Απολαμβάνετε να ακούτε podcasts; Δείτε τι λέει επιστημονική μελέτη για το χαρακτήρα σας και τα ενδιαφέροντα σας.
Οι άνθρωποι ακούν podcast επειδή έχουν ένα ενδιαφέρον θέμα ή έχουν μια συναρπαστική ιστορία. Έχουν έναν καλεσμένο ή έναν οικοδεσπότη που τους αρέσει, ή επειδή γίνεται από τον αγαπημένο σας επιστημονικό ιστότοπο.
Υπάρχουν όμως ψυχολογικές διαφορές μεταξύ των ακροατών podcast και εκείνων που «καταναλώνουν» περιεχόμενο από άλλα μέσα, υποστηρίζει νέα μελέτη.
Στη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο PLOS ONE, οι ερευνητές ζήτησαν από περισσότερα από 300 άτομα να συμπληρώσουν μια διαδικτυακή έρευνα που είχε ως στόχο να εφαρμόσει τα λεγόμενα Big Five χαρακτηριστικά προσωπικότητας που χρησιμοποιούνται στην ψυχολογία (εξωστρέφεια, ευσυνειδησία, συναισθηματική σταθερότητα και ανοιχτότητα) στους παράγοντες (ηλικία, φύλο, περιέργεια, ανάγκη να ανήκεις κ.λπ.) σε ακροατές podcast και σε ακροατές που δεν τα προτιμούν.
Διαπίστωσαν ότι, κατά μέσο όρο, τα άτομα που ακούν podcasts έχουν υψηλότερη βαθμολογία στην αρχική κατηγορία, η οποία σχετίζεται με την πνευματική περιέργεια και την προτίμηση στην καινοτομία. Οι ακροατές του podcast αποδείχθηκαν επίσης λιγότερο νευρωτικοί κατά μέσο όρο, με χαμηλότερη προδιάθεση για ψυχολογικό στρες.
«Ο σκοπός αυτής της μελέτης ήταν να εντοπίσει τους προγνωστικούς παράγοντες της ακρόασης podcast και να εξετάσει τις συσχετίσεις μεταξύ των πτυχών της ακρόασης podcast, των προβλέψεων της διάθεσης και των ψυχολογικών αποτελεσμάτων. Ανακάλυψα ότι αρκετές μεμονωμένες μεταβλητές διαφοράς προέβλεπαν την ακρόαση podcast », έγραψαν η Stephanie Tobin και η Rosanna Guadagno στην εφημερίδα, σύμφωνα με το IFL Science.
«Όπως περίμενα, διαπίστωσα ότι οι άνθρωποι που ήταν πιο ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες, που ήταν πιο περίεργοι γνωστικά και ένιωθαν μεγαλύτερη ανάγκη για γνώση, πιθανότατα άκουγαν podcast. Αυτό δείχνει ότι όσοι ακούν podcasts έχουν ισχυρότερες ανάγκες πληροφόρησης», λένε οι συγγραφείς.
Οι επιστήμονες ανακάλυψαν επίσης ότι οι ακροατές podcast έχουν μικρότερη ανάγκη για συμμετοχή. Αυτό, μαζί με τον χαμηλότερο νευρωτισμό, κάνει τον μέσο ακροατή podcast να διαφέρει από τον μέσο χρήστη των social media. Γενικά, οι ανάγκες σε πληροφορίες φαίνεται να είναι ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας από τις κοινωνικές ανάγκες όταν πρόκειται για podcast.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κοινωνική πτυχή. Οι επιστήμονες βρήκαν μια θετική συσχέτιση μεταξύ της εξωστρέφειας και της κοινωνικής δέσμευσης, καθώς και μια σχέση μεταξύ ευγένειας και υπερβολικά κοινωνικής σχέσης με τον οικοδεσπότη του podcast, μια μονόπλευρη σχέση που ο ακροατής θα μπορούσε να δημιουργήσει με μια φιγούρα των μέσων ενημέρωσης ή μια διασημότητα.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι ορισμένα από αυτά τα χαρακτηριστικά συχνά δεν υποστηρίζονται από τα δεδομένα. Ο μεγαλύτερος χρόνος ακρόασης podcast δεν προβλέπει μεγαλύτερη αυτονομία, λιγότερη προσοχή ή ακόμη μεγαλύτερη εξάρτηση από smartphone.
Για το τελευταίο, όσοι έχουν ακούσει περισσότερα podcast και ασχολούνται περισσότερο κοινωνικά μαζί τους έχουν μεγαλύτερη αξία, αλλά όσοι ακούνε podcast για πολλά χρόνια δεν έχουν υψηλές αξίες.
Οι περιορισμοί είναι ότι η έρευνα ήταν σχετικά μικρή και αυτοαναφερθείσα, αν και ο αριθμός των ανδρών ερωτηθέντων ήταν περίπου ίσος με αυτόν των γυναικών. Οι ερωτηθέντες προέρχονταν από πολλές χώρες, αν και εκπροσωπούνταν περισσότερο το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες (22% και 14%, αντίστοιχα).
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να εξαχθεί αιτιολογικό συμπέρασμα και υπάρχει πιθανότητα οι απαντήσεις των ατόμων να έχουν αυτο-επεξεργαστεί.
Πηγή: ΕΡΤ