Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΈρχεται υποθαλάσσιο καλώδιο για υψηλές ταχύτητες στα ελληνικά νησιά

Έρχεται υποθαλάσσιο καλώδιο για υψηλές ταχύτητες στα ελληνικά νησιά

Την γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ της νησιωτικής και της ηπειρωτικής Ελλάδας αναμένεται να προωθήσει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσω ενός υποθαλάσσιου καλωδίου που σχεδιάζεται για να προσφέρει ευρυζωνικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας στους χρήστες των νησιών.

Το εν λόγω έργο, το οποίο περιλαμβάνεται στο Εθνικό Ευρυζωνικό σχέδιο, θα αναλάβει η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και η υλοποίηση του θα ακολουθήσει το μοντέλο private DBO – gap funding (δηλαδή ο Ανάδοχος θα αναλάβει το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της υποθαλάσσιας ζεύξης, καθώς και μέρος της χρηματοδότησης, και ο δημόσιος τομέας θα καλύψει το κενό χρηματοδότησης) μετά από ανοικτή διαδικασία διαγωνισμού.

Οι λεπτομερείς μελέτες για το έργο που έχει συμπεριληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και θα λάβει δημόσια στήριξη 88,7 εκατ. €, θα ξεκινήσουν τον επόμενο χρόνο και ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί στο τρίτο τρίμηνο του 2022 ώστε η ανάθεση της σύμβασης να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2023 και αμέσως μετά να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Στόχος είναι ο ανάδοχος, ο οποίος θα αναλάβει υποχρεώσεις χονδρικής (σκοτεινές ίνες κλπ), να σχεδιάσει μια επένδυση που θα συμπληρώσει τα υπάρχοντα και σχεδιαζόμενα καλώδια με νέες διακλαδώσεις που θα συνδέουν τα νησιά που δεν εξυπηρετούνται. Επιπλέον θα πρέπει να αναβαθμίσει τις υφιστάμενες υπερφορτωμένες ζεύξεις προκειμένου να αυξήσει την ικανότητα, την αξιοπιστία και την ανθεκτικότητά τους.

Τα συγκεκριμένα νησιά που θα συμπεριληφθούν στο πεδίο του έργου θα προσδιοριστούν μετά από διαβούλευση με την αγορά και λεπτομερή χαρτογράφηση των προγραμματισμένων ιδιωτικών επενδύσεων λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τις υποδομές που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του έργου UFBB.

Να θυμίσουμε ότι η χώρα έχει 107 κατοικημένα νησιά στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, αλλά λίγα είναι συνδεδεμένα με αξιόπιστες οπτικές συνδέσεις οπισθόζευξης, που έχουν αναπτυχθεί κυρίως από τον κατεστημένο πάροχο. Με εξαίρεση κάποια μεγάλα νησιά, τα υπόλοιπα διασυνδέονται με χαμηλής χωρητικότητας οπτικές συνδέσεις ή ασύρματες ζεύξεις που περιορίζουν τις πραγματικές ευρυζωνικές ταχύτητες που προσφέρονται στους τελικούς χρήστες (τόσο για σταθερή όσο και για κινητή ευρυζωνικότητα), ιδιαίτερα κατά την περίοδο αιχμής των διακοπών.

Το έργο αναμένεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά και με τις λοιπές επενδύσεις σε υποθαλάσσια καλώδια που σχεδιάζονται στη χώρα μας. Σε συνδυασμό δε με τις υποδομές Data Center που δρομολογούνται στη χώρα, θα αυξήσει την δυναμική της χώρας, ως κόμβος της ευρύτερης περιοχής. Να θυμίσουμε ότι στη χώρα μας μέχρι σήμερα υπάρχουν 8 υποβρύχια καλωδιακά συστήματα που συνδέουν την Ελλάδα με διάφορους προορισμούς στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, με κάποια εκ των οποίων να βρίσκονται πολύ κοντά στο όριο ωφέλιμης ζωής τους των 25 ετών. Ωστόσο αρκετές νέες ιδιωτικές επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί εμπεριέχουν στον χάρτη τους την χώρα μας.

Τα υποθαλάσσια καλώδια που σχεδιάζονται

Για την ακρίβεια, τον Μάιο του 2020, η Vodafone ανακοίνωσε την ανάπτυξη ενός υποθαλάσσιου καλωδιακού συστήματος συνολικού μήκους 610 Km που θα συνδέει την Αττική Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2021-2027 30 / 64 με τη Σύρο, την Τήνο, τη Μύκονο, την Πάρο, τη Νάξο, τη Σαντορίνη, την Κω, τη Ρόδο και την Κρήτη. Επιπλέον, θα τοποθετηθεί ένα δεύτερο υποθαλάσσιο καλωδιακό σύστημα συνολικού μήκους 30 Km το οποίο θα συνδέει την ηπειρωτική χώρα με την Κέρκυρα. Η εμπορική διαθεσιμότητα του συστήματος του Αιγαίου αναμένεται το 2022.

Αντίστοιχα προ μηνών η IslaLink, Ισπανικός ουδέτερος πάροχος υποδομών οπτικών ινών, εξειδικευμένη εταιρεία σε υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών και η Elettra, μια πλήρως θυγατρική της Orange ανακοίνωσαν το σχέδιό τους να αναπτύξουν το ιόνιο σύστημα υποβρυχίων καλωδίων που θα συνδέσει την Πρέβεζα με τον Κρότωνα στην Ιταλία. Η υποβρύχια υποδομή θα συμπληρωθεί με δύο χερσαίους δακτυλίους ινών που θα συνδέουν το σύστημα με τις πόλεις Μιλάνο και Ρώμη στην Ιταλία και Αθήνα και Θεσσαλονίκη στην Ελλάδα. •

Λίγο αργότερα, η η Reliance Jio Infocomm Ltd. (Jio) ανακοίνωσε την πρόοδό της στην ανάπτυξη του μεγαλύτερου διεθνούς συστήματος υποβρυχίων καλωδίων με επίκεντρο την Ινδία, τα υποθαλάσσια καλωδιακά συστήματα India-Asia-Xpress (IAX) και India-Europe-Xpress (IEX). Το σύστημα IAX συνδέει την Ινδία, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία του κόσμου, με τις αγορές της Ασίας -Ειρηνικού. Το σύστημα IEX επεκτείνει τη συνδεσιμότητα της Ινδίας με την Ιταλία, την προσαιγιάλωση στη Σαβόνα και επιπλέον προσαιγιαλώσεις στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική και αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2024. Με βάση τον χάρτη του έργου φαίνεται ότι εξετάζεται ως επιλογή ένα σημείο προσαιγιάλωσης στο Τυμπάκι της Κρήτης. •

Δύο υποθαλάσσια καλώδια σχεδιάζει και η Sparkle σε συνεργασία με την Google και άλλους παρόχους. Ο λόγος για τα Blue και Raman υποθαλάσσια καλωδιακά συστήματα. Το Blue θα συνδέσει την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και το Ισραήλ, ενώ το Raman θα συνδέσει την Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία, το Τζιμπουτί, το Ομάν και την Ινδία. Το καθένα εξοπλισμένο με 16 ζεύγη ινών, ενσωματώνει τις καινοτόμα προσέγγιση του ανοιχτού καλωδίου, υποστηρίζει πολλαπλούς ενοικιαστές ινών, ανοιχτούς σταθμούς προσγείωσης, επιτρέποντας την ανταγωνιστική πρόσβαση στα σημεία τερματισμού καλωδίων, τα δύο συστήματα θέτουν νέα standards όσον αφορά τη διαφοροποίηση, την επεκτασιμότητα και την καθυστέρηση (latency) σε όλη τη διαδρομή του καλωδίου. Το συμπληρωματικό υποβρύχιο καλώδιο BlueMed ιδιοκτησίας της Sparkle που θα μοιράζεται τα υποβρύχιο τμήμα με το σύστημα Blue, με τέσσερα επιπλέον ζεύγη ινών και αρχική ικανότητα σχεδιασμού άνω των 25 Tbps ανά ζεύγος ινών θα εκτείνεται μέχρι την Ιορδανία (Aqaba) με επιπλέον διακλαδώσεις στη Γαλλία (Κορσική), την Ελλάδα (Χανιά – Κρήτη), την Ιταλία (Golfo Aranci – Σαρδηνία και Ρώμη), την Αλγερία, την Τυνησία, τη Λιβύη, την Τουρκία, την Κύπρο και άλλα στο μέλλον. Τα Blue και Raman αναμένεται να είναι έτοιμα για υπηρεσία το 2024, με το Τυρρηνικό τμήμα του BlueMed να προγραμματίζεται να λειτουργήσει ήδη το 2022.

Τέλος και η Grid Telecom, 100% θυγατρική εταιρεία της ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) που παρέχει υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών σε εθνικούς και διεθνείς παρόχους έχει ανακοινώσει το σχεδιασμό για διπλασιασμό του δικτύου οπτικών ινών της στην ηπειρωτική και -κυρίως- στη νησιωτική Ελλάδα.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο
spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ