Προς νέα ιστορικά ρεκόρ βαδίζει το 2021 η παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου. Το 2021 η παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου θα αυξηθεί κατά 14,3%, ενώ το 2020, οι διαδικτυακές λιανικές πωλήσεις ανήλθαν σε 4,28 τρισ. δολάρια (3,35 τρισ. δολάρια το 2019), αναφέρει ο ΣΕΠΕ.
Ειδικότερα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) σημειώνει πως ώθηση στις παγκόσμιες ηλεκτρονικές πωλήσεις δίνουν οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνηθειών και της αυξανόμενης δημοτικότητας των φορητών λύσεων/ κινητών συσκευών. Εκτιμάται, μάλιστα, ότι το 2021 περίπου το 67% των online αγορών θα πραγματοποιείται μέσω έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphone).
Σύμφωνα με μελέτη της PayPal σε 13 αγορές του κόσμου (The Great Pivot in Global E-commerce), το 56% των πολιτών απαντά ότι αγοράζει περισσότερο στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Με τη σειρά του, το 22% ανέφερε ότι εξαιτίας της τρέχουσας κατάστασης κάνει αγορές από το εξωτερικό πιο ελεύθερα, με γνώμονα κυρίως τις καλύτερες προσφορές (48%) και την πρόσβαση σε προϊόντα μη διαθέσιμα στην πατρίδα του (39%).
Στη Γαλλία, για παράδειγμα, τα 2/3 των online shoppers κάνουν τις αγορές τους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η καλή αναλογία τιμής – ποιότητας είναι το πιο σημαντικό κίνητρο για τους Γάλλους προκειμένου να αγοράσουν διαδικτυακά από το εξωτερικό.
Ο κλάδος των αγορών μέσω διαδικτύου αναπτύσσεται με ρυθμό 10,4%, και στην περίπτωση του m-commerce, η ανάπτυξη είναι ακόμη ταχύτερη – ανέρχεται σε 16,8%. Η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών (70%) επιλέγει τους ιστότοπους εταιρειών που λειτουργούν σύμφωνα με τις ιδέες και αξίες της αειφορίας.
Η παγκόσμια εικόνα
Οι ανησυχίες για τη διαδικτυακή ασφάλεια είναι ο κύριος λόγος που εμποδίζει τους Γερμανούς να ψωνίζουν από το εξωτερικό. Το 62% που προβαίνει σε online αγορές προτιμά να πληρώνει με PayPal για αγορές εκτός συνόρων. Το 93% των Γερμανών υποστηρίζει ήδη επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που προσφέρουν βιώσιμα ή φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα ή αγοράζει περισσότερο από αυτές.
Στις ΗΠΑ από το 2019, η δημοτικότητα των αγορών εκτός χώρας έχει αυξηθεί κατά 42%. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 61% των Αμερικανών e-καταναλωτών πραγματοποιεί αγορές μέσω smartphone και σχεδόν το ένα τέταρτο ανακαλύπτει e-shops εκτός συνόρων, μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, π.χ. Facebook (65%), Instagram (41%) και YouTube (24%).
Ορόσημα του e-commerce
H μελέτη της PayPal αναδεικνύει και τα πιο σημαντικά ορόσημα για το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου και σημειώνονται τα μεγαλύτερα ρεκόρ online πωλήσεων. Στην Κίνα, ο ψηφιακός εορτασμός της Singles’ Day το 2020 διήρκεσε 11 ημέρες και είχε ως αποτέλεσμα πωλήσεις της τάξης των 115 δισ. δολαρίων.
Στη Ρωσία, το 20% των καταναλωτών αγόρασε έστω ένα δώρο με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας. Το ετήσιο shopping event El Buen Fin (“Το Καλό Σαββατοκύριακο”), το μεξικάνικο ισοδύναμο της “Μαύρης Παρασκευής”, έτρεξε πέρυσι για 12 ημέρες αντί των συνηθισμένων 4 ημερών ενός long weekend διακοπών και οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα αποτελέσματα του 2019 κατά 230%. Στις ΗΠΑ, η βασική αγοραστική εποχή συμπίπτει με την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και ως έναρξη δύναται να θεωρηθεί η Black Friday.