Στις μεγάλες προσδοκίες που υπάρχουν για την 11η έκθεση ΕΞΠΟΤΡΟΦ που θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 1 και 3 Φεβρουαρίου στο εκθεσιακό κέντρο MEC της Παιανίας και θα είναι διευρυμένη και μεγαλύτερη από ποτέ αναφέρεται σε συνέντευξή του στο FinupNews.gr ο κ. Κωστής Μοσχονάς (κεντρική φωτο) διοργανωτής και εμπνευστής της τριήμερης ήμερης εκδήλωσης.
Πρόκειται για την έκθεση που έχει γίνει σημείο αναφοράς για τους μικρομεσαίους Έλληνες παραγωγούς που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της αγροδιατροφής και της γαστρονομίας, παράγοντας «θησαυρούς» όπως λάδι, μέλι, κρασί, φρούτα, όσπρια, μαστίχα, ηδύποτα, χυμούς και δεκάδες άλλα βιολογικά προϊόντα της ελληνικής γης, κρατώντας ψηλά τη σημαία της χώρας στον τομέα της μεσογειακής διατροφής.
Η 11η έκθεση ΕΞΠΟΤΡΟΦ – The B2B Fine Food Exhibition αποτελεί το γαστρονομικό γεγονός της χρονιάς, ενώ φέτος θα συμμετάσχουν πάνω από 300 εκθέτες απ’ όλη την Ελλάδα, οδηγώντας σε ένα πραγματικό φεστιβάλ και μια γιορτή γεύσεων, παραδόσεων, ιστορίας, κουλτούρας και μνήμης, που έρχεται από το μακρινό παρελθόν και φιλοδοξεί να «μπολιάσει» και να μεταλαμπαδεύσει και σε δεκάδες ακόμη χώρες και αγορές αυτόν τον πλούτο.
Όπως επισημαίνει ο κ. Μοσχονάς, φέτος παρατηρείται έντονη παρουσία εκθετών από περιοχές όπως Κρήτη, Πελοπόννησος και ευρύτερα Δυτική Ελλάδα η οποία είναι και τιμώμενη περιοχή, ενώ αυξανόμενη δυναμική δείχνουν τα κυκλαδίτικα νησιά στον τομέα της γαστρονομίας, ενσωματώνοντας καινοτόμες πρακτικές στη δημιουργία παραδοσιακών προϊόντων.
Θα υπάρχει η δυνατότητα για κατ’ ιδίαν συναντήσεις εκθετών – παραγωγών με αγοραστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών συνεργασιών, ενώ σημαντική βοήθεια δίνουν πλατφόρμες όπως η ΕxpotrofOnline.gr για τη σύναψη συμφωνιών και περαιτέρω επικοινωνίας. Σύμφωνα με τον κ. Μοσχονά, οι εξαγωγές στον κλάδο φτάνουν τα 5 δισ. ευρώ ετησίως, κάτι που αποδεικνύει τη δυναμική της ελληνικής παραγωγής.
Κύριε Μοσχονά, ποιες είναι οι προσδοκίες για τη φετινή, 11η ΕΞΠΟΤΡΟΦ; Υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες;
Οι προσδοκίες μας για την 11η ΕΞΠΟΤΡΟΦ είναι ιδιαίτερα υψηλές. Πρόκειται για μία διοργάνωση που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς για τον αγροτοδιατροφικό τομέα και τη γαστρονομία. Το διαφορετικό φέτος είναι η ενίσχυση των B2B συναντήσεων με διεθνείς hosted buyers, δίνοντας ακόμα περισσότερες ευκαιρίες δικτύωσης στους συμμετέχοντες. Επίσης, εισάγουμε θεματικές ζώνες που υποστηρίζουν την εξωστρέφεια και προσφέρουν πρωτοποριακές γαστρονομικές εμπειρίες.
Μιλήστε μας λίγο για τον αριθμό των συμμετεχόντων, καθώς και τον κόσμο που περιμένετε
Φέτος συμμετέχουν στην έκθεση περισσότεροι από 300 εκθέτες, που εκπροσωπούν ένα μεγάλο φάσμα τόσο μικρών όσο και μεγαλύτερων εταιρειών. Όσον αφορά το κοινό, η Έκθεση αναμένεται να προσελκύσει χιλιάδες επισκέπτες, από εκπροσώπους επιχειρήσεων και αγοραστές έως λάτρεις της γαστρονομίας.
Από ποια περιοχή της Ελλάδας είναι οι περισσότερες συμμετοχές; Ποια περιοχή έχει το ισχυρότερο momentum στα τοπικά προϊόντα αγροδιατροφής και γαστρονομίας;
Παρατηρούμε έντονη παρουσία εκθετών από την Κρήτη, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα η οποία είναι και τιμώμενη περιοχή με προϊόντα που ξεχωρίζουν για την υψηλή τους ποιότητα. Ωστόσο, αξιοσημείωτη είναι και η αυξανόμενη δυναμική που δείχνουν τα Κυκλαδίτικα νησιά στον τομέα της γαστρονομίας, ενσωματώνοντας καινοτόμες πρακτικές στη δημιουργία παραδοσιακών προϊόντων.
Ποιο είναι το ελάχιστο μέγεθος της εταιρείας ή της μονάδας που μπορεί να δώσει το παρόν και ποιο είναι το “ταβάνι”;
Δεν υπάρχει αυστηρό όριο για το μέγεθος των συμμετεχόντων. Από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις έως μεγάλες, καθιερωμένες βιομηχανίες του κλάδου, κάθε εταιρεία μπορεί να συμμετέχει, αρκεί να εντάσσεται στο οικοσύστημα της αγροτοδιατροφής και γαστρονομίας.
Τα τελευταία χρόνια, τουρισμός και αγροδιατροφή – γαστρονομία “παντρεύονται” με εξαιρετικά αποτελέσματα. Μιλήστε μας λίγο για αυτό…
Ο τουρισμός λειτουργεί ως ο καλύτερος πρεσβευτής των ελληνικών προϊόντων. Οι τουρίστες επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χώρα μας, γνωρίζοντας την αυθεντική ελληνική γευστική εμπειρία. Αυτό προάγει τα προϊόντα μας σε διεθνείς αγορές, δημιουργώντας συνεργασίες που συνδυάζουν μοναδικά χαρακτηριστικά της τοπικής γαστρονομίας με το τουριστικό μας προϊόν.
Ποια προϊόντα είναι τα πλέον δημοφιλή, ποια έχουν την ισχυρότερη αναπτυξιακή πορεία τα τελευταία χρόνια;
Ελαιόλαδο, μέλι, τυριά και κρασιά συνεχίζουν να είναι τα πιο δημοφιλή προϊόντα μας. Εξίσου ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι προϊόντα όπως βιολογικά προϊόντα, βότανα και αναψυκτικά ελληνικής προέλευσης σημειώνουν μεγάλη ανάπτυξη λόγω των εξαγωγών και της αυξανόμενης προτίμησης προς την ποιότητα και την αυθεντικότητα.
Πόσο ρόλο έπαιξε φέτος η πολύ μεγάλη ξηρασία στη χώρα μας και κατά πόσο επηρέασε το μέγεθος της παραγωγής και την ποιότητά της;
Η ξηρασία αναμφισβήτητα επέφερε δυσκολίες σε ορισμένους τομείς αγροτικής παραγωγής, με μείωση των αποδόσεων σε συγκεκριμένες καλλιέργειες. Ωστόσο, χάρη στην ευελιξία και την ανθεκτικότητα των παραγωγών μας, η ποιότητα των περισσότερων προϊόντων παρέμεινε υψηλή, κάτι που προάγεται και μέσω της Έκθεσης ΕΞΠΟΤΡΟΦ.
Πόσες είναι οι εξαγωγές στον κλάδο αγροδιατροφής και γαστρονομίας; Μπορεί ένας μικρός παραγωγός να έχει πρόσβαση στις διεθνείς αγορές;
Οι εξαγωγές στον κλάδο φτάνουν τα 5 δισ. ευρώ ετησίως, κάτι που αποδεικνύει τη δυναμική της ελληνικής παραγωγής. Ένας μικρός παραγωγός μπορεί να έχει πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, εφόσον κινηθεί στρατηγικά, αξιοποιώντας πλατφόρμες όπως η ΕxpotrofOnline.gr για να συνάψει συμφωνίες με διεθνείς αγοραστές και φυσικά η έκθεση.
Η Έκθεση ΕΞΠΟΤΡΟΦ απ’ ότι ξέρω, προσφέρει και μεγάλες ευκαιρίες δικτύωσης και κλεισίματος συμφωνιών μεταξύ των παραγωγών. Μιλήστε μας λίγο για αυτό, καθώς και το ποιοι είναι οι στόχοι για φέτος.
Η ΕΞΠΟΤΡΟΦ αποτελεί ένα δυναμικό εμπορικό περιβάλλον, ιδανικό για συναντήσεις B2B, και φέτος δίνουμε μεγάλη έμφαση στους hosted buyers. Διοργανώνονται στοχευμένες συναντήσεις μεταξύ παραγωγών και διεθνών αγοραστών, με στόχο την επίτευξη εμπορικών συμφωνιών που θα ενισχύσουν τις εξαγωγές. Οι αγοραστές συμμετέχουν μετά από δική μας πρόσκληση και προσεκτική επιλογή.
Ποιο είναι το κόστος για τη συμμετοχή μιας μικρής βιοτεχνίας από την επαρχία στην έκθεση;
Το κόστος συμμετοχής εξαρτάται από το χώρο και τις παροχές που απαιτεί η επιχείρηση. Έχουμε ειδικά προσαρμοσμένα πακέτα για μικρές βιοτεχνίες, ώστε να διασφαλίσουμε ότι μπορούν να συμμετέχουν, να δικτυωθούν, και να αναδειχθούν στα κατάλληλα πλαίσια. Το μικρότερο έτοιμο περίπτερο που μπορεί να πάρει κάποιος παραγωγός ξεκινάει από τα 1.000 περίπου ευρώ.