Οι ελληνικές τράπεζες είναι οι μόνες που, όχι μόνο συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνόκτητη ναυτιλία, αλλά μάλιστα αυξάνουν και τα χαρτοφυλάκιά τους, όπως αναφέρει η ετήσια έρευνα της Petrofin Index Shipfinance. Ειδικότερα και όπως σημειώνει η έρευνα, το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών αυξήθηκε κατά 19,76% στα 11,8 δισ. δολάρια το 2020, από τα 9,92 δισ. δολάρια το 2019.
Συνολικά, η τραπεζική χρηματοδότηση προς την ελληνόκτητη ναυτιλία είναι μειωμένη κατά 6,24%, με το σύνολο των δανείων στο τέλος του 2020 που έχει εγκριθεί και είτε έχει εκταμιευθεί είτε όχι, να ανέρχεται στα 49,794 δις δολάρια. Σημειώνεται πως το 2019 ανερχόταν στα 53,9 δις, το 2018 στα 53,1, το 2017 στα 53,9 και το 2016 στα 57,2.
Παράλληλα, η Petrofin αναφέρει πως η ελληνική ναυτιλία στηρίχθηκε το 2020 από 56 τράπεζες έναντι 55 την περσινή χρονιά. Για ακόμα μια χρονιά η τράπεζα με το μεγαλύτερο portfolio ήταν η Credit Suisse, με συνολική έκθεση ύψους 6,4 δισ. δολαρίων και πιο συγκεκριμένα αφορά το 12,85% της συνολικής χρηματοδότησης. Ακολουθεί η BNP Paribas με χαρτοφυλάκιο ύψους 2,96 δισ. δολαρίων και με μερίδιο στα 5,94%.
Στη τρίτη θέση και πρώτη ελληνική τράπεζα είναι η Τράπεζα Πειραιώς με 2,9 δισ. και ποσοστό επί του συνόλου των δανείων 5,82% και ακολουθεί στην τέταρτη συνολική θέση η Alpha Bank 2,85 δισ. και με ποσοστό 5,72%.
Η επόμενη ελληνική τράπεζα είναι η Eurobank στην έκτη θέση με 2,61 δισ. και ποσοστό 5,25% και αμέσως μετά στην έβδομη θέση η Εθνική Τράπεζα με 2,58 δισ. και ποσοστό 5,19%.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες παρά τη μείωση της θέσης του καλύπτουν το 73,84%, ενώ οι διεθνείς τράπεζες με παρουσία στην Ελλάδα μείωσαν το χαρτοφυλάκιό τους κατά 19%. Ο βασικός λόγος αυτής της εξέλιξης οφείλεται στην αποχώρηση της DVB που ήταν και ο βασικός χρηματοδότης.
Τέλος σχετικά με τις προοπτικές και γενικότερα με την «επόμενη» ημέρα της ελληνικών συμφερόντων ναυτιλίας, η έρευνα καταλήγει στο γεγονός πως η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται στις θετικές και τις αρνητικές αλλαγές και προκλήσεις τόσο σε ρυθμιστικό, τεχνικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
«Οι τρέχουσες συνθήκες στην αγορά προσφέρουν μεγαλύτερες ευκαιρίες για ανάπτυξη και προσαρμοστικότητα σε όλους τους κλάδους. Τα “μάτια” όλων των πλοιοκτητών και των δανειστών στρέφονται πλέον στις προκλήσεις για την επίτευξη των στόχων χαμηλών εκπομπών», σημειώνουν οι αναλυτές.