Του Απόστολου Σκουμπούρη
Τη διακοπή ενός σχεδόν 20ετούς momentum σημαντικής ανάπτυξης πωλήσεων και κερδών σήμανε για τον όμιλο Jumbo η εμφάνιση της πανδημίας και των lockdown, καθώς σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται υπήρξε κλείσιμο των καταστημάτων, αλλάζοντας απότομα το status quo στη χρηματοοικονομική εικόνα.
Βασιζόμενος σχεδόν κατά 100% από τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα, καθώς λόγω της φύσης των προϊόντων και του κατακερματισμού των κωδικών είναι πολύ δύσκολο το άνοιγμα στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, ο όμιλος Jumbo είδε σε κάποιες περιόδους μέσα στο 2020 και τα 80 καταστήματα κλειστά, χάνοντας σημαντικό τζίρο.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν ο κύκλος εργασιών στη χρήση του 2020 να κατέλθει στα 694,03 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά -18,15% σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση του 2019 όπου ήταν στα 847,94 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο των μεικτών κερδών του ομίλου διαμορφώθηκε σε 51,78% ενώ έναντι 52,34% ευρώ το 2019.
Σύμφωνα με το management του ομίλου, καθοριστικό ρόλο σ’ αυτή τη δύσκολη χρονικά έπαιξε η συγκράτηση του λειτουργικού κόστους που συνέβαλε σημαντικά ώστε τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους να διαμορφωθούν σε 138,67 εκατ. ευρώ, έναντι 177,62 εκατ. ευρώ το 2019, μια μείωση κατά -21,93%.
Τα καταστήματα
Στην Ελλάδα, τα καταστήματα Jumbo καθώς και άλλα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά, κατά τις δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020. Σε περιόδους που επιτρεπόταν η λειτουργία των καταστημάτων, προς αποφυγή φαινομένων συγχρωτισμού, υπήρξε πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών ανά τετραγωνικό μέτρο εντός των καταστημάτων. Κατά συνέπεια, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν μείωση κατά -30% περίπου σε σχέση με το 2019.
Στην Κύπρο, το σύνολο των καταστημάτων παρέμειναν κλειστά από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, χάνοντας την εορταστική περίοδο του Πάσχα. Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών που επιβλήθηκαν σε συνδυασμό με τις αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα ή σε βεβαρημένες υγειονομικά περιοχές, επηρέασαν τις πωλήσεις κατά το 2020 όπου υποχώρησαν κατά -13% περίπου σε σχέση με το 2019.
Όσον αφορά στη Βουλγαρία, τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών για δύο μήνες (από Μάρτιο έως Μάιο 2020) καθώς και οι αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων κατά τη χρήση του 2020 κατά -10% περίπου.
Οι παρόμοιοι περιορισμοί στη Ρουμανία δεν ανέτρεψαν τη δυναμική ανάπτυξης και οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση +13% περίπου. Η μεικτή κερδοφορία της Jumbo κατά το 2020, κατήλθε στα 359,40 εκατ. ευρώ, μειωμένη κατά 19,02% (σε σύγκριση με τα 443,79 εκατ. ευρώ το έτος 2019).
Αύξηση στα χρηματικά διαθέσιμα
Ο όμιλος κατά το 2020 προσάρμοσε τη στρατηγική των αγορών λαμβάνοντας υπόψη το διάστημα αδράνειας και υπολειτουργίας των καταστημάτων. Αποτέλεσμα αυτής της αναπροσαρμογής στις αγορές ήταν ότι κατά την τελευταία μέρα του Δεκεμβρίου 2020, τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού, να διαμορφωθούν σε 665,15 εκατ. ευρώ από 636,99 εκατ. ευρώ κατά την 31.12.2019.
Μερισματική Πολιτική
Πιστή στην πολιτική διανομής μερίσματος σε κάθε χρήση εδώ και πλέον των είκοσι ετών, η διοίκηση της Jumbo – παρά τις ειδικές συνθήκες του 2020 – θα προτείνει συνολικό ποσό 0,615 ευρώ ανά μετοχή με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής προς τους μετόχους της.
Πρόθεση της διοίκησης είναι να προαναγγείλει, στην επερχόμενη Τακτική Γενική Συνέλευση που αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις αρχές Ιουνίου, έκτακτη χρηματική διανομή ίση με το μέρισμα της 12μηνης χρήσης 2018/2019 δηλαδή μεικτού ποσού 0,47 ευρώ ανά μετοχή. Πρόθεση είναι η χρηματική διανομή να καταβληθεί αμέσως μετά την περίοδο τριών μηνών αδιάλειπτης και ομαλής λειτουργίας των καταστημάτων.
Η ανάπτυξη του δικτύου
Ο όμιλος στα τέλη του 2020 αριθμούσε 80 καταστήματα. Ναυαρχίδα των επιχειρήσεών του παραμένει η Ελλάδα με 52 καταστήματα, ακολουθεί η Ρουμανία που είναι η 2η μεγαλύτερη αγορά με 14 καταστήματα και ισχυρό momentum πωλήσεων, εννέα καταστήματα βρίσκονται στη Βουλγαρία και πέντε στην Κύπρο.
Συνάμα διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 28 καταστήματα που φέρουν το σήμα της Jumbo σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).
Λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην αδειοδότηση των έργων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου 2021, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (περίπου 9.000 τ.μ.). Επίσης θα λειτουργήσει στην Craiova, στη Ρουμανία, ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα (περίπου 12.000 τ.μ.), ενώ στο ίδιο συγκρότημα θα στεγαστούν αποθήκες και οι υπηρεσίες για την υπηρεσία e – jumbo της Ρουμανίας (περίπου 33.000 τ.μ.).