Θα περάσουν τα διυλιστήρια και οι εταιρείες εισαγωγής πετρελαιοειδών το «ζεστό χρήμα» που τους δίνει το κράτος στον τελικό καταναλωτή; Μια πρωτότυπη ιδέα στήριξης της αγοράς πρόκειται να ενεργοποιηθεί μέσα στις επόμενες ημέρες προκαλώντας ήδη απορίες αλλά και κριτική. Αντί το κράτος να κάνει αυτό που μας έχει συνηθίσει να κάνει, να παρεμβαίνει δηλαδή στους φορολογικούς συντελεστές, αποφασίζει αυτή τη φορά να δώσει μετρητά σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
Μιλάμε για ποσό άνω των 20 εκατ. ευρώ για μόλις έναν μήνα. Αυτό το ποσό θα αφορά στην επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, ένα «ευαίσθητο» καύσιμο καθώς χρησιμοποιείται κυρίως από φορτηγά μεταφοράς προϊόντων και πρώτων υλών. Πώς λοιπόν θα πρέπει να κλείσει ο κύκλος του χρήματος; Το δημόσιο πιστώνει πόρους στο διυλιστήριο. Το διυλιστήριο, πουλάει το καύσιμο στον έμπορο με έκπτωση 15 λεπτά ανά λίτρο (12 συν ΦΠΑ) που πρέπει να φαίνεται διακριτά στο τιμολόγιο. Το ίδιο και ο έμπορος στον πρατηριούχο.
Όσο για τον τελευταίο, οφείλει να μειώσει αμέσως την τιμή με το που θα προσθέσει το καύσιμο που «κουβαλάει» την έκπτωση στην δεξαμενή του. Και πώς θα ελεγχθεί; Με τα τιμολόγια και με το σύστημα εισροών εκροών απαντούν οι εμπνευστές του μέτρου. Δεδομένου ότι έχει ήδη εκδοθεί η υπουργική απόφαση για το «κλείδωμα» του περιθωρίου κέρδους των εμπόρων καυσίμων, είναι προφανές ότι αν κάποιος επιχειρήσει να οικειοποιηθεί την έκπτωση, θα εμφανiστεί να πουλάει με σαφώς μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους άρα θα υποστεί το πρόστιμο.
Από την άλλη, είναι τέτοια η διαφορά στην τιμή που δεν θα είναι εύκολο να κρατήσει κάποιος ψηλά την τιμή όταν γνωρίζει ότι στην ίδια γειτονιά λειτουργούν δεκάδες πρατήρια. Εγείρεται βέβαια το ερώτημα. Και τι θα γίνει όταν το κράτος θα σταματήσει να επιδοτεί; Προφανώς θα δούμε μια απότομη αύξηση 15 λεπτών στην τιμή του πετρελαίου κίνησης. Ωστόσο, όταν τίθεται το ερώτημα στους αρμόδιους, δίνουν την εξής απάντηση: ουδείς αποκλείει παράταση των επιδοτήσεων μέχρι να κοπάσει τελείως η θύελλα στην αγορά