Εν μέσω μεγάλων προκλήσεων και πολλών σκοπέλων συνεχίζονται τα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό και η διάνοιξη της σήραγγας η οποία θα ενώσει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή, συμβάλλοντας στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πρωτεύουσας. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο έργο, τρομερών προκλήσεων και απαιτήσεων, ενώ ήδη υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις, οπότε τίθεται εν αμφιβόλω το χρονοδιάγραμμα παράδοσης έως το 2029.
Μολονότι δεν έχει αναθεωρηθεί ο στόχος για την ολοκλήρωση της Γραμμής 4, εντούτοις, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το έργο είναι εξαιρετικά δύσκολο να παραδοθεί τότε, καθώς ήδη καθυστέρησε ένα χρόνο μετά την υπογραφή των συμβάσεων.
Στελέχη του ομίλουAVAΧ που μαζί με τις Ghella και Αlstom έχουν αναλάβει από κοινού το μεγαλύτερο, πιο σύνθετο και πιο απαιτητικό δημόσιο έργο της χώρας, τονίζουν πως η κοινοπραξία θα κάνει το παν να είναι μέσα στις προθεσμίες, στοχεύοντας να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Βεβαίως, οι σκόπελοι είναι πολλοί, καθώς έως σήμερα από τους 15 σταθμούς που θα έχει η νέα γραμμή, έχουν παραδοθεί εργοταξιακά μόνον οι πέντε και εξ αυτών οι δύο μερικώς. Πιο συγκεκριμένα, πλήρως έχουν παραδοθεί οι σταθμοί Κολωνάκι, Δικαστήρια και Γαλάτσι και μερικώς οι σταθμοί Ακαδημία και Άλσος Βεΐκου.
Το κόστος της νέας γραμμής αγγίζει (με τον ΦΠΑ) τα 1,8 δισ. ευρώ και αναθέτουσα αρχή είναι η Αττικό Μετρό. Η σύμβαση υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021 με αρχικό χρονοδιάγραμμα τα οκτώ χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2029. Θεωρείται η σημαντικότερη συγκοινωνιακή και περιβαλλοντική παρέμβαση για την Αθήνα με μεγάλη συνεισφορά στη μείωση της έκλυσης αέριων ρύπων.
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας κατασκευάζεται από την κοινοπραξία των εταιρειών AVAΧ – Ghella – Αlstom και στην πρώτη φάση ανάπτυξής της, το Μετρό θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και θα καταλήγει στο Γουδή. Με 15 σύγχρονους σταθμούς και σιδηρόδρομο διπλής τροχιάς, μήκους 12,8 χιλιομέτρων, θα εξυπηρετεί οικιστικές ζώνες στο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού και σημαντικές υπηρεσίες, συνδέοντας το Άλσος Βεΐκου με τα Δικαστήρια σε 5 λεπτά και με την Πανεπιστημιούπολη σε διάστημα 14 λεπτών.
Ο πρώτος μετροπόντικας που ονομάζεται «Αθηνά» έχει ήδη διανύσει μια διαδρομή 680 μέτρων, έχοντας ξεκινήσει από την Κατεχάκη, σήμερα βρίσκεται στο πάρκο της Χωροφυλακής και αναμένεται να φτάσει στο Γουδή πριν το Πάσχα, ενώ, όπως τόνισαν χθες τα στελέχη του ομίλου κατά τη διάρκεια ξενάγησης δημοσιογράφων, στις 15 Φεβρουαρίου μπαίνει μπρος ο δεύτερος μετροπόντικας «Νίκη» από το Άλσος Βεϊκου, στο Γαλάτσι, και να καταλήξει στον «Ευαγγελισμό» τον Απρίλιο του 2026.
Η ξενάγηση
Χθες εκπρόσωποι του Τύπου ξεναγήθηκαν μέσα στη σήραγγα των 680 μέτρων που έχει ήδη ολοκληρώσει η «Αθηνά», και ενημερώθηκαν από κοντά για τον τρόπο υλοποίησης, τις ταχύτητες με τις οποίες προχωρά η διάνοιξη των σηράγγων και η κατασκευή των τούνελ.
Στην ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε στο εργοτάξιο «Κατεχάκη», οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ περιηγήθηκαν σε τούνελ βάθους 40 μέτρων και είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τον τρόπο που λειτουργούν τα τελευταίας τεχνολογίας TBM (Μετροπόντικες) που χρησιμοποιούνται για τη διάνοιξη των σηράγγων της Γραμμής 4.
Οι δημοσιογράφοι ήρθαν σε επαφή με το λεγόμενο «πιλοτήριο» που φιλοξενεί τα σύγχρονα συστήματα που χειρίζονται οι εξειδικευμένοι οδηγοί-«πιλότοι», οι οποίοι εξήγησαν στους επισκέπτες, τους τρόπους που επιβλέπουν, συντονίζουν τις εργασίες και καθημερινά διαχειρίζονται τις δυσκολίες που συναντούν λόγω της ιδιαιτερότητας του υπεδάφους, από τον θάλαμο της κεφαλής του TBM.
Η αλήθεια των αριθμών
-Το TBM προχωρά 15 μέτρα ημερησίως, κατά μέσο όρο, επενδύοντας παράλληλα τη σήραγγα με «δαχτυλίδι» επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου.
-Σε δυόμισι χρόνια έχουν δημιουργηθεί 610 θέσεις εργασίας και έχουν συμπληρωθεί 1,7 εκ. Εργατοώρες.
-Δεν έχει συμβεί κανένα ατύχημα.
-Έχουν εκπονηθεί 550 μελέτες.
-Έχουν εγκατασταθεί τέσσερις οικοδομικοί γερανοί και μία γερανογέφυρα.
-Χρησιμοποιούνται 70 μηχανήματα.
-Έχουν εκσκαφτεί 249.000 κυβικά μέτρα χώματος.
-Χρησιμοποιείται οπλισμός σιδήρου τριών χιλιάδων τόνων.
Χρ. Ιωάννου: Μαραθώνιος και όχι σπριντ οι κατασκευές
Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος του ομίλου AVAX κ. Χρήστος Ιωάννου (φωτό δεξιά) τόνισε πως το έργο αυτό είναι εμβληματικό όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και την Ελλάδα, ενώ υλοποιείται με τεχνική αρτιότητα – απαράμιλλη σε διεθνές επίπεδο. «Αυτό το έργο, όπως και πολλά άλλα, αντιπροσωπεύει αυτό που πραγματικά είναι – και θέλει να παραμείνει – η ΑVAX: συνέπεια, γνώση, καινοτομία, αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά. Οι κατασκευές και η επιχειρηματικότητα στο σύνολό της, δεν είναι σπριντ, είναι μαραθώνιος», τόνισε ο κ. Ιωάννου.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της AVAX κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης υπογράμμισε πως «ο όμιλος AVAX αντιμετωπίζει με διαχρονική συνέπεια αυτό που ονομάζεται δημόσιο έργο υποδομής στη χώρα μας. Συνδεόμαστε με τα έργα που άλλαξαν την Ελλάδα. Όπως συνέβη με την ολοκλήρωση της Γραμμής 3, εν μέσω πανδημίας, έτσι και τώρα με την πρόοδο των εργασιών μας στη Γραμμή 4, ο όμιλός μας αποδεικνύει ότι κρίνεται από τη δουλειά του και μόνο, ακόμη και στα πιο απαιτητικά έργα».
Στην ενημέρωση των εκπροσώπων του τύπου συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του Ομίλου AVAX Κωνσταντίνος Κουβαράς, ο Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, καθώς και τα στελέχη της εταιρίας Νίκος Μιτζάλης, Δήμος Κατσιγιάννης, Γιώργος Παπαγεωργίου και Κωνσταντίνος Χασάπης.