Σάρκα και οστά αναμένεται να πάρει το προσεχές διάστημα η υλοποίηση του πολυσυζητημένου έργου ανάπτυξης Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίου. Αυτή την εβδομάδα αναμένεται κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από την Βουλή, η οποία είχε υπογραφεί στις 30 Μαρτίου 2022, από τους υπουργούς Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και Υποδομών – Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. Πρόκειται για ένα έργο που ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ, θεωρείται απαραίτητο και σημαντικό για τη χώρα και προβλέπεται ότι θα αλλάξει τον χάρτη των logistics στη χώρα, η οποία στερείται σημαντικών υποδομών διαμεταφοράς.
Το Θριάσιο Ι, όπως έχει χαρακτηριστεί η έκταση των 588 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα θέσει τις βάσεις για τη δημιουργία του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα σε συνδυασμό με το όμορο ακίνητο του ΟΣΕ, έκτασης 1.450 στρεμμάτων.
Το σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών θα αποτελείται από 240.000 τ.μ., που θα εκτείνονται σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Θα περιλαμβάνει αποθήκες, θα διαθέτει σύγχρονες υποδομές, οδικά δίκτυα, καθώς και σιδηροδρομική σύνδεση στη νότια πλευρά εντός του πάρκου, την οποία θα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή. Θα διαθέτει επίσης, αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών, υγειονομικές υπηρεσίες ενώ εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία 3.000 έως 5.000 νέων θέσεων εργασίας. Ειδικότερα, η ανάδοχος κοινοπραξία Goldair – ETBA ΒΙΠΕ προβλέπεται πως θα κατασκευάσει, σε διαφορετικές φάσεις, 210.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων αποθηκών, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά σε έκταση 588 στρεμμάτων.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο θα αποτελεί το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο στα Βαλκάνια και θα προωθήσει τις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας και το σχέδιο για ανάδειξή της σε μεγάλο κόμβο ανάμεσα σε Ευρώπη, Ασία και Ευρώπη. Η βασική καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: Το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Κάνουμε το αποφασιστικό βήμα για να γίνει η Ελλάδα διεθνές hub στον τομέα των logistics» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στην συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου όπου και παρουσίασε το νομοσχέδιο τονίζοντας «Αποκτούμε το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών κι αξιοποιούμε πραγματικά και τις δυνατότητες ιδίως του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο μέχρι σήμερα ουσιαστικά λειτουργεί μόνο ως σταθμός μεταφόρτωσης, αφού δεν μπορεί να γίνει συναρμολόγηση εδώ και έτσι έχουμε σοβαρές απώλειες προς άλλα λιμάνια».
Το εν λόγω έργο, όπως δήλωσε ο κ. Καραμανλής θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής – μαζί ασφαλώς με μια σειρά από νέα έργα, με κυριότερο την κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια και θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα αλλά και τις επεκτάσεις του Μετρό προς τα Δυτικά.
Υπενθυμίζεται πως στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ο διπλασιασμός του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος από 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Ακόμη, αυξάνεται η ετήσια πληρωμή του παραχωρησιούχου προς τον κύριο του έργου, δηλαδή τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από 2,51% σε 5% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων για όλη την περίοδο παραχώρησης, ενώ το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα διπλασιάζεται από 350.000 ευρώ σε 700.000 ευρώ. Εισάγεται, παράλληλα, μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50 -50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό. Η διάρκεια παραχώρησης από τα 60 έτη μειώθηκε στα 37. Τα έργα της πρώτης φάσης, πενταετούς διάρκειας, έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.