Με την εκρηκτική άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου ωθούνται να συμβαδίσουν όλο και περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, μετά και την καταλυτική επίδραση που είχε η πανδημία στον κλάδο. Πλέον μάλιστα, 6 στα 10 εμπορικά καταστήματα της πρωτεύουσας δηλώνουν ότι έχουν ήδη δημιουργήσει online shop εξυπηρετώντας τους καταναλωτές τους και ψηφιακά.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναμένεται να συνεχιστεί ειδικά αν η πανδημική συνθήκη συνεχίσει να θέτει περιορισμούς στις μετακινήσεις. Κι αυτό γιατί τα στοιχεία μαρτυρούν πώς τη δεύτερη πανδημική χρονιά το 41,8% των εμπορικών επιχειρήσεων της Αθήνας, δεν διαθέτει κανάλι ψηφιακών πωλήσεων.
Άλλωστε, όπως διαπιστώνει έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ), το ψηφιακό κανάλι αγορών λειτούργησε ευεργετικά στην πορεία των πωλήσεων των εμπορικών επιχειρήσεων, με μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων που μίλησαν έγκαιρα ψηφιακά στους καταναλωτές να δηλώνει ότι κατάφερε να αυξήσει τις ηλεκτρονικές τους πωλήσεις.
Το μερίδιο των οnline πωλήσεων
Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης υπάρχουν και σε επίπεδο αύξησης των online πωλήσεων, όπως προκύπτει από την έρευνα. Συγκεκριμένα να αναφέρουμε ότι το 9,8% των καταστημάτων με ηλεκτρονικό κανάλι ανέφερε ότι το ποσοστό του τζίρου, που αναλογεί στις e-πωλήσεις, είναι ελάχιστο ενώ σχεδόν η μια στις τρεις επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι απάντησε ότι το ποσοστό του τζίρου που προέρχεται από e-πωλήσεις, φτάνει μόλις το 1-5%.
Στον αντίποδα, το 21,1% των εμπορικών επιχειρήσεων της Αθήνας, που έχουν ηλεκτρονικές πωλήσεις, επιτυγχάνουν ένα 6 με 10% του τζίρου online, ενώ μόλις το 16,2% των επιχειρήσεων καταφέρνει να συγκεντρώσει το 11% με 15% του τζίρου μέσω του διαδικτυακού καταστήματος.
Τέλος, μόλις το 2,9% απαντά ότι το ποσοστό του τζίρου που αναλογεί στις e-πωλήσεις είναι 16-20% ένα 1% δηλώνει ότι αυτό το ποσοστό διαμορφώνεται σε 21-25% ενώ μόλις το 8%, απαντά ότι το ποσοστό του τζίρου που προέρχεται από το ηλεκτρονικό εμπόριο κυμαίνεται μεταξύ 31% και 50%. Όσο για τις επιχειρήσεις που το ποσοστό τζίρου των online πωλήσεων ξεπερνά το 50% αντιστοιχούν μόλις στο 1%.
2020 θυμίζει το 2021
Σε κάθε περίπτωση και παρά τις όποιες βελτιώσεις σε υγειονομικό επίπεδο όπως για παράδειγμα το εμβόλιο, η φετινή χρονιά δεν δείχνει να διαφοροποιείται αισθητά από την προηγούμενη για τις εν λόγω επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα βάσει της έρευνας του ΕΣΑ, 1 στους 3 συμμετέχοντες δήλωσε ότι κατέγραψε καλύτερο τζίρο το 2021 από το 2020 όμως η ίδια αναλογία ίσχυσε και για όσους δήλωσαν ίδιο και χειρότερο τζίρο. Επιπλέον, 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν χειρότερα αποτελέσματα, ενώ μόλις ένα ισχνό ποσοστό 2,4% δήλωσε καλύτερο τζίρο το 2021 σε σύγκριση με το 2019.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι πωλήσεις του 2021 σε σύγκριση με το 2019 «είναι αποκαρδιωτικές και αποτελούν ξεκάθαρη απόδειξη ότι η επαναφορά στην κανονικότητα έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει» όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της έρευνας.