Μπορεί άπαντες, να θαυμάζουμε την προσφορά της Γαλλίας, στο πολιτικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι της Ευρώπης, μπορεί να μας εμπνέει το σύνθημα της Γαλλικής Επανάστασης, μπορεί στα καθ ημας να μας…δονεί το Ελλάς-Γαλλία συμμαχία, αλλά δεν είναι λίγες φορές που τα σκάνδαλα των Παρισίων, έχουν στείλει πολιτικούς στη φυλακή.
Από χθες μια ακόμη περίεργη ιστορία, αρχίζει να απασχολεί τη Γαλλία και όχι μόνο, στο πλαίσιο των «Uber Files», έρευνας που βασίζεται σε χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας των οδικών μεταφορών που έστειλε ανώνυμη πηγή στη βρετανική εφημερίδα The Guardian και αυτή κατόπιν μοιράστηκε με την Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της.
Τα Uber Files περιλαμβάνουν 124.000 αρχεία, ανάμεσά τους 83.000 email και άλλους χίλιους φακέλους που περιλαμβάνουν συνομιλίες από το 2013 έως το 2017.
Πρόκειται για μια εκστρατεία δημοσίων σχέσεων και lobbying ύψους 90 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο προκειμένου να πειστούν πολιτικοί να βοηθήσουν στην προσπάθεια της εταιρείας να μπει και να φέρει ανατροπές στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ταξί.
Στα αρχεία, μάλιστα, περιγράφεται το πώς στελέχη της Uber είχαν συναντήσεις με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, τον πρωθυπουργό της Ιρλανδίας Έντνα Κένι και τον τότε πρόεδρο της Εσθονίας, Τόμας Χέντρικ Ίλβες. Το 2016, μάλιστα, ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, προσπάθησε να έχει συνάντηση με τον Τράβις Κάλανικ, στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός.
Από το 2014 έως το 2016 ανώτερα στελέχη της εταιρείας είχαν περισσότερες από 100 συναντήσεις με κρατικούς αξιωματούχους 17 κρατών, αλλά και εκπροσώπους των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καταγράφονται, ακόμη και τουλάχιστον 12 συναντήσεις με εκπροσώπους της Κομισιόν, οι οποίες δεν είχαν ποτέ δημοσιοποιηθεί.
Στο πλαίσιο αυτό η εφημερίδα Le Monde ανέδειξε τις σχέσεις ανάμεσα στην αμερικανική επιχείρηση και τον Εμανουέλ Μακρόν την εποχή που ήταν ακόμη υπουργός Οικονομίας (2014-2016).
Βασιζόμενη στις μαρτυρίες διαφόρων προσώπων και σε ντοκουμέντα, συμπεριλαμβανομένων πολλών SMS που είχαν ανταλλαχθεί, η γαλλική εφημερίδα συμπέρανε πως είχε συναφθεί μυστική «συμφωνία» ανάμεσα στην Uber και τον Μακρόν στο Μπερσί (το γαλλικό υπουργείο). Η εφημερίδα κάνει λόγο για συναντήσεις στο γραφείο του υπουργού και για πολλές συζητήσεις (σε κατ’ ιδίαν ραντεβού, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικών κλήσεων ή μέσω SMS) ανάμεσα στην Uber και τον Μακρόν ή συμβούλους του, βασιζόμενη κυρίως στους απολογισμούς αυτών των επαφών, που συντάχθηκαν από τον λομπίστα Μαρκ Μακγκάν.
Επισήμανε πρακτικές προορισμένες να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει τη θέση της στη Γαλλία, για παράδειγμα η υπόδειξη η εταιρεία να στέλνει έτοιμες τροπολογίες, «με το κλειδί στο χέρι», σε βουλευτές.
Ερωτηθείσα σχετικά από το Γαλλικό Πρακτορείο, η γαλλική θυγατρική της Uber επιβεβαίωσε ότι υπήρξαν συναντήσεις με τον Μακρόν: «αφορούσαν τον τομέα ευθύνης του ως υπουργού Οικονομίας και Πληροφορικής», καθ’ ύλην αρμόδιου για τη δραστηριότητά της.
Η γαλλική θυγατρική της Uber επισήμανε την αναστολή της υπηρεσίας Uber Pop, που προσέφερε από τον Φεβρουάριο του 2014 ως το 2015 κι επέτρεπε σε χρήστες να καλούν ιδιώτες οδηγούς, όχι κατόχους άδειας ταξί ή δικούς της εργαζόμενους. Η αναστολή της υπηρεσίας «δεν ακολουθήθηκε από πιο ευνοϊκή ρύθμιση», όπως θα υπεδείκνυε η ιδέα πως είχε συναφθεί μυστική συμφωνία», επέμεινε η γαλλική θυγατρική της Uber.
Το Ελιζέ, από την πλευρά του, διαβεβαίωσε το Γαλλικό Πρακτορείο ότι ο Μακρόν, ως υπουργός Οικονομίας, «φυσικά είχε επαφές με διάφορες εταιρείες οι οποίες εμπλέκονταν σε βαθιές αλλαγές σε τομείς των υπηρεσιών που συνέβησαν τα χρόνια που αναφέρονται», τις οποίες «διευκόλυνε αίροντας διοικητικά και ρυθμιστικά προσκόμματα».
Την ίδια ώρα, σύσσωμη η Αντιπολίτευση, ευρισκόμενη στα κάγκελα ζητά εξηγήσεις και μιλά για λεηλασία της χώρας.
Επειδή τα όσα βγαίνουν στον αφρό, θυμίζουν πολλά που είχαν ακουστεί εκείνη την περίοδο και για τη χώρα μας, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε εάν τα «Uber Files» έχουν και ελληνικές σελίδες, κάτι που για την ώρα δεν υπάρχει. Απλά το καταγράφω και θέλω να πιστεύω ότι όλες οι πλευρές θα δώσουν εγκαίρως εξηγήσεις γιατί είχαμε ακούσει σημεία και τέρατα. Οι καταγγελίες τότε του Θύμιου Λυμπερόπουλου, (προέδρου του συνδικαλιστικού οργάνου των οδηγών -ιδιοκτητών ταξί) είχαν σπάσει τα …τζάμια του Μαξίμου. Για να δούμε τι θα δούμε και κατά πόσο ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Τσίπρας θα ανοίξουν το θέμα.