Η μετάβαση της ναυτιλίας σε καθαρές μορφές ενέργειας και η αποανθρακοποίηση του κλάδου βρέθηκαν στο επίκεντρο της 4ης Ενότητας της ημερίδας του ΣΕΕΝ, με τίτλο «Εθνική Στρατηγική για την Αποανθρακοποίηση». Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε καίρια ζητήματα, όπως οι νέες τεχνολογίες και τα εναλλακτικά καύσιμα, οι επενδύσεις και η χρηματοδότηση, καθώς και το ρυθμιστικό πλαίσιο που απαιτείται για τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας. Στη συζήτηση συμμετείχαν ο Πρόεδρος & CEO της ECCO International, κ. Άλεξ Παπαλεξόπουλος, ο ManagingDirector SEA AHEAD MARINE, κ. Σπύρος Πασχάλης, ο Επιτελικός Διευθυντής Ναυτιλιακής Εκμετάλλευσης ATTICA GROUP, κ. Γεώργιος Αναγνώστου, ο Head of Greece PlanApproval Department RINA, κ. Μιχάλης Μαρκογιάννης και ο Διευθυντής Νέων Τεχνολογιών & Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας HELLENiQ ENERGY, κ. Σπύρος Κιαρτζής, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο Καθηγητής ΕΜΠ, κ. Ιωάννης Προυσαλίδης.
Ο Πρόεδρος και CEO της ECCO International, κ. ΆλεξΠαπαλεξόπουλος, σε εξ αποστάσεως παρέμβασή του, ανέδειξε τη σημασία του ρόλου των λιμανιών ως ενεργειακών παικτών στη μετάβαση σε ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών. Αναφέρθηκε στη σταθεροποίηση του ενεργειακού κόστους ως κρίσιμο παράγοντα για την υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών. Όπως σημείωσε: «Οι αγορές είναι ρευστές και οι τιμές εξαιρετικά μεταβλητές, κάτι που αποτελεί σοβαρό εμπόδιο για τον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας. Χρειάζονται μακροχρόνια διμερή συμβόλαια, με τα πλοία και λιμάνια ως βασικούς παίκτες. Τα λιμάνια μπορούν να δημιουργήσουν δικές τους εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας, παρέχοντας έξυπνες υπηρεσίες στην αγορά. Η απανθρακοποίηση μπορεί να επιτευχθεί χωρίς επιπλέον κόστος για τους πλοιοκτήτες, αρκεί το ενεργειακό κόστος να διατηρηθεί ανταγωνιστικό σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα».
Ο Managing Director της SEA AHEAD MARINE, κ. Σπύρος Πασχάλης, πρότεινε την αξιοποίηση των εσόδων από φόρους και τέλη για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε πράσινες λιμενικές υποδομές. Όπως υπογράμμισε: «Το κράτος πρέπει να αξιοποιήσει τα έσοδα από φόρους που σχετίζονται με τη ναυτιλία, επενδύοντάς τα στην απανθρακοποίηση των λιμανιών και της ευρύτερης ναυτιλιακής υποδομής».
Ο Επιτελικός Διευθυντής Ναυτιλιακής Εκμετάλλευσης τουATTICA GROUP, κ. Γεώργιος Αναγνώστου, αναφέρθηκε στις δυνατότητες ενσωμάτωσης υβριδικών τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων, όπως η μεθανόλη. Όπως τόνισε: «Τα υβριδικά πλοία και η χρήση μεθανόλης αποτελούν βιώσιμες και πρακτικές λύσεις για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στη ναυτιλία».
Ο Head of Greece Plan Approval Department της RINA, κ. Μιχάλης Μαρκογιάννης, παρουσίασε προτάσεις για την υποστήριξη της μετάβασης των υφιστάμενων πλοίων μέσω μετασκευών. Επισήμανε τη σημασία της κανονιστικής προσαρμογής, δηλώνοντας: «Η Ελλάδα, με την ισχυρή ναυτιλιακή παράδοσή της, μπορεί να πρωτοστατήσει στην αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες δυνατότητες και εισάγοντας καινοτόμες λύσεις».
Ο Διευθυντής Νέων Τεχνολογιών & Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας της HELLENiQ ENERGY, κ. Σπύρος Κιαρτζής, εστίασε στις απαιτήσεις για νέες λιμενικές υποδομές που θα υποστηρίζουν τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Όπως σημείωσε: «Η χρήση αμμωνίας και μεθανόλης απαιτεί εξειδικευμένες υποδομές. Παράλληλα, η μετάβαση σε πράσινη ενέργεια θα πρέπει να συνοδεύεται από μέτρα μείωσης του κόστους για τη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Τέλος, ο συντονιστής της συζήτησης, Καθηγητής ΕΜΠ κ. Ιωάννης Προυσαλίδης, ανέδειξε το έλλειμμα τεχνογνωσίας στον τομέα της ναυτικής ηλεκτρολογίας, προτείνοντας τη δημιουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης για νέους επαγγελματίες αναφέροντας : «Η ενίσχυση της ναυτικής ηλεκτρολογίας είναι απαραίτητη για την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων ενεργειακής αναβάθμισης».
Η ημερίδα «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη ανάπτυξη των Νησιών» πραγματοποιείται από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας.