Με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών παρουσίας στον ελληνικό τουριστικό χάρτη, η Square Lime, εταιρεία διαχείρισης boutique hotels & villas, παρουσίασε τις κυρίαρχες τάσεις στον τομέα των boutiqueξενοδοχείων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις διεθνείς αγορές, αλλά και τους βασικούς άξονες της εταιρικής στρατηγικής της, που ανταποκρίνονται στο νέο μοτίβο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού.
Οι διεθνείς αγορές
Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς τάσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το τμήμα αναλύσεων της Square Lime έως τον Μάρτιο φέτος, η ζήτηση στην Ευρώπη παραμένει σταθερή, αλλά με «αυξημένη ευαισθησία» στις τιμές και έμφαση στην αυθεντικότητα και την ανάδειξη της τοπικής κουλτούρας. Σε γενικές γραμμές, η οικονομική αστάθεια που καταγράφεται συνολικά στην Ευρώπη, επηρεάζει και τον προγραμματισμό των ταξιδιωτών. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για τις ΗΠΑ, όπου οι ανησυχίες για ύφεση και η αστάθεια του δολαρίου έναντι του ευρώ επηρεάζουν τις αποφάσεις για ταξίδια στην Ευρώπη και την Ελλάδα, παρότι η ζήτηση εμφανίζεται αυξημένη έως και κατά 20%.
Τα βασικότερα συμπεράσματα είναι ότι η μείωση του χρόνου μεταξύ κράτησης και άφιξης καθιστά την ευελιξία σε τιμές, όρους και προσφορές κρίσιμη, ενώ και οι επιθετικές στρατηγικές των OTAs (OnlineTravel Agencies επηρεάζουν τις τιμές και μειώνουν τα περιθώρια κέρδους. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι οι επισκέπτες αποφεύγουν πλέον τον συνδυασμό υψηλής θερμοκρασίας, κοσμοσυρροής και κόστους, επομένως η στρατηγική ανάπτυξη σε Μάιο, Ιούνιο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο γίνεται προτεραιότητα.
Τάσεις προορισμών
Τα στοιχεία έως το Μάρτιο 2025 αποτυπώνουν τη δυναμική σημαντικών περιοχών για τον ελληνικό τουρισμό. Σύμφωνα με την ανάλυση της Square Lime και συγκεκριμένα για τις Κυκλάδες:
– Η Μύκονος προς το παρόν για το 2025 δεν παρουσιάζει απτές ενδείξεις ανάκαμψης, ενώ χαρακτηριστική είναι η μείωση της μέσης τιμής πώλησης και η επανεξέταση της εποχικότητας με στόχο την προσαρμογή τιμολόγησης.
– Για την Ίο, η παραδοσιακή high season (Ιούλιος-Αύγουστος) δεν έχει προς το παρόν επιδείξει τη δυναμική προηγούμενων ετών, παρόλα αυτά η μέση τιμή παραμένει σταθερή. H πληρότητα του νησιού επηρεάζεται σημαντικά από την αντίστοιχη της Σαντορίνης.
– Στην Πάρο, ο Μάιος και ο Ιούνιος 2025 έχουν φτάσει ήδη στο 75% της συνολικής ζήτησης, συγκριτικά με το αντίστοιχο δίμηνο του 2024, ενώ σημειώνεται αύξηση κρατήσεων σε low season μήνες, όπου τα αεροπορικά εισιτήρια είναι πιο οικονομικά. Η Πάρος ωφελείται από την επιλογή ταξιδιωτών να ταξιδεύουν σε περιόδους value for money και η σταδιακή ανακατανομή της ζήτησης οδηγεί σε μεγαλύτερη διάρκεια της σεζόν.
– Τέλος η Νάξος, που αποτελεί το πιο ώριμο μοντέλο ανάπτυξης προορισμού στο χαρτοφυλάκιο της Square Lime, παρουσιάζει και το 2025 αύξηση 10%-15% στις πληρότητες χωρίς απώλεια ταυτότητας και με έλεγχο στη διανομή, διαμορφώνοντας ένα πραγματικό παράδειγμα σταδιακής και βιώσιμης ανάπτυξης.
Την ίδια ώρα και παρά τις διακυμάνσεις που παρατηρούνται στις Κυκλάδες, η Αθήνα παρουσιάζει σταθερά ανοδική πορεία με αύξηση συνολικής πληρότητας 10% και αύξηση της μέσης τιμής πώλησης 5%-10%.
Αλλά και για τη Μάνη υπάρχει δυναμική άνοδος της ζήτησης, ιδιαίτερα από τα τέλη Μαΐου έως και τον Οκτώβριο, με έμφαση το μήνα Αύγουστο, καθώς μεγαλώνει συνεχώς το ενδιαφέρον από Ευρωπαίους που αναζητούν δροσερότερους και πιο ήσυχους προορισμούς εντός καλοκαιριού. Έτσι στην περιοχή η αύξηση της συνολικής πληρότητας φτάνει το 20%, κάτι στο οποίο βοηθά και η ενισχυμένη αεροπορική συνδεσιμότητα μέσω του Αεροδρομίου Καλαμάτας.
«Σε μια βιομηχανία όπως ο τουρισμός, που μεταβάλλεται δυναμικά τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, προκειμένου να προσαρμοστεί στις διαρκώς αυξανόμενες προκλήσεις, το βασικό ζητούμενο σήμερα είναι η φιλοξενία με νόημα, που μετριέται σε συναισθήματα και εμπειρίες», σχολιάζει ο ιδρυτής της Square Lime, κ. Βασίλης Λαπαναΐτης. Από την ίδρυσή της το 2015, με 4 ξενοδοχεία σε Νάξο και Ίο, έως σήμερα, που διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο περισσότερων από 40 επιλεγμένων μονάδων σε 10 προορισμούς, από τις Κυκλάδες έως την Μάνη, η Square Lime δεν παρακολουθεί απλώς τις νέες τάσεις αλλά τις συνδιαμορφώνει, επαναπροσδιορίζοντας τι σημαίνει boutique φιλοξενία στην Ελλάδα του σήμερα και του αύριο.
Η στρατηγική της Square Lime
Στο μεταξύ, όπως αναφέρθηκε, κατα τη δημοσιογραφική παρουσίαση, την Πέμπτη, Το νέο μοτίβο ανάπτυξης, που αλλάζει τον χαρακτήρα του ελληνικού τουρισμού, δημιουργεί ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις. Με βάση, επίσης, όσα αναφέρε
ο ιδρυτής της Square Lime, Βασίλης Λαπαναΐτης αναπτύσσεται λελογισμένα, εστιάζοντας σε μικρές μικρές μονάδες (μέχρι 50 δωμάτια περίπου), γιατί «εκεί», όπως είπε, «κρύβεται η αυθεντικότητα». Η Square Lime, η οποία ξεκίνησε πριν δέκα χρόνια με τέσσερα ξενοδοχεία στην Νάξο, έφθασε σήμερα να διαχειρίζεται ξενοδοχεία στην Νάξο (περίπου 25) την Ίο, την Άνδρο, την Μύκονο (τρία ξενοδοχεία) την Μάνη (δυο ξενοδοχεία) την Πάρο, την Σαντορίνη, την Κρήτη ενώ διαθέτει και δυο ξενοδοχεία στην Αθήνα.
«Σε μια βιομηχανία όπως ο τουρισμός, που μεταβάλλεται δυναμικά τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, προκειμένου να προσαρμοστεί στις διαρκώς αυξανόμενες προκλήσεις, το βασικό ζητούμενο σήμερα είναι η φιλοξενία με νόημα, που μετριέται σε συναισθήματα και εμπειρίες. Από την ίδρυσή της το 2015, με 4 ξενοδοχεία σε Νάξο και Ίο, έως σήμερα, που διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο περισσότερων από 40 επιλεγμένων μονάδων σε 10 προορισμούς, από τις Κυκλάδες έως την Μάνη, η Square Lime δεν παρακολουθεί απλώς τις νέες τάσεις αλλά τις συνδιαμορφώνει, επαναπροσδιορίζοντας τι σημαίνει boutique φιλοξενία στην Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βασίλης Λαπαναΐτης ιδρυτής της Square Lime, σε δημοσιογραφική εκδήλωση για την παρουσίαση της έρευνας. Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι στόχος της Square Lime είναι η λελογισμένη ανάπτυξη, που εστιάζει σε μικρές μονάδες, γιατί εκεί κρύβεται η αυθεντικότητα του ελληνικού τουρισμού. Υπό αυτό το πρίσμα για την συνέχεια η Square Lime στοχεύει σε περαιτέρω ανάπτυξη βάζοντας στο κάδρο boutique μονάδες σε Σύρο, Μήλο αλλά και Κρήτη, όπως ανέφερε ο ιδρυτής της.
;
Όπως αναφέρθηκε, η Square Lime έχει στον πυρήνα της φιλοσοφίας της τρεις βασικούς άξονες:
o Small is beautiful | Επένδυση σε μικρές μονάδες, γιατί εκεί κρύβεται η αυθεντικότητα.
o Luxury with meaning | Η πολυτέλεια που μας αφορά είναι ουσιαστική, όχι επιφανειακή.
o Sustainability ethos | Η βιωσιμότητα δεν είναι τάση. Είναι δέσμευση.
Κάνοντας πράξη αυτή τη φιλοσοφία και μετατρέποντας τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, η Square Lime εστιάζει τη στρατηγική της στον ολιστικό σχεδιασμό των εμπειριών που προσφέρει, θέτοντας ως προτεραιότητα η τουριστική εμπειρία να απλώνεται σε όλο τον προορισμό και όχι μόνο στο ξενοδοχείο. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η μέση δαπάνη ανά ταξιδιώτη, ενισχύονται οι τοπικές κοινωνίες και οι παραγωγοί, εξισορροπούνται οι επιπτώσεις του τουρισμού σε περιβάλλον, υποδομές και πολιτισμό, και αυξάνεται η ικανοποίηση των επισκεπτών, μέσω της αυθεντικής σύνδεσης με τον τόπο.
Παράλληλα, επενδύει στη στρατηγική ανάπτυξης ταυτότητας, ώστε κάθε ξενοδοχείο, κάθε προορισμός, κάθε εμπειρία που δημιουργεί να ξεκινά από μια ιστορία. Για την Square Lime, η στρατηγική του brand δεν είναι απλώς ένα εργαλείο επικοινωνίας — είναι ο πυρήνας που γεννά αφήγηση, περιεχόμενο και αυθεντική σύνδεση.
Με το 62% των κρατήσεων στα καταλύματά της να γίνεται απευθείας ή μέσω luxury travel advisors, εδώ και 10 χρόνια η Square Lime αφήνει στον ελληνικό τουριστικό χάρτη ένα αποτύπωμα που δεν μετριέται μόνο σε μονάδες, αλλά σε εμπιστοσύνη, συνέπεια και σύνδεση με τους τόπους και τους ανθρώπους τους.
Σημειώνεται ότι τα στοιχεία προέρχονται από τις βάσεις δεδομένων και τα εσωτερικά reports των συστημάτων της Square Lime και αφορούν αποκλειστικά boutique ξενοδοχεία. Διαφοροποιούνται από τα γενικά στατιστικά στοιχεία που αφορούν τον τουρισμό στην Ελλάδα, προσφέροντας μια πιο στοχευμένη και ποιοτική εικόνα της αγοράς.
Η Square Lime Hospitality Management:
Η Square Lime Hospitality Management είναι μια εξειδικευμένη εταιρεία διαχείρισης boutique ξενοδοχείων στην Ελλάδα, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο 360° μοντέλο διαχείρισης που ενισχύει την απόδοση και την κερδοφορία των συνεργαζόμενων brands. Με αποστολή τη στρατηγική ανάπτυξη και εμπορική επιτυχία των καταλυμάτων που αναλαμβάνει, η εταιρεία παρέχει υπηρεσίες που καλύπτουν κάθε στάδιο λειτουργίας, από pre-opening και marketing στρατηγικής μέχρι online και offline πωλήσεις, διαχείριση κρατήσεων, yielding management, καθώς και εκπροσώπηση σε διεθνείς B2B luxury εκθέσεις. Δίνοντας προτεραιότητα στη συνεργασία με ξενοδοχεία που διαθέτουν μοναδικό χαρακτήρα και προσφέρουν luxury εμπειρίες φιλοξενίας, η Square Lime διαχειρίζεται σήμερα ένα χαρτοφυλάκιο άνω των 40 boutique καταλυμάτων σε κορυφαίους ελληνικούς προορισμούς, όπως Κυκλάδες, Μάνη, Ήπειρος, Κρήτη και Αττική.