Συνεχίζεται η άτυπη «κόντρα» των μετοχών των δύο μεγαλύτερων διυλιστηρίων της χώρας Motor Oil και HelleniQ Energy, καθώς οι αποδόσεις τους φέτος συγκλίνουν, έχοντας πολύ μικρή απόκλιση, ενώ αμφότερες δέχτηκαν πλήγμα πρόσφατα άμα της ανακοίνωσης της επιβολής του έκτακτου… χαρατσιού στην κερδοφορία τους από την κυβέρνηση, με στόχο τη στήριξη των χαμηλοσυνταξιούχων. Φέτος, η HelleniQ Energy έχει ελαφρώς καλύτερη εικόνα από τη Motor Oil, όμως τα προηγούμενα χρόνια η Motor Oil ήταν αυτή που κυριαρχούσε.
Ασχέτως αν τα 300 εκατ. ευρώ – για τα μεγέθη των Motor Oil και HelleniQ Eneergy – δεν θα επιφέρουν σημαντικό πλήγμα, αμφότερες οι μετοχές δέχτηκαν πλήγμα.
Γενικότερα πρόκειται για δύο συντηρητικές μετοχές που δεν αρέσκονται σε εξάρσεις και εξαλλοσύνες, ενώ τις τελευταίες ημέρες ο τίτλος της HelleniQ Energy έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα, κάτι που περιόρισε την απόδοση από την αρχή του έτους. Στις 10 Ιουλίου όταν και έκοψε το μέρισμα ο τίτλος υποχώρησε κατά 6,49%, ενώ έκτοτε στις δέκα συνεδριάσεις που έχουν γίνει, υποχωρεί στις οκτώ.
Την Τρίτη 9 Ιουλίου, δηλαδή πριν κόψει το μέρισμα, η μετοχή της HelleniQ Energy είχε βρεθεί στο υψηλό των 8,32 ευρώ, ενώ έκτοτε υποχωρεί κατά 10,82%, υποχωρώντας χθες στα 7,42 ευρώ. Έτσι, πλέον από την αρχή του χρόνου η απόδοσή της μειώθηκε στο +1,92%.
Από την άλλη πλευρά, η μετοχή της Motor Oil μετά το σοκ της έκτακτης εισφοράς που επιβλήθηκε στα υπερκέρδη της περασμένης χρήσης, στις 22 Ιουλίου κατήλθε στα 22,56 ευρώ, επίπεδα που ήταν νέο χαμηλό 7μήνου, καθώς σε αυτά είχε να βρεθεί από το Νοέμβριο του 2023. Έκτοτε, έκανε ένα 4ήμερο αντίδρασης κερδίζοντας 5,05%, όμως χθες παραδόθηκε όπως και όλη η αγορά στις ρευστοποιήσεις χάνοντας 1,94%. Έτσι, από την αρχή του χρόνου φέτος, η Motor Oil υποχωρεί κατά 2,19%.
Τι έγινε τις προηγούμενες χρονιές
Τις προηγούμενες χρονιές, η Motor Oil είχε γενικά σαφώς καλύτερη συμπεριφορά από την HelleniQ Energy, η οποία παρουσιάζει ακόμη πιο συντηρητικό προφίλ. Πέρυσι, η Motor Oil είχε άνοδο 8,79%, ενώ η μετοχή της HelleniQ Energy είχε υποχωρήσει κατά 4,08%. Αμφότερες είχαν υστερήσει έναντι όλης της αγοράς, καθώς θυμίζουμε πως το 2023 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για το Χ.Α., με το Γενικό Δείκτη να κερδίζει άνω του 39% και τον τραπεζικό άνω του 65%.
Το 2022, η μετοχή της Motor Oil είχε κυριαρχήσει με άνοδο κοντά στο 58,7%, αποτελώντας την κορυφαία μετοχή του Large Cap, ενώ η Helleniq Energy είχε ενισχυθεί κατά 22%. Το 2021 η απόδοση των δύο μετοχών ήταν σχεδόν ταυτόσημη, με την Motor Oil στο +16,53% και την Helleniq Energy στο +15,19%.
Έχει ενδιαφέρον ότι η κεφαλαιοποίηση των δύο ομίλων τείνει να συγκλίνει το τελευταίο διάστημα, με τη Motor Oil όμως να κρατάει σταθερά την πρωτοκαθεδρία με αποτίμηση 2,62 δισ. ευρώ, ενώ η HelleniQ Energy αποτιμάται στα 2,31 δισ. ευρώ, έχοντας μια διαφορά 310 εκατ. ευρώ.
Οι οικονομικές επιδόσεις
Σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων, επίσης η Motor Oil παρουσιάζει πολύ καλύτερη εικόνα έναντι της πρώην Ελληνικά Πετρέλαια, καθώς διαθέτει καλύτερο, πιο σύγχρονο και πιο αποδοτικό διυλιστήριο. Στο πρώτο φετινό τρίμηνο, ο όμιλος Motor Oil είχε κύκλο εργασιών 2,979 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 192,1 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος HelleniQ Energy είχε μεγαλύτερο κύκλο εργασιών, καθώς έφτασε στα 3,280 δισ. ευρώ, ενώ η καθαρή κερδοφορία ήταν στα 179 εκατ. ευρώ.
Πέρυσι, στη χρήση του 2023 ο όμιλος HelleniQ Energy είχε καθαρή κερδοφορία 480,6 εκατ. ευρώ, ενώ η Motor Oil είχε καθαρά κέρδη 806,7 εκατ. ευρώ. Το 2022, ήταν η χρονιά που η Motor Oil έκανε ιστορικό ρεκόρ με κύκλο εργασιών πάνω από 16 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 967,2 εκατ. ευρώ, με τον όμιλο HelleniQ Energy να παρουσιάζει καθαρή κερδοφορία 895 εκατ. ευρώ.
Η σύγκριση μαρτυρά την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της Motor Oil, που διατηρεί το πιο σύγχρονο διυλιστήριο στην Ευρώπη, ενώ διατηρεί μεγαλύτερη απόδοση κεφαλαίων αλλά και επενδεδυμένων κεφαλαίων, με χαμηλότερα λειτουργικά κόστη και με φθηνότερα κόστη χρήματος.
Τι λέει η Morgan Stanley για τα δύο διυλιστήρια
O αμερικανικός οίκος Morgan Stanley ξεκίνησε κάλυψη των δύο διυλιστηρίων, δίνοντας έμφαση πέρα από τα περιθώρια διύλισης και το άνοιγμα στις ΑΠΕ και στην απροσδόκητη – έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων. Ο οίκος θέτει σύσταση «equal-weight» για τη HelleniQ Energy με τιμή στόχο στα 8 ευρώ, και «overweight» για τη Motor Oil με τιμή στόχο στα 29 ευρώ.
Για τη Motor Oil o οίκος αναφέρει πως αποτελεί ένα «ποιοτικό play» με το management να έχει πολύ καλό ιστορικό. «Η Motor Oil είναι, κατά μία έννοια, μια από τις πιο απλές ιστορίες στην κάλυψη μας, καθώς λειτουργεί ένα διυλιστήριο στην Ελλάδα, έχει σταθμούς καυσίμων, και επεκτείνει το αποτύπωμά της σε ΑΠΕ. Ακόμη και όταν οι επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση επιταχύνονται κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, πιστεύουμε ότι η εταιρεία θα πρέπει να είναι σε θέση να να φέρει εις πέρας μια μερισματική απόδοση 7%». Το πρόσφατο pullback στη μετοχή, το οποίο οι αναλυτές αποδίδουν κυρίως στην (απροσδόκητη) ανακοίνωση του φόρου αλληλεγγύης για τα διυλιστήρια, αποτελεί ένα ενδιαφέρον σημείο εισόδου».
Για τη HelleniQ Energy η Morgan Stanlet τονίζει πως έχουν αποτιμηθεί πλήρως τα θετικά νέα, παρ’ ότι σημειώνει πως ο όμιλος επωφελείται (όπως και η Motor Oil) από την ισχυρή ζήτηση καυσίμων στην Ελλάδα, με τις αερομεταφορές να είναι ιδιαίτερα ισχυρές, ενώ οι στόχοι για ΑΠΕ είναι παρόμοιοι με τη ΜΟΗ (~2GW έως το 2030). Επίσης, η συναλλακτική δραστηριότητα έχει βελτιωθεί από τότε που οι βασικοί μέτοχοι πούλησαν ένα τμήμα των θέσεών τους τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, η αρνητική παραγωγή ελεύθερων ταμειακών ροών το 2024/25 και η χαμηλότερη μερισματική απόδοση είναι οι λόγοι που φέρνουν τους αναλυτές του οίκου στην «equal-weight» στάση.