Με το διευρυμένο Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, ο ΑΔΜΗΕ, με βάση όσα αναφέρει η διοίκησή του, αντικαθιστά το 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος με υπερσύγχρονο εξοπλισμό έως το 2026.
Όπως αναφέρεται ο σχεδιασμός του νέου Προγράμματος 2021-2026 είναι ιδιαίτερα εμπροσθοβαρής, καθώς μέχρι το τέλος του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός του πλέον κρίσιμου εξοπλισμού Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης και θα έχουν επενδυθεί 150 εκατ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού. Υπενθυμίζεται ότι το 2021 ο ΑΔΜΗΕ ολοκλήρωσε την αντικατάσταση ή την πλήρη ανακαίνιση 74 στοιχείων του Συστήματος. Με τον ρυθμό αυτό, εκτιμάται ότι Πρόγραμμα μπορεί να ολοκληρωθεί και πριν από το 2026, ανάλογα με τις δυνατότητες των επόμενων ετών ενώ όπως αναφέρεται, εκατοντάδες έργα αντικαταστάσεων βρίσκονται σε εξέλιξη σε ολόκληρη τη χώρα για την τεχνολογική αναβάθμιση κρίσιμων ηλεκτρικών υποδομών.
Διεύρυνση του Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων 2021-2026
Πιο συγκεκριμένα με βάση όσα αναφέρονται από τον Διαχειριστή, “η επιδείνωση της κλιματικής κρίσης επέβαλε την αναβάθμιση των προδιαγραφών ανθεκτικότητας κρίσιμων υποδομών του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας. Ο ΑΔΜΗΕ ανταποκρίνεται με αποτελεσματικότητα στην αυξανόμενη ανάγκη θωράκισης του Συστήματος Μεταφοράς, οι αντοχές του οποίου δοκιμάζονται ολοένα και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής έχει τοποθετήσει στο επίκεντρο του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού του σχεδιασμού την ενίσχυση της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς: Στα τέλη του 2020 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε σε σημαντική αναβάθμιση του κυλιόμενου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων, το οποίο κατάρτισε και έθεσε για πρώτη φορά σε εφαρμογή το 2018.
Ο Διαχειριστής αύξησε τον αρχικό προϋπολογισμό του Προγράμματος από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατ. ευρώ και διαμόρφωσε ένα διευρυμένο και εμπροσθοβαρές Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, το οποίο προβλέπει την αντικατάσταση του 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος, με ορίζοντα το 2026. Κάθε στοιχείο εξοπλισμού με ηλικία άνω των 24 ετών εντάσσεται στους κυλιόμενους 6ετείς κύκλους ανανέωσης.”
Εμπροσθοβαρής σχεδιασμός
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, “ενδεικτικό του εμπροσθοβαρούς χαρακτήρα του Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων 2021-2026 είναι ότι ο πλέον κρίσιμος εξοπλισμός του Συστήματος θα έχει ανανεωθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2023, ενώ το σύνολο σχεδόν των διακοπτών 400 kV (69 από 74), θα έχουν αντικατασταθεί έως το 2024. Σε απόλυτους αριθμούς, με την ολοκλήρωση του Προγράμματος το 2026, πάνω από 1.300 στοιχεία κύριου εξοπλισμού στο ηλεκτρικό σύστημα Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης θα έχουν αντικατασταθεί από εξοπλισμό υπερσύγχρονης τεχνολογίας.
Επιτάχυνση των έργων το 2021
Επιτάχυνση των έργων το 2021
Από το 2021, πρώτο έτος εφαρμογής του διευρυμένου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων, ο ΑΔΜΗΕ επιτάχυνε σημαντικά τον ρυθμό ολοκλήρωσης κρίσιμων έργων ανανέωσης ηλεκτρικού εξοπλισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο κατά την περασμένη χρονιά, ο Διαχειριστής αντικατέστησε ή ανακαίνισε πλήρως 74 στοιχεία εξοπλισμού, ενώ τα αντίστοιχα έργα που ολοκληρώθηκαν κατά την τριετία 2018-2020 ήταν 76.Με τον ρυθμό αυτό, εκτιμάται ότι το Πρόγραμμα μπορεί να ολοκληρωθεί και πριν από το 2026, ανάλογα με τις δυνατότητες των επόμενων ετών.”
Εκσυγχρονισμός του Συστήματος Μεταφοράς σε ολόκληρη τη χώρα
Μάλιστα με βάση τα όσα σημειώνει η διοίκηση ο “ΑΔΜΗΕ μεριμνά για τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρικών υποδομών σε όλο το γεωγραφικό εύρος του διασυνδεδεμένου Συστήματος.
Με την ολοκλήρωση του τρέχοντος Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων 2021-2026, ο Διαχειριστής θα έχει ολοκληρώσει 268 αντικαταστάσεις εξοπλισμού στη Βόρεια Ελλάδα, 327 στην Κεντρική Ελλάδα και τη Δυτ. Μακεδονία, 438 στη Στερεά Ελλάδα και τις Κυκλάδες, 322 στη Δυτ. Ελλάδα και την Πελοπόννησο.
Παράλληλα δρομολογεί αναλόγως σημαντικά έργα τεχνολογικής αναβάθμισης του Συστήματος της Κρήτης, τα οποία έχουν ενσωματωθεί και στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.”