Σημαντικές αναμένεται να είναι οι οικονομικές προεκτάσεις από την κατάρρευση της γέφυρας “Francis Scott Key” στη Βαλτιμόρη, το πρωί της Τρίτης 26/3, ύστερα από την πρόσκρουση φορτηγού πλοίου με σημαία Σιγκαπούρης που στοίχισε τη ζωή σε έξι άτομα που εκτελούσαν εργασίες.
Ειδικοί σημειώνουν πως μετά τον Covid και την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η κατάρρευση της γέφυρας της Βαλτιμόρης επιφέρει νέο πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία. Με μήκος που ξεπερνά τα 2 χιλιόμετρα και τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, η γέφυρα αυτή αποτελεί μια ζωτική αρτηρία στην καρδιά της βιομηχανίας της Βαλτιμόρης. Χρειάστηκε εννέα χρόνια για να σχεδιαστεί και σχεδόν πέντε για να κατασκευαστεί, αλλά κάτι λιγότερο από ένα λεπτό για να καταρρεύσει.
Ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, Marco Forgione το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις που εμπλέκονται στο διεθνές εμπόριο, είπε στο BBC ότι η αναστολή λειτουργίας του λιμανιού θα έχει «σημαντική επίδραση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».
Η Βαλτιμόρη είναι το ένατο πιο πολυσύχναστο λιμάνι στις ΗΠΑ και το πιο πολυσύχναστο για τις μεταφορές αυτοκινήτων, διακινώντας τουλάχιστον 750.000 οχήματα το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Λιμενικής Αρχής του Μέριλαντ. Είναι επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ σε όγκο για τη διακίνηση γεωργικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων, ενώ αποτελεί και το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ για τις εξαγωγές άνθρακα.
Αξιοσημείωτο είναι πως οι ασφαλιστικές αποζημιώσεις για την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key θα μπορούσαν να είναι από τις μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ στις θαλάσσιες ασφαλίσεις, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των Lloyd’s του Λονδίνου Τζον ΝιλJohn Neal και όσα ανέφερε στο Bloomberg.
Αναλυτές της Barclays εκτίμησαν ότι οι ασφαλιστές αντιμετωπίζουν απαιτήσεις ύψους έως και 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σημείωμά τους. Όπως σημειώνουν, οι ασφαλιστικές αποζημιώσεις μόνο για τις ζημιές στη γέφυρα θα μπορούσαν να φθάσουν το 1,2 δισ. δολάρια, προβλέποντας περαιτέρω πιθανές υποχρεώσεις ύψους 350 έως 700 εκατ. δολαρίων για άδικους θανάτους και ποσά που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί για τις διακοπές των επιχειρήσεων όσο η πρόσβαση στο λιμάνι της πόλης είναι αποκλεισμένη.
«Δεν χωράει αμφιβολία πως αυτό θα έχει ένα σημαντικό και παρατεταμένο αντίκτυπο στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Είναι πολύ νωρίς να προβούμε σε εκτιμήσεις ως προς το τι θα χρειαστεί για να καθαριστεί το κανάλι και να ανοίξει εκ νέου το λιμάνι», δήλωσε κατά τη διάρκεια ενημέρωσης του Τύπου ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Πιτ Μπούτιζετζ.