H σημαία των Marshall Islands παραμένει συγκεντρωμένη και προσαρμόζεται στις ανάγκες του σήμερα, με το βλέμμα εστιασμένο στο μέλλον.
«Η σημερινή ναυτιλία απέχει πάρα πολύ από αυτό που έμοιαζε η ναυτιλία όταν ξεκίνησα την καριέρα μου πριν από 20 χρόνια», δήλωσε ο Θεόφιλος Ξενακούδης, Director, Worldwide Business Operations της International Registries, Inc. και των θυγατρικων της (IRI). «Εκτός από τις προφανείς τεχνολογικές εξελίξεις στις γέφυρες και τα μηχανοστάσια των πλοίων, τις βελτιώσεις των κανονισμών για την ασφάλεια (safety και security) των πλοίων, καθώς και την προστασία του περιβάλλοντος, ακόμη και ο σχεδιασμός των πλοίων και τα υλικά κατασκευής είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που είδαμε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και αρχές δεκαετίας του 2000».
Ο κ. Ξενακούδης εντάχθηκε στην IRI, η οποία διαχειρίζεται το νηολόγιο των Marshall Islands (RMI) τον Ιανουάριο του 2001. Εκείνη την εποχή, ο Καπτ. Ιωάννης Γιαννόπουλος ήταν επικεφαλής του γραφείου του Πειραιά, μαζί με τον πατέρα του, Καπτ. Κώστα Ξενακούδη. Το γραφείο τότε ασχολούνταν κυρίως με την επεξεργασία εγγράφων που αφορούσαν ναυτικούς, καθώς και με τις επιθεωρήσεις πλοίων στην Ελλάδα. Είκοσι χρόνια αργότερα, το γραφείο του Πειραιά είναι από τα πιο κεντρικά και μεγαλύτερα γραφεία της IRI παγκοσμίως και προσφέρει όλο το φάσμα των υπηρεσιών του νηολογίου. Η σημαία των Marshall Islands είναι η ξένη σημαία που επιλέγει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων εφοπλιστών.
«Το νηολόγιο των Μarshall Ιslands έγινε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο αναγνωρισμένα στον κόσμο, επειδή ήμασταν πάντα επικεντρωμένοι στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών μας. Αυτό ακούγεται ως κλισέ, αλλά η αφοσίωση σε αυτό που πραγματικά χρειάζονται οι πελάτες μας, δημιουργεί μια κουλτούρα συνεργασίας και ολοκληρωμένης επικοινωνίας», είπε ο κ. Ξενακούδης.
Αυτά τα στοιχεία, σύμφωνα με τον κ. Ξενακούδη, συνέβαλαν όχι μόνο στη ραγδαία ανάπτυξη της σημαίας των Μarshall Ιslands, αλλά την κατέστησαν και ηγετική δύναμη στη διαχείριση και την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ναυτιλίας.
Όπως είναι φυσικό, ο COVID-19 παρουσίασε πολλές προκλήσεις, αλλά δημιούργησε επίσης μεγάλες ευκαιρίες για τον κλάδο, προωθώντας διάφορες μελέτες/εργασίες, ιδέες και λύσεις που δεν προχωρούσαν γρήγορα. Νομίζω ότι βρισκόμαστε εν μέσω μιας μεγάλης περιόδου που χαρακτηρίζεται από πρόοδο και καινοτομία, η οποία θα επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια», είπε ο κ. Ξενακούδης.
Οι θετικές γενικές προβλέψεις στις ναυτιλιακές αγορές και οι προσδοκίες για όλους τους κλάδους το επόμενο έτος, δημιουργούν χώρο για νέες τεχνολογίες και λύσεις.
Κάθε ένα από τα 27 γραφεία μας σε όλο τον κόσμο εντοπίζει έντονο ενδιαφέρον για τους διάφορους τομείς της αγοράς. Από πέρυσι που ο στόλος των Marshall Islands αναγνωρίστηκε ως ο νεότερος και πιο πράσινος στόλος στον κόσμο, έχουμε δει αυξανόμενο ενδιαφέρον για μελέτες/εργασίες και λύσεις βιωσιμότητας και εναλλακτικής ενέργειας, οπότε αναμένω ότι αυτή η πλευρά της δουλειάς μας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται», σχολίασε ο κ. Ξενακούδης.
Τον Μάρτιο του 2021, το World Fleet Register της Clarksons Research (Clarksons) έδειξε ότι ο στόλος του RMI είναι ο νεότερος και πιο πράσινος στόλος στον κόσμο. Σε δελτίο τύπου, το νηολόγιο τόνισε ότι «περισσότερο από το 50% του gross tonnage του στόλου (blue water fleet) της σημαίας, αξιοποιεί πράσινες τεχνολογίες». Ο κος Ξενακούδης θεωρεί ότι αυτό το στατιστικό στοιχείο πιστώνεται στο γεγονός ότι η IRI έχει επενδύσει στη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου εξειδικευμένων στελεχών στις εναλλακτικές και βιώσιμες τεχνολογίες και ενέργειες.
Οι ιδιοκτήτες και οι operators που δίνουν προσοχή στην αποδοτικότητα και την ποιότητα, αναγνωρίζουν ότι το νηολόγιο είναι σε θέση να προσφέρει ποιοτική, βασισμένη στην εμπειρία, τεχνική υποστήριξη σε πλοία που επενδύουν σε τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών ρύπων, όπως είναι τα εναλλακτικά καύσιμα, συστήματα μπαταρίας/υβριδικά, συστήματα βελτιστοποίησης ελέγχου κινητήρα (Eco) και άλλα», σχολίασε ο κος Βασίλης Καμίτσης, Regional Technical Manager του γραφείου του Πειραιά και μέλος της IRI Renewables Team. «Παγκοσμίως, τα μέλη αυτής της ομάδας συμμετέχουν σε projects που αφορούν «πράσινες» πρωτοβουλίες, παρέχοντας την προοπτική της Σημαίας όσον αφορά την ασφάλεια, την λειτουργία και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς. Αυτό όχι μόνο δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες/operators να έχουν δεδομένα και αναλύσεις ώστε να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις, αλλά τους παρέχει και τη δυνατότητα επικοινωνίας με μια ομάδα ανθρώπων ικανών να τους υποστηρίξουν και να τους συμβουλεύσουν σχετικά με τους κανονισμούς, καθώς και σε άλλα σχετικά θέματα».
Με το αυξανόμενο παγκόσμιο ενδιαφέρον στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την απανθρακοποίηση, το RMI χρησιμοποιεί πλέον την εμπειρία που έχει αποκομίσει από άλλες αγορές όπως πχ. πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου, υποστηρικτικά πλοία κλπ, στην αγορά ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συγκεκριμένα σε wind turbine installation vessels (WTIVs), crew transfer vessels (CTVs), service operation vessels (SOVs) και floating offshore wind turbines (FOWTs). Στην πραγματικότητα, η σημαία των Marshall Islands έχει γίνει η σημαία επιλογής για νέα WTIVs και FOWTs.
Με το βλέμμα στο μέλλον, η IRI εστιάζει στην εξυπηρέτηση των πελατών της, δημιουργώντας μια ομάδα ειδικών για την υποστήριξη κριτηρίων ESG (Environmental Social and Governance) την τελευταία δεκαετία. «Ο αριθμός των ESG reports που δημοσιεύονται από ιδιοκτήτες έχει αυξηθεί καθώς οι επενδυτές, οι ναυλωτές και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς αναμένουν από τις εταιρείες να αναπτύξουν μακροπρόθεσμες βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές», δήλωσε ο Πρόεδρος της IRI Bill Gallagher σε μια συνέντευξή του το Σεπτέμβριο του 2020. «Το κεφάλαιο επενδύεται σε εταιρείες που αποδεικνύουν ότι όχι μόνο είναι κερδοφόρες, αλλά ταυτόχρονα διαχειρίζονται μια ηθική, πράσινη και βιώσιμη επιχείρηση».
Καθώς το ESG έχει γίνει μια ολοένα και πιο σημαντική πτυχή της χρηματοδότησης και της ασφάλισης στη ναυτιλία, πολλές εταιρείες και πελάτες παρουσιάζουν τις ESG πρακτικές τους.
«Είναι σημαντικό οι πλοιοκτήτες και οι εταιρείες να συνεργάζονται με ένα νηολόγιο που έχει αποδεδειγμένο ιστορικό και δέσμευση για συμμόρφωση με το ESG», σημείωσε ο κ. Ξενακούδης. «Φυσιολογικά, η εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών όσον αφορά την εταιρική διακυβέρνηση, την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και τη φροντίδα των εργαζομένων και της κοινότητας στην οποία εργαζόμαστε, δημιουργεί ένα πλαίσιο για τις επιχειρήσεις ώστε να ευδοκιμήσουν και να αναπτυχθούν».
Μέρος της υποστήριξης πελατών για τις ESG πρωτοβουλίες που ακολουθούν, πραγματοποιείται στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) σύμφωνα με τον κο Θάνο Θεοχάρη, Regulatory affairs, European Liaison. Η συμμετοχή στις συζητήσεις των διεθνών κυβερνητικών φορέων διατηρεί το νηολόγιο στην πρώτη γραμμή των σημαντικότερων ρυθμιστικών αλλαγών του κλάδου, ιδίως όσον αφορά τη βιωσιμότητα. Ο κ. Θεοχάρης πρόσθεσε, «το ότι ακούγεται η φωνή των ιδιοκτητών και των operators του RMI στις συζητήσεις για τον καθορισμό πολιτικών και στρατηγικών είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς η ναυτιλία συνεχίζει να διερευνά λύσεις ως προς τη βιωσιμότητα και την απανθρακοποίηση». Η μόνιμη αντιπροσωπεία του RMI στον ΙΜΟ συμμετέχει ενεργά στις συνεδριάσεις των επιτροπών και των ομάδων εργασίας του ΙΜΟ, μεταφέροντας και την άποψη των ιδιοκτητών/operators του RMI. Η εξαιρετική κατάταξη του RMI στις λίστες των Port State Control (PSC), υπογραμμίζει τη δέσμευση του νηολογίου σε υψηλά πρότυπα/standards και σε βέλτιστες πρακτικές, όσον αφορά τη διαδικασία συμμόρφωσης με τους κανονισμούς. Η σημαία των Marshall Islands είναι η μόνη σημαία που κατέχει για 17 συνεχόμενα έτη το QUALSHIP 21 από το United States Coast Guard (USCG). Το RMI παραμένει επίσης στο White List του Paris και Tokyo MOU, καθώς και στις 10 πρώτες θέσεις του Australian Maritime Safety Administration (AMSA) PSC Australia-2020 Ετήσια Έκθεση.
«Το RMI αναλαμβάνει σοβαρά την ευθύνη του για την ασφάλεια (safety και security) και την περιβαλλοντική συμμόρφωση και έχουμε επενδύσει στη δημιουργία μιας παγκόσμιας ομάδας τεχνικών εμπειρογνωμόνων και επιθεωρητών για την υποστήριξη των ιδιοκτητών και των operators», δήλωσε ο Καπτ. Θεόδωρος Λάλας, Fleet Operations Manager, του γραφείου του Πειραιά. Εκτός από την παροχή τεχνικής υποστήριξης χωρίς επιπλέον χρέωση σε πλοία με σημαία των Marshall Islands, η IRI προσφέρει επίσης διαδικτυακά σεμινάρια και εκπαίδευση στους πελάτες της, έτσι ώστε να μπορούν να ενημερωθούν και να συζητήσουν θέματα σχετικά με τις επιθεωρήσεις των PSC και τους ελέγχους συμμόρφωσης. «Είναι σημαντικό για τα πλοία να γνωρίζουν ότι το νηολόγιο έχει βαθιά γνώση για το τι συμβαίνει παγκοσμίως. Εξετάζουμε και αναλύουμε τα δεδομένα για τους πελάτες μας, ώστε να μπορούμε να τους παρουσιάσουμε τάσεις της αγοράς, να εντοπίσουμε πιθανά προβλήματα και να αντιμετωπίσουμε κάποιους κινδύνους, πριν γίνουν προβλήματα σε μια επιθεώρηση».
Η σταθερή εστίαση της σημαίας των Marshall Islands στην εξυπηρέτηση των πελατών, έχει δημιουργήσει όχι μόνο ένα από τα μεγαλύτερα, νεότερα και πράσινα νηολόγια στον κόσμο, αλλά και ένα νηολόγιο με διεθνή φήμη όσον αφορά τα υψηλά πρότυπα/standards, την προοδευτική σκέψη και την υψηλής ποιότητας υποστήριξη», κατέληξε ο κος Θεόφιλος Ξενακούδης.