*Εβδομάδα αξιολόγησης από την Fitch, αυτή που ξεκινά με επιφυλάξεις αλλά και προσδοκίες.
*Η υπεραπόδοση των τραπεζικών μετοχών, συνδυαστικά με τις αυξημένες εισροές και τα αρκετά “πακέτα” αποτελούν ενθαρρυντική ένδειξη, μένει να δούμε εάν και πως θα μπορούσε να μετουσιωθεί σε κάτι πιο ουσιαστικό.
*Διορθώνουν οι “τεχνολογικές” και ο Nasdaq. Κάποια στιγμή θα συνέβαινε, από την στιγμή που κολοσσοί, όπως η Apple αποτιμώντας 3 τρισ.$, σχεδόν στο 1/5 του ΑΕΠ της Ευρωζώνης.
*Για να έχουμε μία τάξη μεγέθους (των αμερικανικών δεδομένων) 5 Giga Groups- Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon και TESLA έχουν χρηματιστηριακή αξία 10 τρισ. δλδ 55 ( ! ) φορές το ΑΕΠ της χώρας μας.
*Το πρώτο βήμα της Άγκυρας προς τα capital controls, θεωρεί το Stratfor την υποχρέωση των εξαγωγικών επιχειρήσεων να μετατρέπουν το 25% των εσόδων τους σε τουρκικές λίρες. Η κεντρική τράπεζα της γείτονος (CBRT) επιχειρεί να αποτρέψει-αμβλύνει, περιορίσει καλύτερα- την δολαριοποίηση της οικονομίας. Ένα 25% της αξίας της έχασε η TRL την τελευταία εβδομάδα του 2021-έναντι του δολαρίου- σε υψηλά 19 ετών ο πληθωρισμός, τον Δεκέμβριο.
*“Τουρισμός και βιομηχανία τροφίμων είναι 2 κλάδοι, που θα πρέπει να συνεργαστούν στενότατα…”, είναι το μότο του Σπύρου Θεοδωρόπουλου. Ως Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ είναι πολλά αυτά, που μπορεί να κάνει. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει την συνδρομή μελών (του δ.σ του Συνδέσμου) όπως ο Ιωάννης Αθ. Γιώτης. Με επιτυχές αποτύπωμα προχωρά η στρατηγική συνεργασία με την Μαίρη Χατζάκου (της ΜΕΒΓΑΛ).
*Με την θερμή υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η (μετοχική ) συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στο σχήμα της GasTrade. Με τις υπογραφές των Maria Rita Galli- από τον Διαχειριστή- και Ελμίνας Κοπελούζου η μεταβίβαση των μετοχών. Και με τις ευλογίες των Βρυξελλών το project για την Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φ/α στην Αλεξανδρούπολη. Εννοείται, πως είχε “ευλογηθεί” από την Πρεσβεία. Λεπτομέρεια, που αργότερα θα κάνει την διαφορά: το LNG Terminal της Αλεξανδρούπολης είναι σχεδιασμένο, ώστε να έχει τη δυνατότητα προσαρμογής στην αποθήκευση και μεταφορά υδρογόνου.
*Παγκρήτια Τράπεζα και OPTIMA Bank ήταν οι 2 μη συστημικές, που εντάχθηκαν δυναμικά στα προγράμματα χρηματοδότησης μέσω κονδυλίων και δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο δίδυμο των Δημ. Δημόπουλου και Αντ. Βαρθολομαίου πιστώνεται η επιτυχής συμφωνία. Ειδικότερα, ο CEO γνωρίζει πολύ καλά το σύστημα. Από το άλλο “μέτωπο” της προοπτικής συγχώνευσης με την Τράπεζα Χανίων, σύντεκνος με καλό inside, μου είπε ότι εκκρεμούν λεπτομέρειες που όμως είναι ουσιώδεις. Δεν θα επεκταθώ, πριν επιβεβαιώσω 2-3 στοιχεία, που αφορούν επιχειρηματία του νησιού, πρώην παράγοντα των Ομιλιτών και έναν μεγαλοξενοδόχο. Σας προϊδεάζω, ωστόσο.
*Για Papoutsanis και τις φήμες για ενδεχόμενο ενδιαφέρον από την πλευρά της Sarantis, την αναφορά μας την κάναμε. Είδα τη μετοχή της πρώτης στα 2,43 ευρώ (με άνοδο 2,53%) και συναλλαγές 24.150 τμχ την Παρασκευή, και ξανά ρώτησα την πηγή. Θα σας κρατώ ενήμερους.
*Προς έξοδο από το ΧΑΑ η Καραμολέγκος. Δημόσια Πρόταση στα 3,22 ευρώ, στα 3,10 ευρώ η τρέχουσα στο ταμπλό. Μικρό το premium, τζάμπα το κόστος εξόδου για τον βασικό μέτοχο. Ούτε αυτή η διοίκηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κατάφερε να διαμορφώσει ένα επαρκές πλαίσιο προστασίας των συμφερόντων των μικροεπενδυτών. Οι 2 κυρίες της Επιτροπής, Βασιλική Λαζαράκου και Αναστασία Στάμου θα έπρεπε να έχουν ενεργήσει αποτελεσματικότερα.
*Είχα θεωρήσει… αστείο την πληροφορία, πως η ΕΧΑΕ θα προσλάμβανε σύμβουλο, ο οποίος θα είχε την αρμοδιότητα αναζήτησης εταιρειών για να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο. Και πως να μην, καθώς όποιος επιχειρηματίας/βασικός μέτοχος θέλει (και επειδή μπορεί) βγάζει την εταιρεία του από το χρηματιστήριο. Tragic, η όλη κατάσταση, μόνο για γέλια δεν προσφέρεται.
*Μέσα στο πρώτο τρίμηνο η νέα αμκ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ύψους 200 εκατ. Σημαντικό μέρος θα πάει στην χρηματοδότηση αποπληρωμής του ομολογιακού (διεθνούς εκδόσεως) των 660 εκατ. Για την ιστορία θυμίζω, εκείνο που είχε συναφθεί με κόστος 6,3% (και παρουσιασθεί ως επιτυχία). Περιμένω να δω, ποιος θα εισφέρει και πόσα. Εσείς; μία περιέργεια δεν την έχετε;
*Και μιας ο λόγος για “εκδόσεις”. Στα 4 δισ. υπολογίζεται, πως θα φθάσουν οι 4 συστημικές, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ελάχιστες απαιτήσεις για ίδια κεφάλαια και επιλέξιμες υποχρεώσεις (MREL). Αυτές, που επιβάλλει ο Single Resolution Board. Η Πειραιώς, το πιθανότερο να “βγει” με senior preferred bond έως 1 δισ. Η Eurobank το έχει ανακοινώσει, πως προβλέπει 600 εκατ. (με ΑΤ1) και άλλα 200 εκατ. ( με TIER II). Η Εθνική θα προχωρήσει με συνδυασμό ΑΤ1 και TIER για έως 1 δισ. II, και η Alpha Bank με ομολογιακό έως 800 εκατ.
*Για να δούμε και τον ΟΔΔΗΧ, πότε για πόσα και τι διάρκεια θα κάνει την πρώτη “έξοδο”. Έχουμε το πιο ελκυστικό (κρατικό) χρέος στην Ευρωζώνη, με μία από τις υψηλότερες αποδόσεις, με 2 κύριους δανειστές (ECB, ESM) με Lagarde-Regkling στην γραμμή Macron- Draghi, με πλήρη κάλυψη/εγγύηση για τα επόμενα χρόνια. Γιατί τα αναφέρω; μα για να καθησυχάσω όσους “ανακαλύπτουν” και ανησυχούν για την άνοδο της απόδοσης του US10Y e.tc, e.tc. Στο 1,505% το GR10Y, o.k δεν είναι στο 0,528% αλλά δεν κυμαίνεται στα 2,463 (Μάρτιος 2020), ούτε στα 4,5% (Μάρτιος 2018). Ας μην έχουν “κοντή μνήμη” οι οψίμως ανησυχούντες.
*Για τις διοικητικές αλλαγές στα της Lamda, το εσπευσμένο ταξίδι-αστραπή του Δρ. στην Αθήνα είχατε ενημερωθεί κ.λ.π. Σχετίζονται και με τον προγραμματισμό για την εισαγωγή στο ΧΑΑ των φορέων, που διαχειρίζονται/λειτουργούν τα Malls. Μόνο θεωρητικό δεν είναι το ερώτημα.
*Μια φράση του υπουργού Ενέργειας κατά την ανακοίνωση των μέτρων στήριξης, πέρασε στα… ψιλά. «Θέλουμε και πάλι το φυσικό αέριο να γίνει φθηνότερο καύσιμο από το πετρέλαιο θέρμανσης» τόνισε ο κ. Σκρέκας αντιλαμβανόμενος πόσα προβλήματα και πόση δυσπιστία έχει προκληθεί το τελευταίο διάστημα από το πρωτοφανές φαινόμενο το πετρέλαιο θέρμανσης να είναι αισθητά φθηνότερο από το φυσικό αέριο. Ποιος θα κάνει αίτηση σύνδεσης για αλλαγή καυστήρα και να πληρώσει για να «φουσκώσει» τον λογαριασμό της θέρμανσης; Και πώς θα συνεχίσουν οι επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων ή πώς θα αξιοποιηθούν οι ήδη δρομολογημένες επεκτάσεις; Είναι μεγάλο το διακύβευμα (πέραν του περιβαλλοντικού αποτυπώματος καθώς το πετρέλαιο θεωρείται περισσότερο ρυπογόνο καύσιμο από το φυσικό αέριο) και πολλές οι επενδύσεις που έχουν γίνει και κινδυνεύουν να μην αποσβεστούν. Όσο για την βασική πρόβλεψη του πρώτου ελληνικού κλιματικού νόμου ότι σταδιακά τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να καταργηθούν πλήρως οι καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης, αυτή τη στιγμή μόνο ως «τιμωρία» φαντάζει σε κατασκευαστές και ιδιοκτήτες ακινήτων. Προκειμένου να μην αλλοιωθεί για μακρύ χρονικό διάστημα η παγιωμένη εικόνα ότι το φυσικό αέριο είναι «και φθηνότερο και πιο πράσινο» σε σχέση με το πετρέλαιο, υιοθετήθηκε και η επιθετική πολιτική επιδοτήσεων υπέρ του φυσικού αερίου. Τα ποσά που ανακοινώθηκαν δεν είναι τυχαία. Υπολογίστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αισθάνονται χαμένοι όσοι επένδυσαν ήδη στην αντικατάσταση του καυστήρα πετρελαίου θέρμανσης. Βέβαια, το τι θα γίνει με την τιμή του φυσικού αερίου, ουδείς το γνωρίζει. Φαίνεται όμως το υπουργείο Ενέργειας είναι αποφασισμένο να κινηθεί επιθετικά προκειμένου μην «τσαλακωθεί» η καλή φήμη του φυσικού αερίου όλων των προηγούμενων ετών.