Κυριακή, 23 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑECSA-Sea Europe: Οι πέντε προτάσεις για να καταστεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία ανταγωνιστική

ECSA-Sea Europe: Οι πέντε προτάσεις για να καταστεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία ανταγωνιστική

Κοινή δήλωση, με την οποία καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα στη “Στρατηγική Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Βιομηχανίας” και στο “Σχέδιο Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές” εξέδωσαν οι Ευρωπαίοι Εφοπλιστές (ECSA) και η Sea Europe.

H Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) και η Sea Europe, η οποία εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, προτείνουν από κοινού να ενταχθεί η αλυσίδα αξίας στη ναυτιλία τόσο στην Ευρωπαϊκή Βιομηχανική Στρατηγική για τη Ναυτιλία όσο και στο Επενδυτικό Σχέδιο για τις Βιώσιμες Μεταφορές.

Με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ECSA από δύο μελέτες που εκπονήθηκαν από Deloitte και CE Delft, η ευρωπαϊκή ναυτιλία μπορεί να παραμένει παγκόσμια υπερδύναμη, ωστόσο η Ασία έρχεται δυναμικά και αυξάνει τα μερίδιά της με ταχύτερους ρυθμούς από την Ευρώπη, η οποία πλέον αντιπροσωπεύει το 35% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου από 38,5% το 2018. Επισημαίνεται, επίσης, ότι περίπου το 60% του ευρωπαϊκού τονάζ είναι ελληνικών συμφερόντων. Από την άλλη πλευρά, τα προβλήματα είναι μεγαλύτερα στον τομέα των ναυπηγείων, αλλά και σε αυτόν των κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Η μελέτη της Deloitte τονίζει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει σήμερα σφοδρότερο διεθνή ανταγωνισμό για το καθεστώς της ως προτιμώμενος προορισμός για ναυτιλιακές δραστηριότητες από ποτέ. Ο Ευρωπαϊκός στόλος αναπτύσσεται σταθερά, αλλά οι άλλοι στόλοι αναπτύσσονται ταχύτερα. Καθώς η γεωπολιτική αβεβαιότητα αυξάνεται, η Ευρωπαϊκή Ναυτιλία πρέπει να θεωρείται ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, ενισχύοντας τη θέση της ΕΕ στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες.

Όπως σημειώνει, στην Ευρώπη κατασκευάζονται πλέον μόνο κρουαζιερόπλοια και ειδικού τύπου πλοία, καθώς και πολεμικά. Τα μεγάλα εμπορικά πλοία κατασκευάζονται σχεδόν αποκλειστικά στις κλίνες της Κίνας, της Ιαπωνίας, αλλά και της Νοτίου Κορέας.

Οι τρεις χώρες, μάλιστα, επιδοτούν τη ναυπηγική δραστηριότητα, σε αντίθεση με την Ευρώπη, η οποία τις έχει απαγορεύσει σταδιακά από τη δεκαετία του ’90. Η εξέλιξη αυτή κάνει δυσκολότερο και το έργο των κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, αφού τα μεγάλα ναυπηγεία της Ασίας προκρίνουν συνήθως τις τοπικές επιχειρήσεις.

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το σημερινό κανονιστικό και φορολογικό πλαίσιο της ΕΕ διευκολύνει έναν ανταγωνιστικό τομέα ναυτιλίας στην ΕΕ. Ωστόσο, αναδεικνύει σημαντικά πεδία για βελτίωση, όπως η εξάλειψη του επενδυτικού κενού για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων, η μείωση της διοικητικής επιβάρυνσης και η εναρμόνιση με τις διεθνείς κανονιστικές ρυθμίσεις.

Η πρόταση

Η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών ECSA και η Sea Europe επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να συνεργαστούν για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ και να ενισχύσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού τομέα, ενώ κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκδώσει δράσεις με αντίκτυπο.

“Για διασφάλιση της διεθνής ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, που αποτελεί προϋπόθεση για ένα ισχυρό και ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα” έκανε λόγο ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών ECSA. Πρόσθεσε ότι “η οικονομική στήριξη από τα έσοδα του εθνικού και του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων θα πρέπει να ενισχύσει την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων”.

“Η Ευρώπη χρειάζεται ισχυρά, καινοτόμα και παγκοσμίως ανταγωνιστικά ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. Η Ευρώπη κατέχει παγκόσμια ηγετική θέση στους πολύπλοκους τύπους πλοίων και στην κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, αλλά πρέπει να είναι πιο ανθεκτική και λιγότερο εξαρτημένη από ξένα κράτη” δήλωσε από την πλευρά του ο Christophe Tytgat, Γενικός Γραμματέας της Sea Europe.

Συγκεκριμένα, οι ECSA European Shipowners και SEA Europe προτείνουν τα ακόλουθα:

-Ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας, της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας του ναυτιλιακού κλάδου της Ευρώπης, μέσω μιας αποτελεσματικής Ευρωπαϊκής Βιομηχανικής Ναυτιλιακής Στρατηγικής.

-Εφαρμογή ενιαίου ρυθμιστικού και φορολογικού πλαισίου για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ναυτιλιακού κλάδου της Ευρώπης.

-Στήριξη των ευρωπαϊκών ναυπηγείων και των Ευρωπαίων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, μέσω παροχής οικονομικών και επενδυτικών κινήτρων.

-Θέσπιση δεσμευτικών υποχρεώσεων για την παραγωγή καθαρών καυσίμων, σύμφωνα με τους στόχους της στρατηγικής για μηδενικές καθαρές εκπομπές στη βιομηχανία, μέσω του επενδυτικού σχεδίου για βιώσιμες μεταφορές.

-Διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση των ναυτιλιακών επενδύσεων, που εστιάζουν στη στήριξη της ενεργειακής και της ψηφιακής μετάβασης του κλάδου.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ