Η απόφαση που έλαβε η τελευταία Σύνοδος Κορυφής για αύξηση των ροών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου από τις ΗΠΑ ανοίγει ένα “παράθυρο” ευκαιρίας για τον Ελληνικό εφοπλισμό, καθώς δίνεται έμφαση σε προμήθειες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλά και στην αυξημένη λειτουργία των FSRU που μάλιστα υπάρχουν ή σχεδιάζονται στην Ελλάδα.
Έτσι η απόφαση της Κομισιόν να συνεργαστεί με τα κράτη – μέλη για να διασφαλίσει σταθερή ζήτηση επιπλέον αμερικανικού LNG έως τουλάχιστον το 2023 ύψους περίπου 50 δις. κυβικών μέτρων ετησίως και να διασφαλίσει την προμήθεια τουλάχιστον 15 δισ. επιπλέον κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του έτους, αναπόφευκτα βάζει σε πρώτο πλάνο το θέμα της μεταφοράς, όπου κυριαρχούν οι Έλληνες. Πιο συγκεκριμένα το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι σε ελληνικά χέρια. Δηλαδή, ελληνόκτητα είναι τα 135 από τα συνολικά 640 πλοία LNG, ενώ από τα 127 πλοία αυτού του τύπου που ναυπηγούνται αυτή την περίοδο τα 57 είναι ελληνικών συμφερόντων
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, εταιρείας αποτίμησης της αξίας εμπορικών πλοίων, τον Νοέμβριο του 2021 η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG, συμπεριλαμβανομένων και των υπό ναυπήγηση φτάνει τα 19,5 δισ. δολάρια.
Ευκαιρία για τους σταθμούς FSRU
Παράλληλα, ανοίγεται και μια σημαντική ευκαιρία για να καταστεί η χώρα κόμβος λόγω των υποδομών (πλωτών ή μη) μονάδων αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG αξιοποιώντας και τη γεωγραφική της θέση και την εγγύτητά της με περιοχές της Αν. Ευρώπης που μέχρι τώρα εξαρτιόταν από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Υπενθυμίζεται ότι πέρα από τη Ρεβυθούσα, ανάλογες υποδομές δρομολογούνται στην Αλεξανδρούπολη της Gastrade (Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog Cyprus Investments του ναυτιλιακού ομίλου Gaslog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgartransgaz EAD και ο ΔΕΣΦΑ.) και τους Αγίους Θεοδώρους (Διώρυγα GAS) από τη Motor Oil. Επίσης FSRU, στον λιμένα του Βόλου σχεδιάζει η εταιρεία Mediterranean Gas, αλλά και Όμιλος των ΕΛΠΕ μέσω της Elpedison στη Θεσσαλονίκη.
Συμπερασματικά τα νέα δεδομένα δημιουργούν νέες ανάγκες για υποδομές, που βέβαια θα πρέπει να διασφαλίσουν σχετικές χρηματοδοτήσεις αλλά και να βρεθεί μια “χρυσή” τομή ώστε να μην επιβαρύνουν τους καταναλωτές με τη μορφή τελών. Για αυτό άλλωστε η ΡΑΕ έχει ζητήσει από το ΔΕΣΦΑ να διαχωρίσει τις επενδυτικές δραστηριότητές της από τις άλλες που αφορούν το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς.