Την ανιούσα παίρνουν από την 1η Φεβρουαρίου τα εισιτήρια της ακτοπλοϊας, στις γραμμές Πειραιά – Κρήτη, καθώς μπαίνει ο “επίναυλος διοξειδίου άνθρακος”, όπως προβλέπεται από τον νέο ευρωπαϊκό κανονισμό, που εντάσσει, από φέτος, τη ναυτιλία και βέβαια την ακτοπλοΐα στο σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων (ETS).
Ο “επίναυλος” αυτός μπαίνει για να στηριχθεί η διαδικασία της πράσινης μετάβασης στα κράτη – μέλη κι έτσι το νέο πλαίσιο καταλήγει στο να πληρώνει και ο καθένας, που χρησιμοποιεί μεταφορικές υπηρεσίες των πλοίων, την ενίσχυση της πράσινης μετάβασης.
Να σημειωθεί ότι ο ‘πράσινος επίναυλος” για τις γραμμές της Κρήτης δε θα αποτελεί έσοδο της ακτοπλοϊκής εταιρείας, αλλά όπως θα καταγράφεται ευκρινώς και στα έντυπα ή τα ψηφιακά έγγραφα των εισιτηρίων, θα πηγαίνει στο ταμείο της ΕΕ, για το σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων (ETS).
Στο πλαίσιο αυτό οι εταιρείες που εκτελούν τα απευθείας δρομολόγια Πειραιά-Κρήτη (Ηράκλειο, Σούδα), δηλαδή, η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast και οι Μινωικές Γραμμές, ανακοινώνουν τα νέα δεδομένα.
Έτσι, με βάση όσα αναφέρει σε σχετική ενημέρωση προς τους ναυτικούς πράκτορες η Attica Group, η επιβάρυνση αποδίδεται “απευθείας στην Ευρωπαϊκή ΄Ένωση, ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον”. Σε ποσοστό φτάνει μέχρι 2,78%, επί του υφιστάμενου ναύλου, όπως σημειώνει σε σχετική ενημέρωση η Κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast του Ομίλου Attica.
Όπως, χαρακτηριστικά, σημειώνει Attica Group στην επιστολή της προς τους ναυτικούς πράκτορες “η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της διεθνούς αγοράς για τις εκπομπές CO2”. Άρα, ανά μήνα θα σταθμίζεται το ύψος, ανάλογα με τις διεθνείς τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών που καταγράφονται στο χρηματιστήριο ρύπων.
Επίσης, με βάση όσα ανέφερε σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι ο Λουκάς Σιγάλας Διευθύνων Σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών, οι ανακοινώσεις για το ύψος του επίναυλου στα εισιτήρια λόγω της EU ETS, θα γίνουν άμεσα, ίσως σήμερα η την Δευτέρα το ύψος της επιβάρυνσης.
Το νέο πλαίσιο
Υπενθυμίζεται, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της πολιτικής για την κλιματική αλλαγή, όρισε την 1η Ιανουαρίου 2024 ως ημερομηνία εφαρμογής του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (Emission Trading System – ETS) για τη ναυτιλία. Το ETS συμπεριλαμβάνεται στο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Fit for 55” για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.
Η εφαρμογή του νέου κανονισμού προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, θα πρέπει να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου, είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της ΕΕ, για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν τα πλοία. Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής, κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων ως ακολούθως: Το 2024 για το 40% των εκπομπών Το 2025 για το 70% των εκπομπών Το 2026 για το 100% των εκπομπών.
Επίσης, με βάση τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, οι χώρες της ΕΕ που έχουν επιβατηγά πλοία και προσεγγίζουν σε νησιά που δεν έχουν οδική ή σιδηροδρομική σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα και πληθυσμό μικρότερο από 200.000 κατοίκους μπορούν να ζητήσουν εξαίρεση έως το 2030 από την εφαρμογή του ETS, όπως και έγινε για την ελληνική ακτοπλοΐα. Ωστόσο, η διαδρομή Πειραιάς- Κρήτη δεν εμπίπτει στην εξαίρεση αυτή, λόγω του μεγέθους της Μεγαλονήσου.
Πάντως, το νέο πλαίσιο, για την αγορά δικαιωμάτων εμπορίας ρύπων, που αφορά πλοία φορτηγά και επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 gt από το 2024 και υπεράκτια πλοία άνω των 5.000 gt από το 2027, αναμένεται να επιβαρύνει σημαντικά τα λειτουργικά κόστη των πλοίων, του συνόλου των ναυτιλιακών εταιρειών.