Θέμα ημερών αποτελεί η έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ η έγκριση του έργου συντήρησης – ανάταξης του δικτύου που δημοπρατεί ο ΟΣΕ με τη μέθοδο ΣΔΙΤ. Το έργο είναι κομβικής σημασίας, καθώς πρόκειται να σηματοδοτήσει την έναρξη της διαδικασίας συντήρησης του δικτύου, η οποία εκκρεμεί εδώ και αρκετά χρόνια, με αποτέλεσμα να σημειώνονται συστηματικά δυσλειτουργίες στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Το έργο δεν αποκλείστε να βγει στον αέρα μέχρι το Πάσχα και στόχος της διοίκησης του ΟΣΕ είναι να επιλεγεί ανάδοχος μέχρι το τέλος του 2023. Θα είναι η πρώτη στρατηγική εργολαβία συντήρησης στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ. Το έργο καλύπτει όλο το τμήμα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τον Στρυμόνα και από το Πλατύ μέχρι τον Νέο Καύκασο Φλώρινας. Θα περιλαμβάνει την συντήρηση του δικτύου, αλλά και την ανάταξη όπου αυτή απαιτείται. Στον διαγωνισμό αναμένεται να εμφανιστούν σχήματα από εταιρείες με εμπειρία στη συντήρηση, αλλά και τεχνικές εταιρείες για τα έργα υποδομής, όπου αυτά χρειαστούν. Η χρηματοδότηση θα προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης σε ποσό 80 εκατ. ευρώ και η υπόλοιπη χρηματοδότηση θα προέλθει από δημόσιους πόρους. Η διάρκεια της Σύμπραξης για τη συντήρηση -ανάταξη του δικτύου θα είναι περιόδου 20ετίας.
Παράδειγμα για τα επόμενα έργα
Το πρώτο αυτό έργο συντήρησης μέσω ΣΔΙΤ αναμένεται να αποτελέσει «πιλότο» για ανάλογα έργα στο υπόλοιπο δίκτυο καθώς από αυτό, θα αντληθεί η εμπειρία προκειμένου να τρέξουν μελλοντικά οι άλλες δύο αντίστοιχες εργολαβίες, για το δίκτυο της Νότιας Ελλάδας (Αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” – Ρίο) και το δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας (Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, Λάρισα – Βόλος). Οι διαδικασίες ωρίμανσης των επόμενων δυο έργων έχουν ήδη ξεκινήσει.
Χρονικά πάντως θα προηγηθεί το δίκτυο Νότιας Ελλάδας, καθώς μια-μια οι εργολαβίες ολοκληρώνονται και έτσι θα μπορεί ο ΟΣΕ να «τρέξει» τον διαγωνισμό με σωστό προγραμματισμό και χωρίς συμβατικές αλληλοεμπλοκές.
Μέχρι να ξεκινήσει η υλοποίηση της πρώτης σύμβασης, ο ΟΣΕ τρέχει περιορισμένου εύρους εργολαβίες συντήρησης με βάση τους διαθέσιμους πόρους που έχει, για να μπορεί το δίκτυο να συντηρείται.
Για πρώτη φορά φέτος ύστερα από κενό πολλών ετώνο ΟΣΕ θα λάβει από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσό σημαντικά αυξημένο κατά 30 εκατ. ευρώ μεγάλο μέρος του οποίου θα δρομολογηθεί προς την συντήρηση του δικτύου. Η συνολική πλέον χρηματοδότηση του διαχειριστεί της υποδομής ανέρχεται σε 75 εκατ. ευρώ έναντι 45 εκατ. ευρώ, όλα τα τελευταία χρόνια.