«Ανασκουμπώνεται» ο μετροπόντικας ώστε στις αρχές του 2023 να ξεκινήσει το σκάψιμο για τη δημιουργία της νέας γραμμής 4 του μετρό. Το επιβατικό κοινό περιμένει με αγωνία την παράδοση του έργου ώστε να μπορούν να κάνει τη διαδρομή Γουδή – Κυψέλη σε 13 λεπτά και το Άλσος Βεΐκου – Εξάρχεια σε 7 λεπτά. Ωστόσο δεν πρόκειται για τη μοναδική διευκόλυνση που θα παρέχει η νέα γραμμή και θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία, σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό, το 2029. Η γραμμή 4 θα προσφέρει στους χρήστες του μέσου τέσσερις σημαντικές καινοτομίες για τα ελληνικά και όχι μόνο δεδομένα. Lockers για την παραλαβή ηλεκτρονικών παραγγελιών, «ζυγαριές» επιβατών και παραγωγή ενέργειας μέσω του συστήματος πέδησης είναι μόνο μερικά από τα φουτουριστικά στοιχεία της νέας γραμμής.
1. Αποβάθρες με πόρτες και συρμοί χωρίς οδηγό
Οι σταθμοί στη νέα Γραμμή 4 θα είναι εξοπλισμένοι με πόρτες οι οποίες θα ανοίγουν αυτόματα με την άφιξη του συρμού στο σταθμό. Όταν το τρένο θα φθάνει σε ένα σταθμό, θα ευθυγραμμίζεται το τρένο με την αποβάθρα και στη συνέχει θα ανοίγουν ταυτόχρονα οι θύρες του τρένου και της αποβάθρας. Πρόκειται για πρόσθετο σύστημα ασφαλείας το οποίο θα αποτρέψει πιθανά ατυχήματα. Οι συρμοί θα είναι driverless, καθώς θα κινούνται χωρίς οδηγό. Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για το μετρό της Θεσσαλονίκης, ενώ ήδη χρησιμοποιούνται αντίστοιχα συστήματα σε αρκετές χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο. Πρόκειται για τον ασφαλέστερο τρόπο κίνησης του μετρό καθώς περιορίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας και ελαχιστοποιείται η πιθανότητα λάθους.
2. Lockers για παραλαβή ηλεκτρονικών παραγγελιών
Στις σκέψεις της Αττικό Μετρό είναι η τοποθέτηση lockers σε ορισμένους από τους σταθμούς της γραμμής 4. Τα lockers θα βρίσκονται στο χώρο των εισιτηρίων και σε αυτά οι επιβάτες θα μπορούν να παραλαμβάνουν μέσω ειδικού κωδικού τις παραγγελίες από το σούπερ μάρκετ. Μέσω ειδικής εφαρμογής θα μπορεί κάποιος να παραγγείλει ηλεκτρονικά τα ψώνια του, να πληρώνει μέσω κάρτας. Στη συνέχεια θα ενημερώνεται ο αγοραστής για τον αριθμό locker από το οποίο θα παραλάβει την παραγγελία του, καθώς και έναν 3ψήφιο κωδικό ασφαλείας για να ξεκλειδώσει το locker. Το κοντινότερο σούπερ μάρκετ θα ετοιμάζει τις παραγγελίες και θα παραδίδει τις σακούλες στα lockers στον εκάστοτε σταθμό. Ο αγοραστής θα παραλαμβάνει όποια ώρα βρίσκεται στο σταθμό με τη χρήση του ειδικού 3ψήφιου κωδικού.
3. Τρένα που «ζυγίζουν» τους επιβάτες
Οι νέοι συρμοί της Γραμμής 4 και τα προηγμένα συστήματα τηλεματικής, θα ενημερώνουν τους επιβάτες στις αποβάθρες για την πληρότητα του κάθε βαγονιού, ώστε να ξέρουν πόσο γεμάτο είναι το επόμενο τρένο. Πρακτικά τα τρένα θα ζυγίζουν τους επιβάτες σε κάθε βαγόνι ώστε να υπολογίζει την πληρότητά του. Έτσι οι επιβάτες θα μπορούν να επιλέγουν τα βαγόνια με τον λιγότερο συνωστισμό για πιο άνετο ταξίδι. Η ρύθμιση αυτή υπολογίζεται ότι θα εξοικονομήσει 3 με 4 δευτερόλεπτα στο χρόνο αναμονής του κάθε συρμού στην αποβάθρα, καθώς η επιβίβαση θα ολοκληρώνεται πιο γρήγορα.
4. Παραγωγή ενέργειας από το σύστημα πέδησης
Με ένα νέο σύστημα που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία 2 χρόνια, η Αττικό Μετρό θα δίνει τη δυνατότητα στους συρμούς να παράγουν ενέργεια μέσω του συστήματος πέδησης. Έτσι όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από άλλους συρμούς θα επιστρέφει ως νέα ενέργεια στο δίκτυο ηλεκτρισμού της ΔΕΗ. Όταν τα τρένα θα φρενάρουν, οι κινητήρες τους θα λειτουργούν ως γεννήτριες επιστρέφοντας ενέργεια στην ηλεκτροφόρο. Σήμερα έως και 16% της ενέργειας χρησιμοποιείται από άλλα τρένα στο δίκτυο. Η υπόλοιπη ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα μέσω αντιστάσεων πάνω στο τρένο. Το νέο σύστημα, παρέχει τη δυνατότητα όση ενέργεια δε χρησιμοποιείται από άλλα τρένα να επιστρέφει στο δίκτυο της ΔΕΗ αντί να μετατρέπεται σε θερμότητα, οδηγώντας σε πρόσθετη εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας που αγγίζει το 12%.