don't even ask

don't even ask

spot_img
spot_img

Ποιος εκθέτει τον πρωθυπουργό; μην ακούτε φήμες, το… φάντασμα του χρηματιστηρίου Ενέργειας, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στα ύψη, τα Πλαστικά Θράκης βλέπουν Λονδίνο, αναμένοντας τον Ευτύχη και ο καπετάν Παναγιώτης τα λέει σταράτα

*Ακόμη δεν έχει κοπάσει (κυρίως στο Μαξίμου) η κουβέντα για το πως διέλαθε των ραντάρ των αρμοδίων η Ολλανδή δημοσιογράφος που επί της ουσίας προσέβαλε τον πρωθυπουργό, αποκαλώντας τον ψεύτη και ναρκισσιστή, στην κοινή παρουσία του με τον Μαρκ Ρούτε. Φαντάζομαι θα υπάρξουν κάποια στιγμή επαρκείς εξηγήσεις. Δεύτερο κρατούμενο. Πως θωρακίζει κάποιος με διπλωματικά και νομικά επιχειρήματα έναν πρωθυπουργό που πάει να ζητήσει την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα και λαμβάνει μια τυπική συμπάθεια (επί το ευγενέστερον) και μέχρις εκεί. Χώρια που δεν ελήφθη υπόψιν πόσο στριμωγμένος πολιτικά είναι ο Μπόρις αυτή την εποχή. Η στήλη, αναλογιζόμενη όλα αυτά, ανατρέχει στο εξαιρετικό βιβλίο των Seldon και Kavanagh υπό τον τίτλο “The Powers Behind the Prime Minister: The Hidden Influence of Number Ten” που πραγματεύεται τους ισχυρούς διαδρόμους πέριξ του γραφείου του πρωθυπουργού  (έξι για την ακρίβεια) από την εποχή του Ted Heath μέχρι τον Tony Blair. Άκρως διδακτικό.

*Θα ξεκινήσω με την παραίνεση φίλου χρηματιστή- και βαθιά χωμένου στα πράγματα- ο οποίος μου έλεγε, πως από τα 10… deals που ακούς να κυκλοφορούν τα μισά είναι… δρακιές και στην τελική εάν συμφωνηθούν-όντως- 1 με 2 θα είναι επιτυχία. Απαραίτητη εισαγωγή, καθώς χθες κυκλοφορούσαν διάφορα δεξιά και αριστερά.

*Στα ενεργειακά έχει πολύ δυνατότερους, εμπειρότερους το finupnews- ο Γιώργος Αλεξάκης είναι super- όμως όταν ο Αθανάσιος Σαββάκης- πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος- κρούει τον κώδωνα κινδύνου για την βιωσιμότητα της εγχώριας βιομηχανίας/μεταποίησης, λόγω του ενεργειακού κόστους, δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ. Ο ίδιος είναι πρόεδρος και του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, μίας αγοράς… φάντασμα, που θυμάμαι να προωθούσαν επί ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ για 2,5 χρόνια έχει κάπου ξεχασμένη και όπως πάει και με την επόμενη κυβέρνηση ακόμη για την λειτουργία του θα συζητούν. Α! και φίλος που επισκέφθηκε πρόσφατα τα Τίρανα, έλεγε ότι το Χρηματιστήριο Ενέργειας της γείτονος είναι εξαιρετικό. Τόσο καλά.

*Τα 15 ευρώ έχει δώσει τιμή-στόχο η χρηματιστηριακή της Πειραιώς για την ΔΕΗ. Για να δούμε, πόθεν προκύπτει: το 51% του ΔΕΔΔΗΕ καλύπτει το υπόλοιπο δανεισμού, η εταιρεία έχει “ταμείο” 2,7 δισ., παραγωγή 12,76 GW (λιγνίτης 5.288MW, πετρέλαιο 2.406MW, φυσικό αέριο 1.966MW κ.ο.κ) συμμετέχει κατά το 65% στην εγχώρια λιανική και αποτιμάται στα 3,85 δισ. Στα 3,899 δισ. τα διαθέσιμα όταν εισπράξει και από το Macquarie. Συγκριτικά με ενεργειακούς φορείς άλλων αγορών αρκετά undervalue, θα έλεγα.

*Στα 11,64 ευρώ, στη συνεδρίαση της 1ης Νοεμβρίου, στα 13,90 με υψηλό ημέρας τα 13,92 ευρώ χθες η Τέρνα Ενεργειακή. Από τις πιο θεαματικές ανοδικές αντιδράσεις του Νοεμβρίου. Για όσους είχαν βιαστεί να περιμένουν και τώρα… τρέχουν. Έτσι είναι όμως οι παραδοσιακές αξίες, ενίοτε είναι όπως το παλιό καλό κρασί. Στα 1,61 δισ. η χρηματιστηριακή αξία, με συνοπτικές διαδικασίες στην 13ηθέση του TOP 18 εταιρειών με αποτίμηση μεγαλύτερη του ενός δισ.

*Μου έλεγε φίλος συνάδελφος (με άριστη γνώση της εισηγμένης) πως για τα Πλαστικά Θράκης υπάρχει ενδιαφέρον από ισχυρό λονδρέζικο fund. Εάν ισχύει, εξηγείται γιατί εδώ και καιρό η μετοχή συσσωρεύει μεταξύ 7 με 7,50 ευρώ με την προσφορά να μαζεύεται μεθοδικά.

*Σύμφωνα με το theplasticsexchange.com η τιμή του πολυπροπυλένιου διαγράφει πτωτική πορεία το τελευταίο διάστημα. Στα υπόψη για τα “πλαστικά” γενικά.

*Για τον Πάρη Κυριακόπουλο, είχαμε χθες μία αναφορά. Στα 2,03 ευρώ με θεαματική άνοδο 8,56% και συναλλαγές 93.190 τμχ η μετοχή της Μοτοδυναμικής. Έλεγα και γω.

*Στις 24 Νοεμβρίου-πριν την συνεδρίαση- θα ανακοινώσει η Aegean τα οικονομικά μεγέθη τρίτου τριμήνου. Δεδομένου ότι το Q3 πραγματοποιείται το-σχεδόν- σύνολο των Ebitda η αγορά περιμένει με εύλογο ενδιαφέρον το τι θα πει ο Ευτύχης Βασιλάκης στους αναλυτές. Ενδεχομένως να ερωτηθεί και για την Animawings, την ρουμανική εταιρεία στην οποία συμμετέχει με 51% η εισηγμένη. Ενδιαφέρον, το ότι η μετοχή της Aegean είναι από τις λίγες ευρωπαϊκών εταιρειών με θετικό πρόσημο, για φέτος. Ενδεικτικά η Lufthansa στα 6,423 διορθώνει 7,86%, η AirFrance/KLM 3,93% σε αντίθεση με την Aegean που έχει άνοδο 6,93% από την αρχή του έτους.        

*Ο εφιάλτης ήταν και είναι εδώ. Σήμερα, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος έχει σκαρφαλώσει στα 276 ευρώ η μεγαβατώρα κάτι που σημαίνει ότι η εκκαθάριση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος για τον συγκεκριμένο μήνα θα είναι πραγματικός εφιάλτης ειδικά για όσους έχουν κυμαινόμενο τιμολόγιο. Μια κιλοβατώρα, έχει φτάσει πλέον να κοστίζει από 25 έως και 30 λεπτά του ευρώ ανάλογα με την συνολική κατανάλωση ρεύματος. Αρνητική ευρωπαϊκή πρωτιά. Καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν βιώνει τόσο έντονα τις ανατιμήσεις στην ηλεκτρική ενέργεια. Και το ερώτημα εύλογο: γιατί; Πέραν του ότι η τιμή του ρεύματος καθορίζεται καθημερινά με χρηματιστηριακούς όρους (και με ότι αυτό συνεπάγεται) υπάρχουν δομικές αδυναμίες της χώρας οι οποίες τώρα αποτυπώνονται έντονα στο διάγραμμα της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας. Πρώτον, δεν υπάρχουν χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου ώστε να λειτουργήσουν ως «ασπίδα» προστασίας σε τέτοιες περιόδους απότομης αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου (σ.σ χθες η τιμή φλέρταρε και πάλι με τα 100 ευρώ στο χρηματιστήριο της Ολλανδίας). Δεύτερον, οι διασυνδέσεις με τις γύρω χώρες είναι λιγοστές και αφορούν σε χώρες που επίσης αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (π.χ Βουλγαρία, Ιταλία κλπ). Τρίτον, το ενεργειακό μείγμα είναι ακόμη φτωχό όσον αφορά στην συμμετοχή των φτηνότερων πλέον ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κάτι που σημαίνει ότι η εξάρτηση από το πολύ ακριβό φυσικό αέριο είναι πολύ μεγάλη. Και τέταρτον, υπάρχει ζήτημα και με τις διασυνδέσεις στο εσωτερικό της χώρας οι οποίες ναι μεν προχωρούν αλλά ακόμη έχουμε δρόμο μπροστά μας για να περιορίσουμε το κόστος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας σβήνοντας τις ενεργοβόρες μονάδες στα νησιά. Συμπέρασμα; Τα προβλήματά μας είναι δομικά, η λύση τους απαιτεί χρήμα και χρόνο κάτι που σημαίνει ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε απολύτως εκτεθειμένοι στις ορέξεις των διεθνών αγορών.

*Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, που δημιούργησε ένα μέγα επί της θαλάσσης κράτος έχει πάντα στο μυαλό του τον κίνδυνο αφελληνισμού της ναυτιλίας και σε κάθε ευκαιρία το φωνάζει. Προσφάτως σε εκδήλωση που έγινε υπό την αιγίδα του Διεθνούς Κέντρου Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης-Μαρία Τσάκος, στην Κοζάνη, μίλησε σε νέους και τους είπε: “Σήμερα αναγκαζόμαστε και προσλαμβάνουμε ξένους αξιωματικούς να επανδρώσουν τα καράβια μας και τους μεταδίδουμε τα μυστικά, την τέχνη μας, τη ναυτοσύνη μας. Κι ύστερα τους βρίσκουμε μπροστά μας σαν ανταγωνιστές. Ελάτε στη θάλασσα. Στελεχώστε, άνδρες και γυναίκες, τη ναυτιλία μας”. Μακάρι να εισακουστεί.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

don't even ask