιναν από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, έφερναν την μέση πανελλαδική τιμή στα 1,916 ευρώ από 1,894 ευρώ στις 21 Μαρτίου. Η άνοδος είναι μικρή μόλις 1% παρά το γεγονός ότι στο ίδιο διάστημα, η διεθνής τιμή του πετρελαίου κινήθηκε ανοδικά. Αυτό έχει την εξήγησή του: έχει ανέβει σημαντικά η ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου απορροφώντας την επίπτωση. Αντίστοιχη εικόνα και στο πετρέλαιο κίνησης. Η τιμή λιανικής ήταν την Κυριακή στα 1,655 ευρώ από 1,68 ευρώ στις 21 Μαρτίου.
Και τώρα; Δυστυχώς για τον καταναλωτή, φαίνεται ότι οι επόμενες ημέρες θα φέρουν υψηλότερες τιμές. Για σήμερα, ενώ είχαν προαναγγελθεί μειώσεις στις τιμές χονδρικής, τελικώς είχαμε αυξήσεις. Ένα λίτρο με βάση την διυλιστηριακή τιμή κοστίζει 1,439 ευρώ από 1,396 ευρώ στις 21 Μαρτίου και για αύριο έχει βγει προειδοποιητικό για νέες σημαντικές αυξήσεις. Σε αυτή τη φάση, η άνοδος εστιάζεται στην αμόλυβδη και όχι τόσο στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή χονδρικής του οποίου διαμορφώνεται στα 1,163 ευρώ το λίτρο από 1,173 ευρώ στις 21 Μαρτίου.
Γιατί είναι πιθανό να συνεχίσουν και τις επόμενες ημέρες να ανεβαίνουν οι τιμές λιανικής; Διότι αναπτύσσονται ισχυρές δυνάμεις αύξησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου -οι πετρελαιοπαραγωγοί φαίνεται να το θέλουν στα 100 δολάρια το βαρέλι από 85 που είναι σήμερα- και γιατί το ευρώ δεν αναμένεται να ανατιμηθεί με τον ίδιο ρυθμό το επόμενο διάστημα ώστε να απορροφά αυτές τις αυξήσεις.