Άμεσα προβλέπεται να γίνει η κατάθεση της ρύθμισης για την άρση του πλαφόν, που ισχύει στην χονδρεμπορική αγορά για τα έσοδα των ηλεκτροπαραγωγών, στις διμερείς συμβάσεις που θα συνάπτουν με μεγάλους καταναλωτές ενέργειας.
Όπως αναφέρεται οι σχετικές λεπτομέρειες έκλεισαν σε σχετική σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων, ΔΕΗ, ΡΑΕ, ΥΠΕΝ, την προηγούμενη εβδομάδα και θα πρέπει άμεσα να γίνει η προώθηση του σχεδίου στη Βουλή, το πιθανότερο με μορφή τροπολογίας προς χάρη επισπεύσεως της όλης διαδικασίας. Έτσι, αναμένεται να τροχοδρομηθούν οι νέες συμφωνίες της ΔΕΗ με ενεργοβόρες βιομηχανίες, που εκκρεμούν λόγω της ύπαρξης του πλαφόν.
Συνολικά βέβαια είναι ζητούμενο για τη βιομηχανία η διαμόρφωση ενός συνολικού πακέτου θεσμικών παρεμβάσεων ακόμη και των μέτρων για επιδοτήσεις καθώς έτσι θα αναπτυχθούν μεγαλύτερες “δικλείδες” ασφαλείας. Παράλληλα το ΥΠΕΝ αναμένεται να προωθήσει εντός των ημερών και τις νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν τεθεί σε διαβούλευση (για την ενσωμάτωση της Οδηγίας για τις ΑΠΕ και τον μετασχηματισμό της ΡΑΕ σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, αλλά και την δυνατότητα μικρών έργων ΑΠΕ, που έχουν υποβάλει αίτηση σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ πριν από τις αρχές του 2023.να κατακυρώνουν τα διοικητικά καθοριζόμενες ταρίφες, ώστε να προλάβει και την προκήρυξη των εκλογών.
Κριτική
Στο μεταξύ οι προωθούμενες ρυθμίσεις που έχουν ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις ενεργειακές κοινότητες, τον ενεργειακό συμψηφισμό και την αυτοπαραγωγή από συστήματα ΑΠΕ, που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 27 Φεβρουαρίου συναντά τη σφοδρή κριτική της αγοράς. Όπως αναφέρεται οι καταγραφές στο νομοσχέδιο αναιρούν την προσπάθεια για ανάπτυξη του net metering και της αυτοπαραγωγής ως “αναχώματος” στην εκτίναξη του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις. Αιχμή είναι η διατύπωση που έχει επιλεγεί στο άρθρο 28 του νομοσχεδίου που αντικαθιστά το άρθρο 14Α του ν. 3468/2006 (Α’ 129) και αφορά «την εφαρμογή του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από αυτοκαταναλωτές».
Όπως καταγράφεται στη νέα ρύθμιση για σταθμούς που εγκαθίστανται από αυτοκαταναλωτές, καθώς και για αυτοκαταναλωτές από κοινού, για την εφαρμογή του ενεργειακού συμψηφισμού, η μέγιστη ισχύς του σταθμού για:
α) οικίες (νοικοκυριά), δεν μπορεί να ξεπερνά τα δέκα (10) κιλοβάτ (kW) ανα παροχή κατανάλωσης,
β) νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, δεν μπορει να ξεπερνά τα εκατό (100) κιλοβάτ (kW) ανα παροχή κατανάλωσης.
Να σημειωθεί ότι ο παλαιότερος νόμος, ο 3468 καθόριζε ότι:΅”Με την ανωτέρω υπουργική απόφαση είναι δυνατόν να τίθενται, με μέγιστο όριο τα 3 ΜW για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ανώτατα όρια εγκατεστημένης ισχύος διαφοροποιημένα ανά κατηγορία παραγωγών και ανά ηλεκτρικό σύστημα διασυνδεδεμένο ή αυτόνομο. H YA συνημμένη.
Ουσιαστικά αυτό που σημειώνει η αγορά είναι ότι 100 kW ανά παροχή κατανάλωσης που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι πολύ μικρή ποσότητα ενέργειας για να καλύψει τις ανάγκες μιας επιχείρησης κι όχι μόνο , κι έτσι επί της ουσίας καταργείται η εναλλακτική για κάλυψη μέρους του ενεργειακού βάρους με αυτοκατανάλωση. Μάλιστα αναφέρεται με νόημα ότι στον προηγούμενο νόμο υπήρχε μέγιστο όριο τα 3 ΜW για τους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και ανώτατα όρια εγκατεστημένης ισχύος διαφοροποιημένα ανά κατηγορία παραγωγών και ανά ηλεκτρικό σύστημα διασυνδεδεμένο ή αυτόνομο.
Παράλληλα κριτική γίνεται και στις ρυθμίσεις για αυτοκατανάλωση χωρίς έγχυση στο δίκτυο. Γίνεται, δε, λόγος για παραβίαση των κατευθύνσεων της ευρωπαϊκής οδηγίας η οποία ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ. “Αντί να βάζουμε στις στέγες φωτοβολταϊκά θα τα βαζουμε στα χωράφια; Κρατάει τον ηλεκτρικό χώρο για ποιόν;” ρωτούν με νόημα τονίζουν παράγοντες της βιομηχανίας σε σχέση με την πρόθεση της κυβέρνησης να θέσει όρια στην παραγωγή από ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά) σε νομικά πρόσωπα.