*Την ανακοίνωση της Τέρνα Ενεργειακής στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς την διαβάσατε, χθες Τρίτη. «ΔΕΝ υφίσταται θέμα πώλησης της Εταιρείας. Η Εταιρεία έχει προσελκύσει και συνεχίζει να προσελκύει θεσμικά χαρτοφυλάκια, που επιθυμούν να τοποθετηθούν μετοχικά σε αυτή. Παράλληλα, στο πλαίσιο της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, προφανώς μελετάει διάφορα σχέδια και προτάσεις για νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες κι επιχειρηματικές συμφωνίες». Τι δεν καταλαβαίνετε guys, χθες τα λέγαμε.
*Θυμίζω, πως τέλος Απριλίου ο Ευάγγελος Μαρινάκης- μέσω της Atale Enterprices Ltd- απέκτησε το 6% του μ.κ της Τέρνα Ενεργειακής (6.923.053) στην τιμή των 13 ευρώ (με premium έναντι της τότε τρέχουσας στην υποκείμενη αγορά). Είχε προηγηθεί (Μάρτιος) η επένδυση της Μαριάννας Λάτση- μέσω της LatsCo Hellenic- στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την αγορά του 7,6% του μ.κ (7.858.571 μετοχές) στην τιμή των 11,20 ευρώ. Απλή λογική, για να μην γίνονται ΕΞ’ ΑΡΧΗΣ πιστευτά τα… παραμύθια με τους…δράκους.
*Σας έχω, όμως κάτι άλλο: η ΓΑΙΑ ΑΝΕΜΟΣ κατά 100% της Intrakat (με το 37% του μ.κ στο όμιλο Intracom Holdings) διαθέτει αδειοδοτημένο χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ 1,1 GW. Εάν υποθέσουμε, πως η ΔΕΗ ξεκινά τώρα τις αδειοδοτήσεις και τις «τρέχει»… σφαίρα, θα χρειαστεί τουλάχιστον 2 χρόνια για να τις υλοποιήσει. Η Motor Oil προκειμένου να «χτίσει» ένα χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ τι έκανε; συμφώνησε με το Fortress και μέσω της θυγατρικής της Teforto Holdings, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο 11+1 αιολικών πάρκων 220+20 MW, καθώς και αδειών για άλλα 650 MW. Το χαρτοφυλάκιο που είχε η Fortress το είχε αγοράσει από τον εφοπλιστή Γ. Λογοθέτη (το 2018). Σε όρους enterprise value, τα αιολικά, είχαν αποτιμηθεί περίπου 9,5 φορές τα ebitda του 2017. Το deal Fortress-Motor Oil έγινε στις 10 με 11 φορές τα ebitda. Απλά βγάλτε «μολύβι και χαρτί».
*Στα 2,53 δισ. αποτιμάται σήμερα η ΔΕΗ, πόσο θα αποτιμάται από την Τρίτη όταν θα εισαχθούν προς διαπραγμάτευση οι νέες μετοχές (από την αμκ); Κάτι παραπάνω από 4 δισ. Πόσο αποτιμάται ο ΟΠΑΠ; 4,6 δισ. Τι λέτε, θα καταφέρουν οι της ΔΕΗ να εκθρονίσουν τον ΟΠΑΠ από την τρίτη θέση; Δύσκολο, αλλά εάν επιτευχθεί, η ανατροπή θα πρόκειται για πολύ kinky κατάσταση.
*Στα 2,53 δισ. η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, ΟΚ. Πόσο έδωσε το Maquarie για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ; 2,1 δισ. ξανά ΟΚ. Ακούστε όμως αυτό, μόνον η αξία του χαλκού των καλωδίων του συστήματος του Διαχειριστή, μόνο σαν αξία μετάλλου, ξεπερνά τα 8 δισ. μόνο το μέταλλο. Αλλά και αυτό, στα 21,73 δισ. αποτιμάται η Energias de Portugal, σχεδόν Χ 10 ΔΕΗ.
*Στην χθεσινή παρουσίαση της ElvalHalcor, με αφορμή την έκδοση του ομολογιακού, παρών ήταν και ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ. Εξαιρετική η δουλειά, που επιτελεί το Ίδρυμα (όπως και στην περίπτωση της ElvalHalcor) από τους νουνεχείς και γνώστες του αντικειμένου ο κ. Βέττας. Λέτε να δούμε και ανάλογη έκθεση/μελέτη του ΙΟΒΕ λ.χ. για την Viohalco;
*H Autohellas ήταν από τις (λίγες) εισηγμένες, που βάσει των αποτελεσμάτων του 2020 προχώρησε σε μείωση αμοιβών διευθυντικών στελεχών, μελών δ.σ πέρυσι. Συγκεκριμένα η διοίκηση Βασιλάκη περιόρισε τις αμοιβές στα 3,102 εκατ. (από 4.619 εκατ.) όταν άλλες του κλάδου και με ζημιές μάλιστα τις αύξαναν (λ.χ η Μοτοδυναμική, του Πάρη Κυριακόπουλου). Γιατί το θυμίζω αυτό; επειδή υπάρχουν (λιγοστοί όμως) αναλυτές που δίνουν σημασία και σε αυτές τις… λεπτομέρειες. Περιμένω να δω πως θα ενεργήσει φέτος (για τα αποτελέσματα 2021) ο Ευτύχης Βασιλάκης.
*Μία ελληνική αεροπορική εταιρεία έχει μεταφέρει την λειτουργική της έδρα στην Ιταλία. Ο λόγος για την Luminwings, που από το Φορλί εκτελεί δρομολόγια προς Κατάνια και Παλέρμο. Το καλοκαίρι είχε πτήσεις και προς άλλες ιταλικές πόλεις αλλά και προς Λοτζ (Πολωνία) και Κεφαλονιά. Απλά κρατήστε το όνομα, θα το βρει μπροστά του ο κλάδος, από την άνοιξη.
*Ο Νίκος Δένδιας είναι πλέον παραδεκτό ότι ασκεί σοβαρή και αποτελεσματική εξωτερική πολιτική. Έμπειρος διπλωμάτης, αναγνώστης του finup, που γνωρίζει πως πρέπει να κινείται ένας υπουργός τέτοιου χαρτοφυλακίου, τον αξιολογεί ως επιτυχημένο διπλωματικά, πραγματιστή και συγκροτημένο πολιτικά. Μας τον περιγράφει ως ψύχραιμο, μεθοδικό και επιθετικό όπου απαιτείται. Εξαίρει την έντονη κινητικότητα του στη μέση Ανατολή και τον Αραβικό κόσμο εν γένει. Επίσης του καταλογίζει θετικά την αντιμετώπιση στα ίσια της Άγκυρας, χωρίς φοβικά σύνδρομα και περιστροφές. Δεν θα αργήσει, μας λέει η ίδια πηγή, να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά την αξιόλογη πορεία του και τότε θα φανούν ακόμη περισσότερο τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά, όσο και εάν καμιά φορά αυτό εκνευρίζει κάποιους, προσθέτει με νόημα ο συνομιλητής μας. Ο επτανήσιος, καταλήγει ο έμπειρος διπλωμάτης, είναι ένα αυτόφωτο “asset” που ξεχωρίζει στην κυβέρνηση.
*Μπορείς να επιδοτήσεις τα νοικοκυριά με περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ για να ξεπεράσουν την ενεργειακή κρίση και ταυτόχρονα να περιορίσεις τις δημοσιονομικές επιπτώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό στα 50 με 100 εκατ. ευρώ; Η απάντηση είναι «ναι». Και προκύπτει από τις κινήσεις που κάνει το οικονομικό επιτελείο. Τον Σεπτέμβριο δημιουργήθηκε ο λογαριασμός για την Ενεργειακή Μετάβαση, «προίκα» του οποίου αποτελέσαν τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν από την αύξηση στις τιμές των ρύπων. Αυτά τα χρήματα τώρα «ανακυκλώνονται» για να μην πάθουν… ηλεκτροσόκ οι καταναλωτές από το άνοιγμα του λογαριασμού. Έτσι, σήμερα θα ανακοινωθεί μια ακόμη γενναία αύξηση στην επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος (σ.σ οι πληροφορίες της τελευταίας στιγμής μιλάνε για νέο διπλασιασμό και ενίσχυση με 36 ευρώ για κάθε νοικοκυριό) και πάλι με την αξιοποίηση των πόρων από τον ειδικό λογαριασμό ενεργειακής μετάβασης. Από πού θα βρεθούν τα λεφτά; Θα κοπούν από τον ΕΛΑΠΕ, τον ειδικό λογαριασμό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ο οποίος πλέον, με την εκτόξευση της τιμής χονδρικής του ρεύματος παρουσιάζει πλεονάσματα. Από το ίδιο «σακούλι» βγήκαν και 90 εκατ. ευρώ για το φετινό επίδομα θέρμανσης αλλά και 40 εκατ. ευρώ για την επανασύνδεση του ηλεκτρικού ρεύματος στα φτωχά νοικοκυριά. Έτσι, δημοσιονομικά, δεν προκύπτει επιβάρυνση από το επίδομα θέρμανσης παρά τον υπερδιπλασιασμό του ποσού που θα δοθεί στα νοικοκυριά. Το ίδιο ισχύει και για το κόστος επανασύνδεσης του ηλεκτρικού ρεύματος για τους φτωχότερους που κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ρεύμα μέσα στον χειμώνα. Με τον προϋπολογισμό να μένει… άθικτος από την ενεργειακή κρίση (με μοναδική εξαίρεση το κόστος από την επιστροφή ειδικού φόρου πετρελαίου κίνησης στους αγρότες) το οικονομικό επιτελείο κρατάει εφεδρείες καθώς τα «μέτωπα» που είναι ανοικτά αυτή τη στιγμή είναι ουκ ολίγα κι οι πόροι μπορεί να χρειαστούν. Η πανδημία μαίνεται, η ενεργειακή κρίση το ίδιο ενώ τα ακραία καιρικά φαινόμενα τείνουν (δυστυχώς) να γίνουν «κανονικότητα».
*Ακόμη ένα καλό deal για τη Σεμίραμις Παληού της Diana. Ναύλωσε με την Cargill για δύο μήνες έναντι 22 χιλιάδων δολαρίων τη μέρα το kamsarmax “Myrsini” του 2010, όπερ σημαίνει 8,3 εκατ. έσοδα. Ο στόλος της Diana Shipping αποτελείται από 36 bulk carriers και παραλαμβάνει ακόμη ένα kamsarmax τον Φεβρουάριο του 2022. Νωρίτερα φέτος η Cargill είχε ναυλώσει το cape “Santa Barbara” της Diana μέχρι τον Μάρτιο του 2022, έναντι 17,250 χιλ. δολαρίων ημερησίως. Η αγορά στο ξηρό καλά κρατεί.
*Μία εμβληματική φυσιογνωμία της παγκόσμιας κρουαζιέρας, o Richard Fain παραιτήθηκε μετά από 33 χρόνια στο τιμόνι (CEO) της Royal Caribbean Group και αντικαθίσταται από τον CFO Jason Liberty. Ο Fain, ένα από τους τρείς μακροβιότερους CEO ανάμεσα στους 500 του S&P, θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές φιγούρες που οδήγησαν στη σύγχρονη κρουαζιέρα με σειρά καινοτομιών, τόσο τεχνολογικών, όσο και επι του προγράμματος ψυχαγωγίας των ταξιδιωτών. Επί των ημερών του η Caribbean απέκτησε 50 υπερσύγχρονα πλοία, εξυπηρετεί 5 εκατομμύρια ταξιδιώτες ετησίως και προσεγγίζει τουλάχιστον 540 προορισμούς σε όλο τον κόσμο. Ο Fain θα παραμείνει ως chairman.