Με μοντέλο δίδυμης χρηματοδότησης θα προχωρήσει το πολυαναμενόμενο σιδηροδρομικό έργο, που θα επανασυνδέσει το Ρίο με το λιμάνι της Πάτρας. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα ενεργοποιήσει την υφιστάμενη διπλή σιδηροδρομική γραμμή από το Ρίο μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας που περιλαμβάνει και την Σιδηροδρομική Σήραγγα Πατρών.
Η εύρεση του μοντέλου χρηματοδότησης σηματοδοτεί την έναρξη του έργου το οποίο συζητείται εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ένα τμήμα του έργου θα χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσα από το πρόγραμμα «Μεταφορές». Το υπολειπόμενο ποσό φαίνεται, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών – Μεταφορών ότι θα καλυφθεί από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF II). Μόλις ολοκληρωθούν και οι τυπικές διαδικασίες ένταξης του έργου στα δυο χρηματοδοτικά εργαλεία θα ξεκινήσει και η υλοποίησή του.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για το έργο Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών είναι σε εξέλιξη από τις αρχές του έτους από την ΕΡΓΟΣΕ, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ο διαγωνισμός βρίσκεται πλέον στη Β` φάση της σχετικής διαδικασίας. Περιλαμβάνει την Σιδηροδρομική Σήραγγα Πατρών, μια από τις μεγαλύτερες της χώρας ξεκινώντας από την οδό Κανελλοπούλου και τερματίζοντας στο νέο Λιμάνι.
Το υπογειοποιημένο μήκος της σήραγγας με την μέχρι σήμερα προτεινόμενη λύση, υπολογίζεται σε 5,2 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει πως θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της χώρας, μετά την Σήραγγα Καλλιδρόμου (9χλμ) και την Σήραγγα Όθρυος (6,4χλμ).
Το υπογειοποιημένο τμήμα ξεκινά από τη στάση «Καστελλόκαμπος», από όπου τα τρένα του Προαστιακού θα συνεχίζουν πραγματοποιώντας εννέα στάσεις έως το νέο λιμάνι της Πάτρας, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης στη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο. Τα υπεραστικά τρένα θα σταματούν μόνο στον κεντρικό σταθμό της πόλης.
Οι σταθμοί θα είναι οι Ρίο, Καστελόκαμπος, Μποζαΐτικα Κανελλοπούλου, Αγυιά, Παναχαϊκή, Άγιος Διονύσιος, Άγιος Ανδρέας, ενώ θα υπάρχουν και δυο επιλιμένιους σταθμούς: Τριών Συμμάχων και Νέο Λιμάνι.