Η νέα χρονιά αναμένεται ενδιαφέρουσα για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και θα επηρεαστεί άμεσα, τόσο από γεωπολιτικά γεγονότα/εξελίξεις, όσο και από τις αποφάσεις της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ, πιθανές έντονες κλιματικές επιδράσεις, την πρόοδο στον τομέα της απανθρακοποίησης, την αύξηση παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Πολλές είναι οι προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία στην πορεία προς την πράσινη μετάβαση. Σύμφωνα με τον Νίκο Τριανταφυλλάκη (Chief Executive Officer της W MARINE INC.), η εισαγωγή νέων κανονισμών (πχ Fuel EU maritime) αναμένεται να είναι ομαλή, όπως άλλωστε έγινε και με την εφαρμογή του EU ETS, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά την προσαρμοστικότητα του κλάδου.
Ο κανονισμός FuelEU για τη ναυτιλία αποτελεί μέρος της δέσμης μέτρων «Fit for 55» της ΕΕ που αποσκοπεί στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής μέσω της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία. Αποσκοπεί στην επίτευξη μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030.
Όπως υποστηρίζει η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, στην τελευταία ετήσια έκθεσή της, η αναθεωρημένη Στρατηγική του ΙΜΟ (2023 IMO GHG Strategy) περιλαμβάνει πιο φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών GHG, αποτελώντας ορόσημο για τις παγκόσμιες προσπάθειες μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας. Επί του παρόντος, πραγματοποιούνται συζητήσεις στον ΙΜΟ για μεσοπρόθεσμα μέτρα, με τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους που απαιτούνται για να δώσουν κίνητρα για τη μείωση των εκπομπών και να χρηματοδοτήσουν τη μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα και εναλλακτικές τεχνολογίες.
«Ενώ η χρηματοδότηση των πιο πράσινων πλοίων σημειώνει πρόοδο, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές προκλήσεις», σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, υπογραμμίζοντας πως αυτές οι δυσκολίες αφορούν την εξασφάλιση χρηματοδότησης για τη μετασκευή υφιστάμενων πλοίων, απροθυμία ορισμένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να χρηματοδοτήσουν πλοία εναλλακτικών καυσίμων και ανησυχίες των πλοιοκτητών σχετικά με το υψηλότερο κόστος και την περιορισμένη διαθεσιμότητα καθαρότερων καυσίμων.
Ωστόσο, παρά τις προκλήσεις αυτές, η πράσινη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας προχωρά, γεγονός που αποδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό οικολογικών πλοίων που τίθενται σε κυκλοφορία.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Intermodal, το 7,4% του παγκόσμιου στόλου, βάσει ολικής χωρητικότητας, αποτελείται από πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Από τα συνολικά 2.119 πλοία που διαθέτουν τέτοια τεχνολογία, το 84% λειτουργεί με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), αντιπροσωπεύοντας χωρητικότητα 102,93 εκατ. gross tonnage.
Δραστήριοι παραμένουν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2024, όπου παρά τις τιμές ναυπηγήσεων, που καταγράφουν σημαντικές αυξήσεις και την αβεβαιότητα σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, συνεχίζουν να ηγούνται της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς, επενδύοντας σε πράσινα πλοία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, οι Έλληνες εφοπλιστές, μέσα στο 2024, παρήγγειλαν 38 φορτηγά πλοία, 127 δεξαμενόπλοια, 30 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 8 πλοία μεταφοράς LNG και 27 πλοία μεταφοράς LPG.