Πέμπτη, Ιανουάριος 30, 2025
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑΣΕΣ:Επιτακτική η ανάγκη για ενίσχυση των ΜΜΜ καθώς και των μέσων σταθερής...

ΣΕΣ:Επιτακτική η ανάγκη για ενίσχυση των ΜΜΜ καθώς και των μέσων σταθερής τροχιάς ευρύτερα

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025, η Ημερίδα που διοργάνωσε ο ΣΕΣ και οι Επιστημονικές του Επιτροπές (Αστικής κινητικότητας, Οδικών, Σιδηροδρομικών, Αεροπορικών, Θαλάσσιων και Εμπορευματικών Μεταφορών), με τίτλο: «Οι συγκοινωνιολόγοι συζητούν και προτείνουν: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές».
Η Ημερίδα τελέστηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου.
Την ημερίδα τίμησαν με την παρουσία τους και απηυθύναν χαιρετισμό κατά την έναρξή της οι κ.κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Λουκία Κεφαλογιάννη, Αντιπεριφερειάρχης Βόρειου Τομέα Αθηνών και Ηλίας Αποστολόπουλος, Δήμαρχος Παπάγου-Χολαργου, εκπρόσωπος ΚΕΔΕ.
Ο πρόεδρος του ΣΕΣ Θανάσης Τσιάνος κατά την εισαγωγή του, παρουσίασε το έργο του συλλόγου επισημαίνοντας ότι ο τομέας των μεταφορών, είναι ένας δύσκολος χώρος, με σύνθετα και απαιτητικά ζητήματα. Απαιτεί επιστημονικά τεκμηριωμένες και βιώσιμες λύσεις, καθώς και σοβαρότητα και συνέπεια τόσο από τους συγκοινωνιολόγους, όσο και από όλους τους υπόλοιπους επαγγελματίες και θεσμικά εμπλεκόμενους στο χώρο των μεταφορών. Η χώρα μας διαθέτει ένα εξαιρετικό προσωπικό συγκοινωνιολόγων μηχανικών και μελετητικών γραφείων, που δραστηριοποιούνται με πολύ μεγάλη επιτυχία τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Επίσης τόνισε ότι πανεπιστημιακά μας ιδρύματα κατατάσσονται διεθνώς ως κορυφαία στην έρευνα σε συγκεκριμένους τομείς στις μεταφορές.
Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης, υπό τον συντονισμό του κ. Γιάννη Χανδάνου, π. προέδρου του ΣΕΣ, παρουσιάστηκαν από τις Επιστημονικές Επιτροπές του ΣΕΣ (Αστικής κινητικότητας, Οδικών, Σιδηροδρομικών, Αεροπορικών, Θαλάσσιων και Εμπορευματικών Μεταφορών) τα βασικά σημεία των επικαιροποιημένων Θέσεων του Συλλόγου.
Στο δεύτερο μέρος, ο κ. Γιώργος Γιαννόπουλος, ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ, αντ. μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και π. πρόεδρος του ΣΕΣ, συντόνισε συζήτηση με θέμα την υφιστάμενη κατάσταση των Μεταφορών στην Ελλάδα, εστιάζοντας σε βασικά προβλήματα που εντοπίζονται στα συγκοινωνιακά συστήματα, αλλά και σε παρεμβάσεις που προτίθενται να αναλάβουν οι αρμόδιοι φορείς και η Πολιτεία για την επίλυσή τους. Στη συζήτηση οποία συμμετείχαν οι κ.κ.Δέσποινα Παληαρούτα, Γενική Γραμματέας Μεταφορών, Κωνσταντίνος Μαγουλάς, Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων, Πάνος Παπαδάκος, πρώην πρόεδρος ΣΕΣ και Κωνσταντίνος Ζέκκος, ιδρυτικό μέλος του ΣΕΣ.
Στο τρίτο μέρος, με συντονιστή τον κ. Γιάννη Γκόλια, Διοικητή του ιδρύματος Ευγενίδου, π. Πρύτανη ΕΜΠ και π. πρόεδρο του ΣΕΣ, αναλύθηκε η υφιστάμενη κατάσταση των Αστικών Μεταφορών στην Αττική και δόθηκαν κατευθύνσεις για ασφαλέστερες, γρηγορότερες και οικονομικότερες μετακινήσεις μέσω της ανάπτυξης των Δημόσιων Συγκοινωνιών, του σχεδιασμού νέων περιφερειακών οδικών αξόνων εντός του λεκανοπεδίου, αλλά και τη λήψη άμεσων διαχειριστικών μέτρων και έργων που θα βελτιώσουν την κατάσταση έως ότου υλοποιηθούν όλες οι μακροπρόθεσμες ενέργειες.
Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με ανοιχτή συζήτηση κατά την οποία τοποθετήθηκαν τα μέλη του Συλλόγου και άλλοι παρευρισκόμενοι εκφράζοντας προτάσεις, αλλά και προβληματισμούς για το μέλλον των μεταφορών στη χώρα.
Ως γενικά συμπεράσματα της εκδήλωσης μπορούν να καταγραφούν τα παρακάτω:

  • Τα συστήματα μεταφορών στην Ελλάδα, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα πρέπει να προσαρμοστούν προκειμένου να αντιμετωπίσουν στα επόμενα χρόνια βασικές προκλήσεις που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα, τις νέες τεχνολογίες, την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα.
  • Η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η ασφάλεια, καθώς και η ψηφιοποίηση των επιμέρους συστημάτων θα πρέπει να αποτελούν βασικούς πυλώνες της πολιτικής των Μεταφορών.
  • Σταδιακά υλοποιούνται πολύ σημαντικά έργα υποδομής στη χώρα (νέοι οδικοί άξονες, επεκτάσεις γραμμών ΜΕΤΡΟ, αντικατάσταση τροχαίου υλικού, ανάταξη και επέκταση σιδηροδρομικού δικτύου, αναβαθμίσεις και κατασκευή νέων αερολιμένων κλπ) τα οποία αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των συγκοινωνιών. Ωστόσο θα πρέπει να δοθεί περισσότερη έμφαση στην έξυπνη διαχείριση και λειτουργία της υφιστάμενης υποδομής διότι με χαμηλό κόστος μπορούμε να έχουμε σημαντικά αποτελέσματα. Επίσης είναι σημαντική η συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, ιδιαίτερα αυτών που απαξιώθηκαν σημαντικά κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
  • Απαιτείται η εκπόνηση στρατηγικού σχεδιασμού σε όλους τους επιμέρους τομείς των Μεταφορών ο οποίος θα στηρίζεται σε επικαιροποιημένα δεδομένα και θα ακολουθείται με συνέπεια σε βάθος
    χρόνου.
  • Ο ρόλος του συγκοινωνιολόγου μηχανικού είναι εξαιρετικά σημαντικός στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για θέματα μεταφορών σε όλα τα επίπεδα (από την εφαρμογή των έργων σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης έως τη χάραξη επιμέρους πολιτικών των Μεταφορών).
  • Είναι επιτακτική η ανάγκη για ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ιδιαίτερα στις αστικές μητροπολιτικές περιοχές, καθώς και των μέσων σταθερής τροχιάς ευρύτερα.
  • Για την ανάπτυξη νέων υποδομών μεταφορών και σε κάποιες περιπτώσεις και για τη λειτουργία και συντήρηση υφιστάμενων υποδομών και συστημάτων πρέπει να διερευνηθούν εναλλακτικά μοντέλα διοίκησης και πηγές χρηματοδότησης (ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις, ανταποδοτικά τέλη, παροχή κινήτρων κλπ).
  • Απαιτούνται ενέργειες τόσο για την διαχείριση της προσφοράς των μετακινήσεων όσο και για την διαχείριση της ζήτησης.
  • Απαιτούνται δράσεις ευαισθητοποίησης αλλά και εκπαίδευσης των χρηστών σε θέματα κυκλοφορίας και ασφάλειας των μεταφορών.
    Όλες οι παρουσιάσεις των Επιστημονικών Επιτροπών του ΣΕΣ, καθώς και των ομιλητών είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΣΕΣ (www.ses.gr). Το βίντεο της εκδήλωσης θα αναρτηθεί στην ίδια ιστοσελίδα τις επόμενες ημέρες.
    Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με παρουσία σχεδόν 50 έτη, θα συνεχίσει να υποστηρίζει την κοινωνία και την πολιτεία με επιστημονικά τεκμηριωμένες και βιώσιμες λύσεις.
spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ