Δυναμική είναι η πορεία της Motor Oil στα εναλλακτικά καύσιμα. Έτσι μετά την ηλεκτροκίνηση, τα βιοκαύσιμα μπαίνει και στην παραγωγή «πράσινου υδρογόνου» μέχρι το 2026, έχοντας, μάλιστα, κι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδότηση ύψους 111,7 εκατ. ευρώ, η οποία ανακοινώθηκε χθες.
Ουσιαστικά η Motor Oil θα δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρόλυσης, με μέγιστη δυναμικότητα 7.200 χιλ. τόνους υδρογόνου ανά έτος, ενώ τον Απρίλιο αναμένεται να εγκαινιάσει το πρώτο πρατήριο «πράσινου υδρογόνου» εντός του χώρου του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων.
Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσω της χρηματοδότησης από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εγκρίθηκε χθες, θα επεκταθεί έργο που ήδη κατασκευάζει η Motor Oil στο χώρο του διυλιστηρίου. Πρόκειται για την εγκατάσταση μονάδας παραγωγής υδρογόνου ισχύος 30 MW και δυναμικότητας 4.500 τόνων, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με τη χρήση τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης. Το έργο αυτό που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, υλοποιείται μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος EPHYRA και η μονάδα θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil.
Με τη νέα χρηματοδότηση η μονάδα παραγωγής υδρογόνου θα αυξηθεί κατά 20 MW, δηλαδή η συνολική ισχύς της θα είναι 50 MW και η παραγωγική δυναμικότητα της θα φθάσει τους 7.200 τόνους υδρογόνου ανά έτος. Η Motor Oil βρίσκεται στο τελικό στάδιο επιλογής του προμηθευτή του συστήματος ηλεκτρόλυσης, και εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου.
Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil στον τομέα του υδρογόνου “τρέχει” το project Blue Med που αναπτύσσεται στο χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και στο οποίο εντάσσεται το έργο του οποίου η χρηματοδότηση εγκρίθηκε χθες ενώ συμμετέχει και στην εταιρία Hellenic Hydrogen, μια κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο. Το δεύτερο αυτό έργο βρίσκεται στο στάδιο της ωρίμανσης και εκτιμάται ότι μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του Blue Med υπολογίζεται σε 350 εκατ. ευρώ και έχει να κάνει με σημαντικά υποέργα για την παραγωγή, τη διανομή και την τελική χρήση του υδρογόνου. Η υλοποίησή τους πραγματοποιείται, μέσω κοινοτικών χρηματοδοτικών εργαλείων και επιμέρους προγραμμάτων όπως το Ephyra και το Trieres το Iris και το REA.
Το Trieres αναπτύσσει κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας, με επίκεντρο το διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2028. Αφορά στην ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου που θα συνδέει τη μονάδα παραγωγής, με διάφορους χρήστες όπως επιχειρήσεις, παρόχους τεχνολογίας, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, οργανισμούς του δημόσιου τομέα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Το πρόγραμμα IRIS στοχεύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, εφαρμόζοντας τεχνολογία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Μονάδα Αναμόρφωσης Μεθανίου με Ατμό, καθιστώντας το ταυτόχρονα παραγωγό υδρογόνου με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2. Επιπλέον, θα αναπτυχθεί μονάδα παραγωγής συνθετικής μεθανόλης, χρησιμοποιώντας ανανεώσιμο υδρογόνο και μέρος του δεσμευόμενου διοξειδίου του άνθρακα.
Παράλληλα, προχωρούν τα πρατήρια υδρογόνου REA (Αγ. Θεόδωροι) και REAH2 (Ακράτα) από την AVINOIL. Το πρατήριο υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους αναμένεται να εγκαινιαστεί τον Απρίλιο, ενώ το δεύτερο στην Ακράτα έως το τέλος του 2025.