Τι λέει στην συνέντευξή του στο finupnews.gr ο CEO της Safe Bulkers, Πόλυς Β. Χατζηιωάννου για την συνεχή ανοδική πορεία της εταιρείας, την Κυπριακή σημαία, την είσοδο της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών και τις προοπτικές της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου
«Σε ένα ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον, παρά τις γεωπολιτικές και μακροοικονομικές προκλήσεις, η Safe Bulkers παραμένει ανθεκτική επιδεικνύοντας συνεχή ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και ενισχύοντας περαιτέρω τη συνολική της θέση στην διεθνή ναυτιλιακή σκηνή».
Αυτό τονίζει σε συνέντευξή του στην «Ακτή Μιαούλη» ο Διευθύνων Σύμβουλος της εισηγμένης στη χρηματαγορά της Νέας Υόρκης Safe Bulkers, Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, σχολιάζοντας πως «ο κόσμος συνεχώς αλλάζει και η ναυτιλία αλλάζει μαζί του. Σε μία βιομηχανία ιδιαίτερα ανταγωνιστική όπως η ναυτιλία, οφείλουμε να είμαστε πάντοτε σε εγρήγορση».
Ο CEO της Safe Bulkers υπογραμμίζει πως η εταιρεία έχει υιοθετήσει ισχυρή και σαφή στρατηγική “πράσινης” ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου της. Μάλιστα, δηλώνει πως με 43 από τα 45 πλοία του στόλου της υπό Κυπριακή σημαία, η εμπιστοσύνη της εταιρείας στο Κυπριακό νηολόγιο είναι αδιαμφισβήτητη.
«Προτεραιότητά μας για μία διεθνώς ανταγωνιστική Κυπριακή ναυτιλία, πρέπει να είναι η προσέλκυση και εγκατάσταση στην Κύπρο περισσότερων πλοιοκτητριών εταιρειών, πέρα των πλοιοδιαχειριστριών», αναφέρει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως η κυπριακή ναυτιλία χρειάζεται τους νέους της ώστε να γίνει πιο ανθεκτική, πιο ανταγωνιστική και βιώσιμη μπροστά στις προκλήσεις του μέλλοντος. «Γι’ αυτό το λόγο, καθιερώσαμε το ετήσιο πρόγραμμα υποτροφιών της Safe Bulkers, το οποίο απευθύνεται σε Κύπριους πολίτες ή Έλληνες πολίτες εγκατεστημένους στην Κύπρο, που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στον κλάδο της ναυτιλίας», σημειώνει.
Αναφορικά με την είσοδο της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ο κ. Χατζηιωάννου δηλώνει πως η επιτυχημένη έκδοση των ομολογιών αποτελεί ένδειξη της εμπιστοσύνης του επενδυτικού κοινού στην εταιρεία, τονίζοντας παράλληλα πως «η σταθερή τροχιά ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας ενδεχομένως να επιτρέψει την έκδοση και εισαγωγή και άλλων ναυτιλιακών ομολόγων στο Ελληνικό Χρηματιστήριο».
Τέλος, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στην αγορά, αναφέρει πως «παραμένουμε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου με τα θεμελιώδη μεγέθη ζήτησης και προσφοράς (fundamentals) του κλάδου να δημιουργούν θετικές συνιστώσες για το επόμενο διάστημα».
Ολόκληρη η συνέντευξη
-Κύριε Χατζηιωάννου, η εισηγμένη Safe Bulkers έχει συνεχή ανοδική πορεία, με ένα άκρως αξιόλογο ναυπηγικό πρόγραμμα. Ποιος είναι ο απώτερος στόχος ανάπτυξης της;
Σήμερα, η Safe Bulkers διαθέτει έναν στόλο 45 πλοίων με μέση ηλικία τα 9,85 έτη και συνολική χωρητικότητα 4,8 εκατ. dwt. Πρόκειται για έναν στόλο που αποτελείται από πλοία ξηρού χύδην φορτίου τεσσάρων μεγεθών. Συγκεκριμένα περιλαμβάνει 9 πλοία κλάσης Panamax, 11 πλοία κατηγορίας Kamsarmax, 17 πλοία κατηγορίας Post-Panamax και 8 πλοία κατηγορίας Capesize.
Με τη σταδιακή βάσει χρονοδιαγράμματος παραλαβή συνολικά 17 νεότευκτων πλοίων, με τα πρώτα 9 από αυτά να έχουν ήδη παραδοθεί και ενταχθεί στο στόλο, έχοντας ήδη 12 πλοία eco-ships κατασκευασμένα μετά το 2014 και με την περιβαλλοντική αναβάθμιση των υφιστάμενων πλοίων του στόλου, η Εταιρεία μας θα έχει τα επόμενα χρόνια έναν από τους σύγχρονους και περιβαλλοντικά αναβαθμισμένους στόλους παγκοσμίως. Παράλληλα, με στόχο τη βιώσιμη και περιβαλλοντικά προσανατολισμένη ανάπτυξη της Εταιρείας μας, παραμένουμε ενεργοί σε κάθε καινοτόμα προσπάθεια χρήσης νέων εναλλακτικών καυσίμων και έρευνας τεχνολογιών δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα.
Στο πλαίσιο αυτό, με υψηλό αίσθημα Εταιρικής Ευθύνης και επιχειρηματικό σχεδιασμό στραμμένο στο μέλλον, εκδίδουμε σε ετήσια βάση το Sustainability Report, το οποίο θα βρείτε αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Εταιρείας μας www.safebulkers.com, όπου περιγράφονται εκτενώς το όραμα, η στρατηγική, και οι στόχοι της Εταιρείας μας, ενώ αποτυπώνεται πλήρως η επίδοσή μας σε θέµατα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), επιβεβαιώνοντας την ειλικρινή και έμπρακτη διάθεση αυτοδέσμευσής της Εταιρείας μας στη βιώσιμη, και περιβαλλοντικά προσανατολισμένη ανάπτυξη.
Σε ένα ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον παρά τις γεωπολιτικές και μακροοικονομικές προκλήσεις, η Safe Bulkers παραμένει ανθεκτική επιδεικνύοντας συνεχή ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και ενισχύοντας περαιτέρω τη συνολική της θέση στην διεθνή ναυτιλιακή σκηνή. Mε μειωμένη χρηματοοικονομική μόχλευση, ισχυρό ισολογισμό, υγιή θέση ρευστότητας και χρηματοοικονομική ευελιξία, έχουμε τη δυνατότητα να αξιοποιούμε τις ευκαιρίες της αγοράς, να προχωράμε σε νέες επενδύσεις ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου μας, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη της Εταιρείας μας και τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τους μετόχους μας.
-Τι σας έκανε σχετικά προσφάτως να εμπιστευτείτε, με εξαιρετικά εντυπωσιακά αποτελέσματα, την Ελληνική χρηματαγορά; Υπάρχει στο πλάνο σας να το ξαναεπιχειρήσετε;
Είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι με την επιτυχημένη έκδοση των ομολογιών και την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η εν λόγω έκδοση επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη μας στην Ελληνική χρηματαγορά και ταυτόχρονα αποτελεί ένδειξη της εμπιστοσύνης του επενδυτικού κοινού στην Εταιρείας μας. Τόσο το Χρηματιστήριο Αθηνών όσο και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς επιδεικνύουν καθημερινά υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού και συνεργασίας, παρέχοντας με αξιοπιστία και συνέπεια, υπηρεσίες υψηλού επιπέδου μέσα σε ένα σύγχρονο περιβάλλον λειτουργίας κατά τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα.
Σε ένα απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον, η αγορά ομολόγων αναδεικνύεται σε ένα χρήσιμο εργαλείο για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών χρηματοδότησης της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας στην πορεία μετάβασής της στην “πράσινη” εποχή. Η αγορά ομολογιακών δανείων προσφέρει στις ναυτιλιακές εταιρίες μία αξιόπιστη, εναλλακτική πηγή άντλησης κεφαλαίων για την χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων και αναπτυξιακών προγραμμάτων τους. Η σταθερή τροχιά ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας ενδεχομένως να επιτρέψει την έκδοση και εισαγωγή και άλλων ναυτιλιακών ομολόγων στο Ελληνικό Χρηματιστήριο.
-Πως διαβλέπετε την αγορά στο ξηρό φορτίο, με τα γεωπολιτικά δεδομένα και με τις διεθνοποιημένες οικονομικές συνθήκες, αναφορικά με το θαλάσσιο εμπόριο;
Η ναυτιλία είναι κατεξοχήν μία διεθνοποιημένη βιομηχανία, η εγγενής αβεβαιότητα της οποίας επιτείνεται σημαντικά ενόψει και των αυξανόμενων γεωπολιτικών και μακροοικονομικών εξελίξεων. Κατά τους πρώτους μήνες του 2024, η αυξημένη ζήτηση για σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα από την Κίνα, σε συνδυασμό με την αύξηση των τονο-μιλίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και των προβλημάτων ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά, προσέφεραν σημαντική στήριξη στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Παράλληλα, σε επίπεδο προσφοράς, το γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών έχει διατηρηθεί σε σχετικά χαμηλά επίπεδα κυρίως λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί σε ό,τι αφορά τους επερχόμενους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και το υψηλό κόστος ναυπήγησης, αναμένεται να λειτουργήσει υποστηρικτικά για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Σε γενικές γραμμές, παρά τις προκλήσεις παραμένουμε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου με τα θεμελιώδη μεγέθη ζήτησης και προσφοράς (fundamentals) του κλάδου να δημιουργούν θετικές συνιστώσες για το επόμενο διάστημα.
-Πως ανταποκρίνεται η Safe Bulkers στην πρόκληση της “πράσινης” ναυτιλίας με βάση τον διεθνή χρονικό προγραμματισμό και τα standards που τίθενται;
Με επενδυτικό σχέδιο την εναρμόνιση της Εταιρείας μας στην πράσινη εποχή και επίκεντρο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τους μετόχους μας, η Safe Bulkers έχει υιοθετήσει ισχυρή και σαφή στρατηγική “πράσινης” ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου της. Στο πλαίσιο αυτό, από το 2019 έχουμε πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες περιβαλλοντικής αναβάθμισης του υφιστάμενου στόλου μας για εξοικονόμηση ενέργειας, με προηγμένα συστήματα πρόωσης, αποθείωσης καυσαερίων (scrubbers), επεξεργασίας νερού έρματος (bwts) και χρώματα εξαιρετικά χαμηλής τριβής. Επιπρόσθετα, η Εταιρεία έχει ενεργά προγράμματα χρήσης βιοκαυσίμων, έρευνας και αξιολόγησης μελλοντικών εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα. Παράλληλα, από το 2020, έχουμε ξεκινήσει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα πώλησης παλαιότερων πλοίων και επιλεκτικής αντικατάστασής τους με πιο σύγχρονα και αποδοτικά πλοία.
Την ίδια στιγμή, συνεχίζοντας τη στρατηγική ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου μας, υπογράψαμε συμφωνία για τη ναυπήγηση, δύο Kamsarmax πλοίων διπλού καυσίμου και χωρητικότητας 81,200 DWT έκαστο, τα οποία πρόκειται να παραδοθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2026 και το πρώτο τρίμηνο του 2027. Τα πλοία αυτά κατασκευάζονται με σχεδιασμό που πληροί τις απαιτήσεις των κανονισμών του IMO που αφορούν στη μειωμένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα κατά 30% σε σύγκριση με το 2008 (EEDI – Phase 3) και συμμορφώνονται με τον τελευταίο κανονισμό για τις μειωμένες εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx-Tier III). Πρόκειται για δύο πλοία τεχνολογίας διπλού καυσίμου, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν ως καύσιμο, είτε μεθανόλη είτε συμβατικά καύσιμα. Όταν χρησιμοποιείται πράσινη μεθανόλη, τα πλοία αυτά παράγουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) με βάση την Αξιολόγηση Κύκλου Ζωής εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από το φρέαρ μέχρι τα απόνερα (Life Cycle Assessment well-to-propeller).
Νωρίτερα, είχαμε παραλάβει εννέα πλοία υψηλής ενεργειακής απόδοσης (EEDI – Phase 3, NOx-Tier III), συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων (4) αδελφών πλοίων χωρητικότητας 82,000 dwt, MV Ammoxostos, MV Kerynia,MV Rizokarpaso και MV Morphou. Η ονοματοδοσία των πλοίων αυτών με ονόματα που αντιστοιχούν σε κατεχόμενες πόλεις της Κύπρου αποτελεί μία κίνηση με έντονο συμβολισμό ενόψει των 50 χρόνων από την Τουρκική εισβολή και τη συνεχιζόμενη παράνομη κατοχή τμήματος της Κυπριακή Δημοκρατίας.
Με την προσθήκη των δύο νεότευκτων πλοίων τεχνολογίας διπλού καυσίμου στο υπάρχον βιβλίο παραγγελιών, η Εταιρεία διαθέτει σήμερα στόλο που περιλαμβάνει συνολικά οκτώ (8) υπό παραγγελία πλοία υψηλών περιβαλλοντικών προδιαγραφών με σύντομο πρόγραμμα παράδοσης, ένα το 2024, δύο το 2025, τέσσερα το 2026 και ένα το πρώτο τρίμηνο του 2027.
Να σημειωθεί ότι τα δύο αυτά καινοτόμα πλοία διπλού καυσίμου θα φέρουν και αυτά, όπως όλα τα νεότευκτα πλοία της Εταιρείας, την Κυπριακή σημαία, ενώ θα είναι τα πρώτα πλοία αυτής της τεχνολογίας που εντάσσονται στο Κυπριακό νηολόγιο. Η ένταξη των δεκαεπτά (17) αυτών νέων υπερσύγχρονων πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο συμβάλλει δυναμικά τόσο στην ποιοτική όσο και στην ποσοτική ενίσχυση του καθώς στην περαιτέρω αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής σημαίας με «πράσινα» πλοία χαμηλών ρύπων.
-Είστε ένας από τους στυλοβάτες του Κυπριακού νηολογίου. Πόσο μπορεί η Κυπριακή σημαία να ενισχυθεί και να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο στην παγκόσμια κατάταξη;
Ως ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης του Κυπριακού νηολογίου, είμαστε περήφανοι για τις επιδόσεις της Κυπριακής ναυτιλίας στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό διεθνές ναυτιλιακό περιβάλλον. Η Λεμεσός αποτελεί σήμερα ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα παγκοσμίως, ενώ παράλληλα έχει αναπτυχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο. Το κύρος, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και η ευελιξία της Κυπριακής σημαίας την έχουν καταστήσει αξιόπιστη και κυρίαρχη επιλογή στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Σήμερα, το Κυπριακό νηολόγιο έχει αναρριχηθεί στην 8η πλέον θέση παγκοσμίως στην επικαιροποιημένη Λευκή Λίστα του Paris MoU, με άλλα μεγαλύτερα νηολόγια να βρίσκονται σε πολύ χαμηλότερες θέσεις και κάποια από αυτά μάλιστα εκτός Λευκής Λίστας. Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος αποτελεί απόδειξη των συντονισμένων προσπαθειών που συντελούνται από όλους τους Φορείς της Κυπριακής ναυτιλίας για την ενδυνάμωση του Κυπριακού νηολογίου και της κυπριακής σημαίας και την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το επίτευγμα αυτό οφείλεται, κυρίως, στην τεχνογνωσία, τον επαγγελματισμό και την αφοσίωση του ανθρώπινου δυναμικού καθώς και στα υψηλά επίπεδα ασφάλειας και ποιότητας των κυπριακών πλοίων.
Με 43 από τα 45 πλοία του στόλου μας υπό Κυπριακή σημαία, η εμπιστοσύνη μας στο Κυπριακό νηολόγιο είναι αδιαμφισβήτητη. Ωστόσο, υπάρχουν προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και ενίσχυσης του Κυπριακού νηολογίου και της Κυπριακής σημαίας. Προτεραιότητά μας για μία διεθνώς ανταγωνιστική Κυπριακή ναυτιλία, πρέπει να είναι η προσέλκυση και εγκατάσταση στην Κύπρο περισσότερων πλοιοκτητριών εταιρειών, πέρα των πλοιοδιαχειριστριών.
Προς αυτή την κατεύθυνση, το μεγάλο στοίχημα για εμάς σήμερα είναι η προσέλκυση περισσότερων νέων στο χώρο της ναυτιλίας. Η κυπριακή ναυτιλία χρειάζεται τους νέους της ώστε να γίνει πιο ανθεκτική, πιο ανταγωνιστική και βιώσιμη μπροστά στις προκλήσεις του μέλλοντος. Γι’ αυτό το λόγο, καθιερώσαμε το ετήσιο πρόγραμμα υποτροφιών της Safe Bulkers, το οποίο απευθύνεται σε Κύπριους πολίτες ή Έλληνες πολίτες εγκατεστημένους στην Κύπρο, που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στον κλάδο της ναυτιλίας. Παράλληλα, υλοποιούμε σε συνεργασία με την Ναυτική Ακαδημία Κύπρου/Intercollege, ετήσιο πρόγραμμα υποτροφιών Δοκίμων με στόχο την υποστήριξη και ενθάρρυνση περισσότερων νέων να ασχοληθούν με ναυτικά επαγγέλματα και να εξελιχθούν σε ικανούς Αξιωματικούς Καταστρώματος με σημαντικές και προσοδοφόρες προοπτικές ανέλιξης ως Καπετάνιοι. Η καλλιέργεια της ναυτιλιακής κουλτούρας στη νέα γενιά και η προσέλκυση υψηλής ποιότητας ταλαντούχων νέων στελεχών στην Κυπριακή πλοιοκτησία θα προσελκύσει περισσότερες πλοιοκτήτριες εταιρείες στην Κύπρο, με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν και άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες παρέχουν συμπληρωματικές ναυτιλιακές υπηρεσίες, όπως χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, ναυλομεσίτες, νομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προγράμματα υποτροφιών μας μπορείτε να απευθυνθείτε στην ιστοσελίδα της Εταιρείας μας www.safebulkers.com.
-Έχετε δηλώσει ότι στη ναυτιλία δεν βαριέσαι και δεν πλήττεις ποτέ. Γιατί;
Η ενασχόληση με έναν τόσο δυναμικό και συνάμα εξωστρεφή κλάδο σε κάνεις να μη βαριέσαι, να μην πλήττεις ποτέ. Πρόκειται για μία κατεξοχήν αμιγώς διεθνοποιημένη βιομηχανία με δραστηριότητα και κοινωνούς σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι σχεδόν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών μεταφέρεται μέσω θαλάσσης, για να αντιληφθεί τη διεθνή διάσταση της ναυτιλίας και το σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζει στο παγκόσμιο εμπόριο. Ο κόσμος συνεχώς αλλάζει και η ναυτιλία αλλάζει μαζί του. Σε μία βιομηχανία ιδιαίτερα ανταγωνιστική όπως η ναυτιλία, οφείλουμε να είμαστε πάντοτε σε εγρήγορση. Έτσι με hands-on-management θέλουμε να εξελισσόμαστε συνεχώς, να είμαστε μπροστά στις εξελίξεις, παραμένοντας μακροπρόθεσμα ανταγωνιστικοί με έναν από τους σύγχρονους και περιβαλλοντικά αναβαθμισμένους στόλους παγκοσμίως.