Σάββατο, 16 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΑγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας- Βουλγαρίας- Παρουσία Μητσοτάκη η επίσημη λειτουργία

Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας- Βουλγαρίας- Παρουσία Μητσοτάκη η επίσημη λειτουργία

Ξεκινά, με τον πλέον επίσημο τρόπο, σήμερα, τη λειτουργία του ο  αγωγός αερίου Ελλάδας- Βουλγαρίας, σε μια περίοδο που η Ευρώπη και συγκεκριμένα η Νοτιοανατολική της πλευρά αναζητά εναλλακτικούς δρόμους τροφοδοσίας ως αντικατάσταση του “χαμένου” ρωσικού αερίου. Έτσι,  παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, λαμβάνει χώρα η επίσημη τελετή έναρξης της λειτουργίας του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).

Να σημειωθεί ότι η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2019, πολύ πριν την κλιμάκωση της έντασης Δύσης – Ρωσίας. Βέβαια, ήταν ένα project που όπως και στην περίπτωση του ΤΑΡ, με τον οποίο έχει άμεση συνάφεια,  τύχαινε της ένθερμης στήριξης του Αμερικανικού παράγοντα, που έβλεπε στα δυο έργα αυτά εναλλακτικούς δρόμους για την “άρση” του σφιχτού ρωσικού ενεργειακού εναγκαλισμού με την Βαλκανική. 

Υπενθυμίζεται, ότι η Βουλγαρία, εδώ και δύο μήνες μετά τη ρήξη με τη ρωσική Gazprom, έχει πάψει να λαμβάνει ποσότητες ρωσικού αερίου. Άρα, η λειτουργία του αγωγού και βέβαια συνολικά οι υποδομές της Ελλάδας είναι στρατηγικής σημασίας για την ισορροπία του ενεργειακού της συστήματος αλλά και της επίτευξης του στόχου για πλήρη απεξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο μέχρι το 2030.

Το προφίλ του έργου

Σε πρώτη φάση ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει 3 bcm φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, τα οποία με την ολοκλήρωση του σταθμού συμπίεσης θα μπορεί να φτάσουν τα 5 bcm.

Ήδη, βέβαια, από την Τρίτη 7 Ιουνίου ο IGB  βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία. Ο αγωγός μετέφερε σε πρώτη φάση 40.000 κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, τα οποία από την Τετάρτη 15 Ιουνίου έγιναν 4 εκατ. κμ.

Ο αγωγός φυσικού αερίου μήκους 182 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ, συνδέει το ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή της Κομοτηνής με το βουλγαρικό δίκτυο φυσικού αερίου στην περιοχή της Στάρα Ζαγόρα.

Μέτοχοι του IGB είναι η ΔΕΠΑ Εμπορίας με 25%, με αντίστοιχο ποσοστό η ιταλική Edison (μέσω της ΥΑΦΑ Ποσειδών) και το υπόλοιπο 50% ανήκει στη βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH).

Πιστοποίηση από της ICGB

Αξίζει να σημειωθεί, με βάση ανακοίνωση που εξέδωσε την περασμένη  Παρασκευή η Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας και Υδάτων (EWRC) της Βουλγαρίας, οι ρυθμιστικές αρχές ενέργειας της Βουλγαρίας και της Ελλάδας εξέδωσαν κοινή απόφαση, με την οποία πιστοποίησαν την ICGB, την εταιρεία που αναπτύσσει τη διασύνδεση φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας, ως ανεξάρτητο διαχειριστή μεταφοράς (ITO). Ουσιαστικά, η κίνηση αυτή άνοιξε το δρόμο για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), βοηθώντας έτσι τη Βουλγαρία να επιτύχει διαφοροποίηση και ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο, καθώς και να λαμβάνει παραδόσεις που εξασφαλίζουν ευνοϊκές τιμές για τους τελικούς χρήστες της Βουλγαρίας, ανέφερε σε ανακοίνωσή της η βουλγαρική EWRC.

Η πιστοποίηση χορηγήθηκε μετά από επίσημη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Φυσικό αέριο 1 δισ. κ.μ. στη Βουλγαρία μέσω ΤΑΡ

Να σημειωθεί ότι, όπως προαναφέρθηκε, το “κούμπωμα” της διασύνδεσης με τον ΤΑΡ,  θα επιτρέψει στη Βουλγαρία να εισάγει 1 δις κμ φυσικού αερίου στο πλαίσιο σύμβασης με το Αζερμπαϊτζάν. Επιπλέον, η χωρητικότητα της σύνδεσης φυσικού αερίου μπορεί να επεκταθεί σε 3 δις κμ, επιτρέποντας έτσι στη Βουλγαρία και στις χώρες της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΝΑ Ευρώπης) να λαμβάνουν πρόσθετες ποσότητες φυσικού αερίου μέσω του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου ή να εισάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τις ΗΠΑ, την Αλγερία, το Κατάρ, την Αίγυπτο και άλλους προμηθευτές μέσω του τερματικού σταθμού που κατασκευάζεται στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Μακροπρόθεσμα, ο IGB θα καταστήσει δυνατή την εισαγωγή φυσικού αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο, καθώς και την αύξηση των ποσοτήτων που εισάγονται από το Αζερμπαϊτζάν και άλλες χώρες.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ