Αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση για όλη την εγχώρια επιχειρηματικότητα, καθώς επί 54 συναπτές χρήσεις παραμένει κερδοφόρα χωρίς να έχει ούτε μια χρονιά ζημιές, ενώ κατάφερε να κινηθεί θετικά ακόμη και τη χρονιά της «φωτιάς» του Covid-19 ήτοι το 2020, όπου ο τουρισμός δέχτηκε ιστορικά μεγάλο πλήγμα, ενώ το 2021 πέτυχε ιστορικό ρεκόρ αποτελεσμάτων.
Ο λόγος για την εταιρεία Autohellas που ανήκει στον ευρύτερο όμιλο της οικογένειας Βασιλάκη (Aegean Airlines) και αποτελεί μια αξιοσημείωτη περίπτωση για το ελληνικό χρηματιστήριο.
Η Autohellas έχει παρουσία σε οκτώ χώρες, Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Ρουμανία και Ουκρανία, με περίπου 130 σημεία εξυπηρέτησης, 50 εκ των οποίων σε αεροδρόμια, με τα 27 εξ αυτών στην Ελλάδα. Πλέον, η εταιρεία φέρνει άνω του 25% του τζίρου και των κερδών της από το εξωτερικό.
Πρόσφατα (25/2) η μετοχή βρέθηκε στα 10,40 ευρώ, που είναι νέα ιστορικά υψηλά, καθώς σ’ αυτά τα επίπεδα είχε να βρεθεί από το Νοέμβριο του μακρινού 1999 (λίγο μετά την εισαγωγή της στις 30 Αυγούστου ’99). Πρόκειται ασφαλώς για ιστορικά υψηλά, καθώς όλα αυτά τα 23 χρόνια έχει μοιράσει πολύ σημαντικά μερίσματα, καθιστώντας το κλείσιμο της Δευτέρας το υψηλότερο όλων των εποχών.
Παράλληλα, ακόμη και τις τελευταίες συνεδριάσεις όπου σε όλο το Χ.Α. γίνεται «μακελειό» λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, η μετοχή παρουσιάζει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, παραμένοντας μια ανάσα από τα 10 ευρώ, χωρίς ουσιαστικές απώλειες.
Συνάμα, η Autohellas είναι επιλαχούσα για να εισαχθεί στον FTSE 25 και σε μια από τις επόμενες αναθεωρήσεις του δείκτη είναι σίγουρο ότι θα μπει στην ελίτ του Χ.Α., έχοντας τζίρο και κερδοφορία που πολλές εταιρείες του Large Cap δεν έχουν.
Έσπασε τα κοντέρ στα μεγέθη του 2021
Παρά το lockdown το πρώτο τετράμηνο του 2021 και το καθυστερημένο ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν, τα μεγέθη της εταιρείας στη χρήση του 2021 ξεπέρασαν ακόμη και αυτά του 2019, πετυχαίνοντας νέο ρεκόρ όλων των εποχών.
Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 30,5%, φθάνοντας τα 641,6 εκατ. ευρώ έναντι 491,7 εκατ. ευρώ το 2020, τα λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) διαμορφώθηκαν στα 84,8 εκατ. ευρώ έναντι 41,6 εκατ. το 2020, καταγράφοντας αύξηση 103,6% και τα κέρδη μετά από φόρους (ΕΑΤ) ανήλθαν σε 52,4 εκατ. έναντι 17,3 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας τριπλασιασμό σε σχέση με το 2020.
Ο κύκλος εργασιών από τις μισθώσεις αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 20,2% και έφτασε τα 206,4 εκατ. ευρώ. Οι μακροπρόθεσμες μισθώσεις, με ισχυρή αύξηση ζήτησης, στήριξαν την εταιρεία κατά το αδύναμο και λόγω του lockdown Α΄ εξάμηνο του 2021.
Παράλληλα, με την ανάκαμψη του τουρισμού, η δραστηριότητα των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατά το Β’ εξάμηνο του έτους ήταν σχεδόν διπλάσια σε κύκλο εργασιών από το 2020, αλλά και μεγαλύτερη από την τουριστική χρονιά ρεκόρ του 2019.
Η εταιρεία επένδυσε, έγκαιρα, σε σχεδόν 4.000 νέα αυτοκίνητα για την ενίσχυση του στόλου βραχυχρόνιων ενοικιάσεων και κατείχε με διαφορά το μεγαλύτερο, ποιοτικότερο και περισσότερο εμπλουτισμένο με ηλεκτρικά αυτοκίνητα στόλο.
Η επένδυση αυτή, παράλληλα με τη διαρκή αναβάθμιση της οργάνωσης και των υποδομών της εταιρείας, οδήγησε σε αυξημένα μερίδια αγοράς σε όλες τις κυρίες τουριστικές περιοχές της χώρας. Ανάπτυξη κατέγραψε η εταιρεία και στη δραστηριότητα που σχετίζεται με τις μισθώσεις αυτοκίνητων στις εφτά χώρες που δραστηριοποιείται στο εξωτερικό, με κύκλο εργασιών 65,5 εκατ. ευρώ και αύξηση 26,2% σε σύγκριση με το 2020.
Ωστόσο, στη δραστηριότητα του εξωτερικού δεν επιτεύχθηκε αύξηση στα επίπεδα του 2019, διότι η ανάκαμψη του τουρισμού στις χώρες αυτές παρέμεινε σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από την Ελλάδα. Συνολικά, ο στόλος για βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ενοικιάσεις έφτασε τα 46.500 αυτοκίνητα, με 11.050 συνολικές αγορές αυτοκίνητων και καθαρή επένδυση του Ομίλου (αγορές νέων μείον πωλήσεις μεταχειρισμένων του στόλου) στα 131 εκατ. ευρώ.
Η εμπορία αυτοκινήτων είχε επίσης ισχυρή ανάπτυξη, πάρα τα προβλήματα ελλείψεων σε components που δημιουργήσαν σημαντικές καθυστερήσεις και περιορισμούς στην παραγωγή. Οι τρεις εταιρείες χονδρικής του Ομίλου (Εισαγωγικές των Hyundai, Kia, Seat) διεύρυναν το αθροιστικό τους μερίδιο φτάνοντας το 15%, με ακόμη υψηλότερη επίδοση στην αγορά «ιδιωτών» (εξαιρουμένων δηλαδή των εταιρικών στόλων). Ιδιαίτερα ικανοποιητική ήταν και η πορεία της Autotechnica/ Βελμάρ στη Λιανική και τις υπηρεσίες after sales.
Συνολικά, ο κύκλος εργασιών της εμπορίας ανήλθε στα 369,8 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 37,9% από το 2020, ενώ παράλληλα οι εκκρεμείς προς παράδοση παραγγελίες τρίτων (εκτός ενδοομιλικών) ξεπέρασαν τα 8,000 αυτοκίνητα. Και οι τέσσερεις εταιρείες εμπορίας αυτοκίνητων του ομίλου λειτουργούν πλέον με μηδενικό δανεισμό.
Η ισχυρή κερδοφορία και οι ταμειακές ροές (EBITDA 2021: 178,9 εκατ.), επέτρεψαν μικρή μείωση του καθαρού δανεισμού (δάνεια- μείον διαθέσιμα) στα 330,8 εκατ. πάρα τις αυξημένες επενδύσεις, ενώ παράλληλα η καθαρή θέση ενισχύθηκε, φτάνοντας τα 321,3 εκατ. ευρώ από 273,2 εκατ. ευρώ που είχε στο τέλος της χρήσης του 2020, εμφανίζοντας έτσι μια σχέση ιδίων/ξένα κεφάλαια που είναι η ισχυρότερη σε σύγκριση με όλες τις εισηγμένες εταιρείες του αντίστοιχου κλάδου στην Ευρώπη.