Σε εξαιρετικά γόνιμη περίοδο βρίσκεται η Aegean Airlines καθώς το πρώτο τρίμηνο του ‘23 ήταν το καλύτερό της ιστορικά, προϊδεάζοντας για την καλύτερη χρήση της ιστορίας της δεδομένου του momentum που έχει ο τουρισμός φέτος, η μετοχή αγγίζει τα ιστορικά της υψηλά έχοντας ράλι +76,56% από την αρχή του έτους, ενώ η εταιρεία ετοιμάζεται, σε συνεννόηση με την κυβέρνηση, να ξεκαθαρίσει σύντομα την εκκρεμότητα με τα warrants.
Όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι η εταιρεία, σε συνεννόηση με την κυβέρνηση θα τακτοποιήσει το ζήτημα λίαν συντόμως. Η περίοδος που μπορεί να γίνει αυτό είναι από την 1η Ιουλίου, άρα σε περίπου 35 ημέρες και όπως φαίνεται, συμφέρει την εταιρεία να ξεκαθαρίσει αυτό το ζήτημα. Το γεγονός ότι η Ν.Δ. πέτυχε εμφατική νίκη στις εκλογές, βοηθάει προς αυτή την κατεύθυνση.
Θυμίζουμε πως την άνοιξη του 2021 η εταιρεία είχε κάνει αύξηση κεφαλαίου κατά 60 εκατ. ευρώ, με το ελληνικό δημόσιο να καταβάλει στην εταιρεία κρατική ενίσχυση 120 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστη η εταιρεία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Έτσι, το Δημόσιο έφτασε να κατέχει 10.369.217 τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης 10.369.217 κοινών μετοχών της Aegean Airlines, που αντιστοιχεί περίπου στο 11,50% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης. Το δημόσιο είχε μπει στα 3,20 ευρώ, ενώ τώρα η μετοχή είναι στα 8,80 ευρώ, άρα το κέρδος για το κράτος θα είναι 5,6 ευρώ ανά μετοχή.
Με το momentum που έχει η μετοχή, συμφέρει την εταιρεία να κλείσει αυτή την εκκρεμότητα το ταχύτερο δυνατό. Παράλληλα, θα απελευθερώσει το management της εταιρείας ώστε να μπορεί να δίνει μέρισμα στους μετόχους της, ή να προχωρήσει σε εξαγορές στο εξωτερικό (Ρουμανία, Κροατία κ.λπ.), κάτι που τώρα, λόγω της δέσμευσης με το δημόσιο, δεν μπορεί να κάνει.
Σε αναπτυξιακή πορεία
Μόνο στις πέντε τελευταίες συνεδριάσεις η μετοχή της Aegean ενισχύεται κατά 18,08%, ενώ χθες κέρδισε 6,14% κλείνοντας στα 9,34 ευρώ, που είναι νέα υψηλά πενταετίας, απέχοντας πλέον μόλις 16 cents από το απόλυτο ιστορικό ρεκόρ (σε κλείσιμο) που είχε κάνει στις 8 Μαΐου 2018. Βεβαίως, χθες ενδοσυνεδριακά, έφτασε έως τα υψηλά των 9,60 ευρώ όταν ενισχύονταν κατά 9,09%, όμως δεν κράτησε αυτό το ποσοστό.
Πάντως, η μετοχή αυτή την εβδομάδα έκλεισε τον… κύκλο της ζημιάς του Covid-19 καθώς στα επίπεδα αυτά είχε να βρεθεί πριν από την πανδημία, η οποία συντάραξε συθέμελα όλη την αεροπορική βιομηχανία παγκόσμια.
Ο όμιλος Aegean (φωτό δίπλα ο πρόεδρος Ευτύχιος Βασιλάκης) βρίσκεται στην πλέον αναπτυξιακή και γόνιμη περίοδο της ιστορίας του. Δημιουργεί το πρώτο οικοσύστημα υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά στην Ελλάδα, καθώς έως τα τέλη του 2023 αναμένεται να λειτουργήσει το ολοκληρωμένο κέντρο προσομοιωτών πτήσεων και εκπαίδευσης πληρωμάτων, που έχει στόχο να καταστήσει τη χώρα μας κυρίαρχο αεροπορικό κόμβο στη ΝΑ Ευρώπη.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται σε μια συγκυρία γενικευμένης ανάκαμψης της αεροπορικής βιομηχανίας διεθνώς, όπου η ζήτηση για νέα αεροπλάνα είναι πολύ μεγάλη όπως μαρτυρούν και οι νέες παραγγελίες εταιρειών, που έρχεται σε συνδυασμό με την ανάκαμψη του τουρισμού.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν το καλύτερο ιστορικά για την εταιρεία, ενώ για πρώτη φορά – μολονότι είναι η πιο αδύναμη περίοδος του χρόνου για αυτήν – παρουσίασε θετικά EBITDA. O κύκλος εργασιών έφτασε στα 229,1 εκατ. ευρώ, υψηλότερος κατά 90% σε σχέση με το 2022 και 33% υψηλότερος από το πρώτο τρίμηνο του 2019.
Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε κέρδη 19,3 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 16,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, με την εταιρεία να ανακοινώνει ταυτόχρονα 14,4 εκατ. ζημίες μετά από φόρους, από ζημίες 38,5 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Το θερινό πρόγραμμα και οι νέοι προορισμοί
Την τρέχουσα χρονιά η Aegean θα επιχειρεί με 76 αεροπλάνα, προσφέροντας 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πτητικό πρόγραμμα στην ιστορία της αεροπορικής εταιρείας, προφέροντας 18 εκατ. θέσεις έχει διαμορφώσει η Aegean Airlines.
Ειδικότερα, η Aegean θα επιχειρεί σε 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από οκτώ βάσεις. Συνολικά, στο δίκτυό της προστέθηκαν 16 νέοι διεθνείς προορισμοί, 25 νέα απευθείας διεθνή δρομολόγια, καθώς και 4 νέες χώρες (Μαρόκο, Κουβεϊτ, Λετονία και Αζερμπαιτζάν), ενώ αυξήθηκαν σημαντικά και οι συχνότητες σε υφιστάμενα δρομολόγια.
Ενδεικτικά, όπως παρουσιάσθηκε σε ταξιδιωτικούς πράκτορες σε ταξίδι στο εργοστάσιο της Airbus στην Τουλούζη, προστέθηκαν τακτικά δρομολόγια από και προς: Μπέρμιγχαμ, Νιούκαστλ και Μπρίστολ (Ηνωμένο Βασίλειο), Μπρατισλάβα (Σλοβακία), Νταμάμ (Σαουδική Αραβία), Μπακού (Αζερμπαϊτζάν), Λιουμπλιάνα (Σλοβενία), Πάλμα ντι Μαγιόρκα (Ισπανία), Ρίγα (Λετονία), Σπλιτ (Κροατία), Σεβίλλη (Ισπανία), Μαρακές (Μαρόκο), Πίζα και Όλμπια (Ιταλία), Κουβέιτ (Κουβέιτ) και Λιλ (Γαλλία).
Ενώ, επιπλέον προορισμοί εξυπηρετούνται και με ναυλωμένες (charter) πτήσεις, όπως: Βρέμη (Γερμανία), Μάλμε και Γκέτεμποργκ (Σουηδία), Μπουργκάς (Βουλγαρία) και Τιμισοάρα (Ρουμανία), κ. ά..
Στο 82% ο συντελεστής πληρότητας
Η επιβατική κίνηση εμφάνισε ισχυρή δυναμική το 1ο τρίμηνο του 2023, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια παραδοσιακά ασθενή περίοδο για τις αερομεταφορές, συνεχίστηκε η δυναμική του προηγούμενου έτους, καταγράφοντας αύξηση 72% από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 82% για το 1ο τρίμηνο του 2023, βελτιωμένος κατά 15,5% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2022, ενώ αντίστοιχη φαίνεται να είναι και η πληρότητα των πτήσεων και κατά τους πρώτους μήνες του 2ου τριμήνου που ακολουθούν.
Σε ότι αφορά τον νέο στόλο της εταιρείας, υπενθυμίζεται πως συνολικά από το 2019 έχει παραλάβει 19 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Α320neo και Α321neo και κατά τη διάρκεια του έτους αναμένεται να παραλάβει ακόμα εννέα. Συνάμα, στα μέσα του προηγούμενου χρόνου προχώρησε στην καθολική αντικατάσταση του ελικοφόρου στόλου της (turboprop) με ATR 42 και 72-600, που ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια του 2022.