Οι πληθωριστικές πιέσεις, που έχουν εκτοξεύσει το κόστος παραγωγής των οχημάτων φαίνεται ότι οδηγούν σε διαφοροποίηση των συσχετισμών, που έχουν προκύψει στον διαγωνισμό μαμούθ για την προμήθεια άνω των 600 λεωφορείων, που θα κατευθυνθούν στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα οι εταιρείες Irizar και Van Hool αποσύρθηκαν από τον διαγωνισμό, ενώ η Iveco που «εγκατέλειψε» το 2ο και 4ο τμήμα, συνεχίζει στο 3ο, στο οποίο έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος. Στελέχη τη αγοράς υποστηρίζουν ότι όταν ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε και κατατέθηκαν οι προσφορές τα δεδομένα ήταν εντελώς διαφορετικά καθώς στο μεταξύ μεσολάβησαν έντονες πληθωριστικές πιέσεις λόγω της ενεργειακής κρίσης.
Ειδικότερα δεν ανανέωσαν τις προσφορές τους:
-Η Iveco στο δεύτερο και τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού,
-Η Irizar στο τέταρτο και πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού,
-Η Van Hool στο τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού.
Πλέον, ο διαγωνισμός συνεχίζεται με τις εξής συμμετοχές:
-Για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 59 εκατ. ευρώ, συνεχίζει η Industria Italiana Autobus. Τις επόμενες ημέρες θα ανοίξει η τεχνική προσφορά.
-Για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ, προσφορά κατέθεσε η IVECO.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, η IVECO ανακηρύχτηκε προσωρινός ανάδοχος με προσφερόμενη τιμή μονάδας 385.000 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. και, συνολικά, 38,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ.
-Για την προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, δεν ανανέωσαν την προσφορά τους, οπότε αποκλείστηκαν η Irizar, η Van Hool και η Iveco.
Στον διαγωνισμό απομένει η BYD, τις επόμενες ημέρες θα ανοίξει η τεχνική προσφορά.
-Για την προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 123,75 εκατ. ευρώ, δεν ανανέωσε την προσφορά της η Irizar, ενώ η BYD αποκλείστηκε στην τεχνική αξιολόγηση.
Στον διαγωνισμό απομένει η YUTONG και τις επόμενες ημέρες θα ανοίξει η οικονομική προσφορά.
Στόχος της κυβέρνησης είναι εντός του τρέχοντος μήνα να έχει ολοκληρωθεί το σύνολο του διαγωνισμού (και τα τέσσερα τμήματα) ώστε να κατευθυνθούν προς το Ελεγκτικό Συνέδριο οι σχετικές συμβάσεις.
Έχει ήδη κηρυχθεί άγονο το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού, τα 100 απλά υβριδικά αστικά λεωφορεία 12 μ., κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, στα οποία δεν κατατέθηκε καμία προσφορά.