Με τις ψήφους της συμπολίτευσης εγκρίθηκε από την επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού. Η αντιπολίτευση δήλωσε επιφύλαξη για την τελική της στάση στην Ολομέλεια και το ΚΚΕ είναι το μοναδικό κόμμα που ξεκαθαρίζει, εκ προοιμίου, ότι θα το καταψηφίσει. Στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων διατύπωσαν νωρίτερα τις θέσεις τους οι φορείς που είχαν κληθεί σε ακρόαση.
Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, αναδιοργανώνεται το ΝΠΔΔ «Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου» (Ε.Π.Μ.Α.Σ.), διευρύνονται οι πόροι λειτουργίας της Ε.Π.Μ.Α.Σ. (προστίθενται τα έσοδα από τη συντήρηση έργων τέχνης κ.λπ.) και επανακαθορίζονται τα όργανα διοίκησης της. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα λειτουργίας εστιατορίου, κυλικείου, αναψυκτήριου και βιβλιοπωλείου εντός των εγκαταστάσεων του φορέα, κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων χρήσεων γης, για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών της. Προβλέπεται δε ότι η Ε.Π.Μ.Α.Σ. καθίσταται δικαιούχος πάσης φύσεως επιχορήγησης ή χρηματοδότησης από δημόσιους, ιδιωτικούς, εθνικούς, διεθνείς ή ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς και σε όλες τις συμβατικές και εξωσυμβατικές υποχρεώσεις ή δικαιώματα του δημοσίου, στον βαθμό που την αφορούν.
Κατά τη διαδικασία ακρόασης φορέων, η Συραγώ Τσιάρα, Διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης είπε ότι τα μουσεία καλούνται να διαδραματίσουν διευρυμένο ρόλο, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία και πρακτική τις τελευταίες δεκαετίες και εξήγησε: «Τα μουσεία δεν είναι αποκλειστικά αποθετήρια έργων τέχνης, όπως στο παρελθόν, χώροι συντήρησης και προβολής τους αλλά επιτελούν πολύπλευρο εκπαιδευτικό ρόλο, με χαρακτήρα κοινωνικό, χαρακτήρα που ενισχύει την πολιτισμική και αστική ταυτότητα και συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή και οικονομική ανάπτυξη. Τα σύγχρονα μουσεία οφείλουν να είναι συμπεριληπτικά, να προσφέρουν ολιστικές εμπειρίες στους επισκέπτες τους, που δεν περιορίζονται μόνο στη θέαση μιας έκθεσης τέχνης αλλά οι επισκέπτες θέλουν να απολαύσουν χώρους εστίασης, χώρους πωλητηρίων. Επίσης καλούνται τα μουσεία να αξιοποιήσουν το δυναμικό τους, με όλους τους τρόπους, όχι μόνο το πολιτισμικό δυναμικό και το κεφάλαιο των συλλογών τους αλλά και τη δυνατότητα ανάπτυξης επιχειρηματικότητας και άντλησης εσόδων». Για να γίνουν λοιπόν όλα αυτά, ήταν αδήριτη ανάγκη το πεπαλαιωμένο νομικό πλαίσιο της Εθνικής Πινακοθήκης να εκσυγχρονιστεί, είπε η κ. Τσιάρα, και επισήμανε ότι ο τελευταίος νόμος για το νομικό καθεστώς έχει ψηφιστεί το 1980.
Το ΜΟΜus
Με τις τιθέμενες διατάξεις, αναδιοργανώνεται το ΝΠΙΔ «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης» και διευρύνονται τα όργανα διοίκησης του Οργανισμού. Ο Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος εκ μέρους του MOMus- Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, υπογράμμισε ότι το MOMus είναι ο κυριότερος φορέας που στηρίζει και διαμορφώνει τη σύγχρονη πολιτιστική ταυτότητα της πόλης της Θεσσαλονίκης, θέλει να στηρίζει την καινοτομία και το ουσιαστικό διάλογο στις σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις και αυτή τη στιγμή είναι ο δεύτερος οργανισμός, σε επισκεψιμότητα, στην πόλη. «Νομίζουμε ότι πλέον η πόλη έχει έναν οργανισμό που δίνει φωνή σε κόσμο που ένιωθε ότι δεν έβρισκε χώρο στον επίσημο πολιτιστικό χάρτη της πόλης», είπε ο κ. Χριστοφιλόπουλος και υπογράμμισε την «εξαιρετική συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού». Σημείωσε επίσης ότι το MOMus προσπαθεί να διαδραματίσει και ρόλο προβολής του σύγχρονου πολιτισμού στην ευρύτερη περιοχή. Πρωτοφανής είναι, όπως σημείωσε, και η στήριξη του Οργανισμού από τον ιδιωτικό τομέα, σε βαθμό ώστε το 30% προέρχεται από ιδιωτικούς πόρους, δωρεές και χορηγίες. Το νομοσχέδιο λύνει, όπως είπε, τεχνικά θέματα. Σημείωσε ωστόσο ότι χρήζει προσοχής η πρόβλεψη για τη σύσταση του ΔΣ, διότι παραμένει 9μελές, αλλά «όπως είναι δομημένη η σύσταση, μειώνεται ο ρόλος του δημοσίου», αν και πρέπει την πλειοψηφία να την έχει το δημόσιο, για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και για λογοδοσία στο δημόσιο ιδίως αναφορικά με τη διαχείριση των δημόσιων πόρων.
H Σχολή της Τήνου
Με το νομοσχέδιο, αντιμετωπίζεται η ανάγκη εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του Προπαρασκευαστικού και Επαγγελματικού Σχολείου Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου. Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, σημειώνεται ότι, μέσω της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας, επιδιώκεται η ενίσχυση της Σχολής, τιμώντας την παρακαταθήκη της προς όφελος της τέχνης των αναστηλώσεων και της παράδοσης της τέχνης του μαρμάρου. Με τον τρόπο αυτό διατηρείται η μοναδικότητα της Σχολής και διασφαλίζεται η προετοιμασία νέων γενεών μαρμαρογλυπτών και καλλιτεχνών, προκειμένου να συνεχισθεί η μεγάλη παράδοση της Ελλάδας στην τέχνη του μαρμάρου. «Η ελληνική πολιτεία, αναγνωρίζοντας τη μακραίωνη προσφορά των μαστόρων της Εξωμεριάς της Τήνου, λατόμων, μαρμαράδων και καλλιτεχνών, στην τέχνη και τον πολιτισμό, αποφάσισε, το έτος 1955, την ίδρυση του Σχολείου, η οποία συνετέλεσε στο να διδαχθεί η τέχνη του μαρμάρου με αξιοσημείωτη διεθνή ιδιαιτερότητα. Από την ίδρυσή του έως και σήμερα, το Σχολείο καταρτίζει μαρμαροτεχνίτες, οι οποίοι στη συνέχεια απασχολούνται σε εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης των αρχιτεκτονικών και γλυπτικών θησαυρών του μαρμάρου των αρχαίων, βυζαντινών και νεωτέρων μνημείων της χώρας», αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, με την υπόμνηση ότι από το Σχολείο έχουν αποφοιτήσει διαχρονικά αξιόλογοι μάστορες και καλλιτέχνες, πολλοί εκ των οποίων συνέχισαν τις σπουδές τους στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ως πρωτεύσαντες απόφοιτοι, ενώ κάποιοι έγιναν ακαδημαϊκοί δάσκαλοι και αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες. Με το νομοσχέδιο μετονομάζεται το «Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών Πανόρμου» στην Τήνο σε «Ανώτερη Σχολή Καλής Τέχνης Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου» και αναμορφώνεται το πλαίσιο λειτουργίας της. Για την επίτευξη των στόχων της Σχολής προβλέπεται ότι αυτή μπορεί συνάπτει κάθε είδους συμβάσεις, συμφωνίες και μνημόνια συνεργασίας και προγραμματικές συμβάσεις με φυσικά και νομικά πρόσωπα, ημεδαπά και αλλοδαπά, και αναλαμβάνει την υλοποίηση έργων – προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων, εν όλω ή εν μέρει, από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από άλλους φορείς χρηματοδότησης της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. Οι σπουδές στη Σχολή είναι τριετείς, διαιρούνται σε έξι (6) εξάμηνα σπουδών και καταλήγουν στην απόκτηση πτυχίου μαρμαροτεχνίας επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.). Κάθε εξάμηνο σπουδών πιστώνεται με είκοσι (20) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Για να αποφοιτήσει από τη Σχολή ο σπουδαστής πρέπει, σωρευτικά, να έχει συμπληρώσει τρία (3) έτη φοίτησης και να έχει συγκεντρώσει εκατόν είκοσι (120) ECTS. Ο Λεωνίδας Χαλεπάς, Διευθυντής του Προπαρασκευαστικού και Επαγγελματικού Σχολείου Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου ευχαρίστησε, εκ προοιμίου την υπουργό Πολιτισμού, γιατί» αυτόν τον καιρό χτίζεται ένα τέλειο κτήριο, προς όφελος της γλυπτικής και του μαρμάρου, για τη Σχολή». Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, ο κ. Χαλεπάς είπε ότι περιλαμβάνει πολλά καλά σημεία, προς όφελος της σχολής, όπως οι μόνιμοι καθηγητές που προβλέπονται, το μόνιμο προσωπικό υποστηρικτικού χαρακτήρα, «Η Σχολή αυτή έχει πίσω της μια πολύ μεγάλη παράδοση. Υπάρχει 70 χρόνια στον πύργο της Τήνου. Στηρίζεται στη μεγάλη παράδοση της μαρμαροτεχνίας, αυτήν υπηρετεί, αυτή διδάσκει και την παράδοση των καλών τεχνών, την οποία επίσης διδάσκει, τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Στηρίζεται στην παράδοση του Γιαννούλη Χαλεπά, του Νικηφόρου και του Νικόλαου Λύτρα και άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών και η παράδοση της είναι και η αξία της. Όλες οι μεγάλες σχολές Καλών Τεχνών, στην Ευρώπη και τον κόσμο, στηρίζονται, σε αυτή τη μεγάλη παράδοση», είπε ο Λεωνίδας Χαλεπάς και μετέφερε την θέση του Συλλόγου Καθηγητών, ότι στον τίτλο της Σχολής πρέπει να περιληφθεί ο τίτλος «Καλών Τεχνών» και ο τίτλος «Καλής Τέχνης», όπως έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο. Αυτό γιατί, όπως εξήγησε, η Σχολή αυτό που κάνει είναι να διδάσκει τη μαρμαροτεχνία, τη γλυπτική και τη ζωγραφική. «Αυτό ήταν και είναι πάντοτε το ιδιαίτερο σημείο της φυσιογνωμίας της και φυσικά το κέντρο βάρος της διδασκαλίας», είπε ο κ. Χαλεπάς και σημείωσε ότι η σχολή αυτή «εκπαιδεύει τα παιδιά που εργάζονται στα μεγάλα αριστουργήματα της πατρίδας και πρέπει οπωσδήποτε να έχουν αυτή τη γνώση». Ο κ. Χαλεπάς αναφέρθηκε και στα ΕCTS, και σημείωσε ότι η Σχολή είναι 1632 ώρες ανά έτος. «Αυτά βγάζουν 60 ECTS. Τα παιδιά με τα 120 ECTS ζημιώνονται. Δεν παίρνουν την αξία για την δουλειά που έχουν κάνει. Τα ΕCTS είναι πολύ σημαντικά διότι συνοδεύουν τα παιδιά αυτά παγκοσμίως, θα τεκμηριώνουν τη γνώση που έχουν αποκομίσει, τη σκληρή δουλειά, από το πρωί μέχρι το βράδυ, κάνοντας γλυπτική με τα ζύγια, με τον πηλό, με το γύψο, σχεδιάζοντας αυστηρά, δουλεύοντας το μάρμαρο, με τον ματρακά όλη μέρα. Είναι άδικο να μην 180 τα ECTS», είπε ο κ. Χαλεπάς και υπενθύμισε ότι ήδη υπάρχουν δύο ανώτερες σχολές του υπουργείου Τουρισμού που δίνουν 60 ECTS ενώ και στον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρεται ότι κάθε ακαδημαϊκό έτος είναι 60 ECTS, «οπότε δεν είναι κατανοητό, γιατί πρέπει να είναι άλλη η αντιμετώπιση» για τη σχολή της Τήνου, με δεδομένο ότι αυτά είναι συνυφασμένα και με τα επαγγελματικά δικαιώματα. «Τα παιδιά μας πάνε να υπηρετήσουν τα μεγάλας μνημεία. Κάνουν σκληρή δουλειά», είπε ο Διευθυντής του Προπαρασκευαστικού και Επαγγελματικού Σχολείου Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου.
«Το νομοσχέδιο μετά από πολλές προσπάθειες, έρχεται επιτέλους προς ψήφιση και ρυθμίζει αρκετά τα θέματα της Σχολής Καλών Τεχνών Μαρμαροτεχνίας. Κινείται στη σωστή κατεύθυνση», είπε ο δήμαρχος Τήνου Παναγιώτης Κροντηράς. Ζήτησε όμως ο τίτλος της Σχολής να είναι «Ανώτερη Σχολή Μαρμαροτεχνίας – Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου». Αυτό γιατί, όπως εξήγησε, «η Σχολή, έχει πάντα βασικό αντικείμενο τις καλές τέχνες και ιδιαίτερα τη γλυπτική και τη ζωγραφική, οι οποίες ήταν από τα κυριότερα μαθήματα της Σχολής, μαζί με την μαρμαροτεχνία, την ιστορία της τέχνης και το σχέδιο. Δεν μπορεί λοιπόν όλα αυτά να γίνουν καλή τέχνη, πολύ περισσότερο απ’ τη στιγμή που δεν υπάρχει τέτοιος όρος στην επιστήμη». Ζήτησε επίσης ρητά να προβλεφθεί ότι η Σχολή θα επιχορηγείται από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό. Αναφορικά με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου για το Μουσείο Χαλεπά, ο δήμαρχος Τήνου ζήτησε να αφαιρεθεί το συγκεκριμένο άρθρο διότι αφενός δεν έχει σχέση με τη Σχολή, αφετέρου αφορά στο Δημοτικό Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά, το οποίο στεγάζεται σε κτίριο ιδιοκτησίας του Δήμου Τήνου και το διαχειρίζεται ο Δήμος Τήνου. Παρότι ο Δήμος Τήνου εκτιμά κάθε βοήθεια, που δίνεται για τη διατήρηση και βελτίωση του Μουσείου αυτού, ωστόσο θα πρέπει να γίνει σεβαστός ο χαρακτήρας αυτού ως δημοτικό, είπε ο κ. Κροντηράς.
Σούλι-Ζάλογγο
Στις τιθέμενες ρυθμίσεις περιλαμβάνονται προβλέψεις σχετικές με τη «σύσταση δικαιώματος επιφανείας επί δημοσίων ακινήτων στην περιοχή Τετραχωρίου Σουλίου και προβλέπεται επιβολή ειδικού πολιτιστικού τέλους Δήμου Ζαγορίου. Το ειδικό πολιτιστικό τέλος θα είναι 0,75 λεπτά του ευρώ, ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, που εδρεύουν εντός των ορίων του Δήμου. Το Σούλι περιλαμβάνει το Κούγκι, το Κάστρο Κιάφας, τον ‘Αγιο Δονάτο, τη Γέφυρα Ντάλα και την Οικία Ζέρβα. «Η ιστορικότητα της περιοχής, η έντονη κτηνοτροφική δραστηριότητα, η ανάγκη διαχείρισης του χώρου ως οικονομικού μεγέθους και το ιδιότυπο καθεστώς της εν τοις πράγμασι χρήσης της γης, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της περιοχής, με σκοπό την κοινωνική και οικονομική της ανάπτυξη. Ενόψει των ανωτέρω, επιδιώκεται η επίλυση του ιδιοκτησιακού ζητήματος της περιοχής μέσω της σύστασης δικαιώματος επιφανείας, το οποίο ήδη προβλέπεται στον ν. 3986/2011. Στο πλαίσιο αυτό, με την προτεινόμενη ρύθμιση το δικαίωμα επιφανείας επεκτείνεται και στα δημόσια ακίνητα της περιοχής του Σουλίου, καθώς και στα ακίνητα τα οποία ήδη υφίστανται εντός αρχαιολογικών χώρων, χωρίς την πρόβλεψη καταβολής ανταλλάγματος», αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση. «Με την προτεινόμενη ρύθμιση θεσπίζεται ειδικό πολιτιστικό τέλος υπέρ του Δήμου Ζαγορίου, ως πολιτιστικού τοπίου που συγκαταλέγεται στον Κατάλογο Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO», αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση. Την ψήφιση των δύο ρυθμίσεων ζήτησε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο οποίος αναφέρθηκε στο «όραμα για να ξαναφτιαχτεί και δοθεί και νέα ταυτότητα στο Τετραχώρι Σουλίου. Αναφερόμενος στο ειδικό πολιτιστικό τέλος, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου είπε ότι θα κατευθυνθεί για να καλυφθούν ανάγκες της περιοχής, όπως είναι η συντήρηση τοιχογραφιών.
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Με το σχέδιο νόμου συμπληρώνονται διευρύνονται και συμπληρώνονται σκοποί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στους σκοπούς του φορέα προστίθεται η απονομή των βραβείων «Χρυσός Αλέξανδρος» και «Αργυρός Αλέξανδρος» στο πλαίσιο της διοργάνωσης του Διεθνούς, εφεξής, Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ με κινηματογραφικά έργα τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Περαιτέρω, επεκτείνεται η δυνατότητα διοργάνωσης εκδηλώσεων από τον φορέα σε όλη την ελληνική επικράτεια. Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ μετονομάζεται σε «Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ», προκειμένου να αποτυπωθεί η απήχηση που, ήδη, ο εν λόγω θεσμός έχει διεθνώς αποκτήσει και να αποδοθεί η δυναμική και ολοένα εξελισσόμενη παρουσία του και στο διεθνές κινηματογραφικό γίγνεσθαι. «Θα εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για την πρόοδο και την ανάπτυξη αυτού του εξαιρετικού θεσμού. Ούτως η άλλως από την ίδρυσή του, πριν από 27 χρόνια, το Φεστιβάλ προβάλλει ταινίες από όλο τον κόσμο και θεωρείται ένα από τα καλύτερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ διεθνώς. Οπότε η προσθήκη της λέξης «Διεθνές» θεωρώ ότι είναι απαραίτητη», είπε ο ‘Ακης Σακελλαρίου, Πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΕΚΟΜΕΔ
Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ) είπε ότι με τις τιθέμενες διατάξεις, βελτιώνεται το νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει το χρηματοδοτικό εργαλείο για την προσέλκυση επενδύσεων και τη στήριξη οπτικοακουστικών παραγωγών. «Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας είναι ένας καινούργιος εθνικός φορέας για τον κινηματογράφο, την κινηματογραφική τέχνη και τα οπτικοακουστικά μέσα της χώρας. Δημιουργήθηκε με το νόμο 5105/2024 και είναι ο φορέας ο οποίος στηρίζει χρηματοδοτικά, με τα διάφορα χρηματοδοτικά του εργαλεία, όλη την κινηματογραφική και οπτικοακουστική παραγωγή της χώρας, αλλά και την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων στο χώρο αυτό», είπε ο κ. Χριστόπουλος και υπογράμμισε: «Ο φορέας συστάθηκε τυπικά το Σεπτέμβριο του 2024, δηλαδή έχει ουσιαστικά πέντε μήνες λειτουργίας. Μέσα σε αυτούς τους πέντε μήνες έχουν ομαλοποιηθεί όλες οι καταστάσεις οι οποίες σχετίζονται με την μετάβαση της συγχώνευσης, τα επιλεκτικά προγράμματα του φορέα λειτουργούν κανονικά. Τα αυτόματα προγράμματα του cash e-pay μπαίνουν σιγά – σιγά, πλέον, σε λειτουργία. Μόλις χθες ανακοινώσαμε και την επανέναρξη του cash e-pay για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση με 105 εκατομμύρια για το 2025».
ΣΑΠΟΕ
Ο Αλέξανδρος Νικολούζος, Νομικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ), υπογράμμισε την ανάγκη να δοθεί δυνατότητα στον Έλληνα παραγωγό, σε περίπτωση διασυνοριακής παραγωγής, να ορίσει συνδικαιούχο αλλοδαπή επιχείρηση, ώστε να έχει πρόσβαση και στους πόρους της δράσης Α.
Ο Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, πρόεδρος του ΣΑΠΟΕ είπε ότι με το νομοσχέδιο υπάρχει διακριτική μεταχείριση για τους δικαιούχους που υπάγονται στη Δράση Α και στη Δράση Β. «Υπάρχει διάχυτη ανησυχία, ενδεχομένως και αγανάκτηση. Οφείλω να σας πω ότι τα μέλη του ΣΑΠΟΕ, αλλά και εξ όσων γνωρίζω, όλες οι ελληνικές εταιρείες παραγωγής είναι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όλες αυτές θα δρομολογηθούν στη Δράση Β. Η Δράση Α, η οποία έχει κάποια προνόμια που δεν υπάρχουν στη Δράση Β, σε σχέση με τη γραφειοκρατία και την αυστηρότητα του πλαισίου της Δράσης Α, αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα οι μόνοι δικαιούχοι που μπορούν να υπαχθούν εκεί είναι τα τηλεοπτικά κανάλια και τα μεγάλα αλλοδαπά στούντιο», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΑΠΟΕ.