Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ,Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην ΕΡΤ ,αφού αρχικά συνεχάρη τον Ντόναλντ Τραμπ για την εκλογική του επιτυχία στη συνέχεια τόνισε το αποτέλεσμα αυτό έχει προκαλέσει ήδη ένα κύμα αναλύσεων, το οποίο αναμένεται να ενταθεί στο επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η οικονομική κατάσταση διαδραμάτισε έναν σημαντικό ρόλο στην εκλογική έκβαση, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο ρόλο της οικονομίας σε τέτοιες κρίσιμες εκλογικές αναμετρήσεις.
Ο υπουργός εξέφρασε την πεποίθησή του ότι οι διμερείς σχέσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας είναι ισχυρές και παραγωγικές, υπογραμμίζοντας την προσδοκία ότι αυτές οι σχέσεις θα ενισχυθούν περαιτέρω στο εγγύς μέλλον. Όπως ανέφερε, η οικονομική συνεργασία αποτελεί έναν βασικό πυλώνα σε αυτήν τη σχέση, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία.
Αναφορικά με τις σχέσεις ΗΠΑ – Ευρώπης, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι αυτές θα έχουν ίσως τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία. «Η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της, διασφαλίζοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή», τόνισε. Προσέθεσε ότι ο Πρωθυπουργός αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, επιδιώκοντας μια πιο ισχυρή ευρωπαϊκή φωνή στο παγκόσμιο στερέωμα.
«Προχωρούμε σε μια συνετή και επιθετική διαχείριση της κρίσης, ενισχύοντας το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη»
Στη συνέχεια της τοποθέτησής του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στη σημασία της οικονομικής διαχείρισης ως κεντρικό παράγοντα στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι χώρες σήμερα. Ο ίδιος συμφώνησε με την εκτίμηση πως η ρίζα του προβλήματος βρίσκεται στην οικονομία, σημειώνοντας ότι το γεγονός αυτό έχει αναγνωριστεί και από πρώην προέδρους των ΗΠΑ στις δημόσιες δηλώσεις τους. Αυτοί αναφέρθηκαν στις αλλεπάλληλες κρίσεις που ξεκίνησαν από την πανδημία και συνέχισαν να πλήττουν τις παγκόσμιες οικονομίες.
Όπως υπογράμμισε, η διαχείριση των συνεπειών αυτών των κρίσεων αποτελεί το πιο κρίσιμο ζήτημα: «Άλλο η αιτία του προβλήματος και άλλο η διαχείρισή του», διευκρίνισε. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε ότι η Ελλάδα υιοθετεί μια πιο συνετή αλλά ταυτόχρονα και επιθετική προσέγγιση στη διαχείριση των επιπτώσεων, προσπαθώντας να ενισχύσει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών με τρόπο μόνιμο.
Με μέτρα όπως οι αυξήσεις μισθών και συντάξεων, οι μειώσεις φόρων και η έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε περιόδους που υπάρχει δημοσιονομικός χώρος, η κυβέρνηση επιδιώκει να τονώσει την αγοραστική δύναμη των πολιτών. «Εφαρμόζουμε ενεργητικές και πιο αποτελεσματικές πολιτικές από ό,τι άλλες χώρες», ανέφερε, σημειώνοντας ότι η προσέγγιση αυτή έχει επιβεβαιωθεί και από τα εκλογικά αποτελέσματα των τελευταίων ετών στην Ελλάδα.
Τα δημόσια έργα και οι μεταφορές απαιτούν μακροχρόνιο σχεδιασμό και στοχευμένες παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό
Συνεχίζοντας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, αναφέρθηκε στους περιορισμούς που θέτει το δημοσιονομικό πλαίσιο, επισημαίνοντας ότι, παρά την επιθυμία της κυβέρνησης για περαιτέρω ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, η προσήλωση στην οικονομική σταθερότητα παραμένει προτεραιότητα. «Προφανώς δεν αρκεί», ανέφερε χαρακτηριστικά, «αλλά πάντα έχουμε και πρέπει να έχουμε ένα κριτήριο: ποιες είναι οι δυνατότητές μας;». Ο ίδιος εξήγησε ότι, αν και στόχος της κυβέρνησης είναι η οικονομική ενίσχυση των πολιτών, το δημοσιονομικό πλαίσιο αποτελεί βασικό παράγοντα που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη « για να μην κυλήσουμε ξανά σε πολιτικές που θέλουμε όλοι να ξεχάσουμε».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ξεκαθάρισε ότι η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αττική δεν είναι ζήτημα που μπορεί να λυθεί αποκλειστικά με ένα δημόσιο έργο. Όπως τόνισε, «μακάρι ένα δημόσιο έργο να έλυνε ξαφνικά το κυκλοφοριακό», αλλά το πρόβλημα είναι πολύπλευρο και δεν αφορά μόνο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το Υπουργείο, ωστόσο, είναι υπεύθυνο για την κατασκευή δημοσίων έργων και για την προώθηση των μεταφορών, ώστε να ενθαρρύνει τους πολίτες να επιλέγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί του ιδιωτικού τους αυτοκινήτου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η κυβέρνηση για τη μείωση της κίνησης σε κομβικούς δρόμους, όπως ο Κηφισός. Ένα από τα σημαντικά σχέδια είναι η δημιουργία κέντρου εφοδιαστικής αλυσίδας στην περιοχή της Φυλής, το οποίο θα μεταφέρει τις περίπου 20.000 κινήσεις μικρών επιχειρήσεων μακριά από τον άξονα του Κηφισού. Με αυτόν τον τρόπο, στόχος είναι να αποσυμφορηθεί η κίνηση, αν και, όπως σημείωσε, «δεν είναι δυνατή η άμεση προσθήκη επιπλέον λωρίδων ούτε στον Κηφισό ούτε στην Αττική Οδό».
Ο Υπουργός μίλησε επίσης για τα μελλοντικά έργα που εξετάζονται, τα οποία περιλαμβάνουν γέφυρες στην περιοχή του Σκαραμαγκά, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, υπογειοποιήσεις στον Πειραιά για ευκολότερη πρόσβαση στο λιμάνι και την επέκταση της Αττικής Οδού. Όλες αυτές οι προτάσεις αποτελούν στοχευμένες παρεμβάσεις, αλλά απαιτούν σημαντική χρηματοδότηση και προσεκτικό σχεδιασμό για να υλοποιηθούν.
950 νέα λεωφορεία στους δρόμους της Αττικής έως το καλοκαίρι του 2025
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ανακοίνωσε την κυκλοφορία 270 νέων λεωφορείων στους δρόμους της Αττικής, ξεκινώντας από τα 140 ηλεκτρικά, και τόνισε ότι κάθε εβδομάδα προστίθενται κι άλλα. Ενδεικτικά, ανέφερε ότι την επόμενη εβδομάδα φτάνουν τα πρώτα 20 από τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου μήκους 18 μέτρων, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένονται επιπλέον 100 οχήματα μέσω leasing, με συνολικό στόχο τα 400 μέχρι το τέλος του έτους και τα 950 έως το καλοκαίρι του 2025.
Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε, επίσης, ότι το 39% του στόλου δεν είναι προσβάσιμο για ΑμεΑ, γι’ αυτό τα παλαιότερα οχήματα θα αποσυρθούν. Προστίθεται ακόμα ένας διαγωνισμός για 700 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων τα 200 θα είναι τρόλεϊ και 50 με καύσιμο υδρογόνου, για να εναρμονιστούν με τις νέες ευρωπαϊκές πρακτικές. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη εξεύρεσης οδηγών, επισημαίνοντας ότι αποτελεί ακόμη μια δύσκολη άσκηση για το υπουργείο.
Έτοιμο το Μετρό Θεσσαλονίκης μέχρι 30 Νοεμβρίου
Μέχρι το τέλος της χρονιάς, το 50% του στόλου των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη θα έχει ανανεωθεί, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Όπως ανέφερε, «πολλές φορές εκπαιδεύεις έναν οδηγό, στη συνέχεια μετακινείται και αποχωρεί, γιατί έχει έναν καλύτερο μισθό από τον ιδιωτικό τομέα», γεγονός που καθιστά τη διαδικασία πρόσληψης και διατήρησης οδηγών δύσκολη.
Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι «θα είμαστε έτοιμοι 30/11» για να παραδώσουν στους πολίτες 13 νέους σταθμούς και 15 συρμούς, μετά από 18 χρόνια καθυστερήσεων. Σχετικά με την ασφάλεια του Μετρό, επισήμανε ότι από το 2021 «έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές και στα συστήματα και στους συρμούς», με στόχο την πιστοποίηση της ασφάλειας από ανεξάρτητο αξιολογητή.
Αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική, τόνισε ότι «δεν είναι το ενιαίο εισιτήριο όπως στην Αθήνα», αλλά ότι η πόλη θα εφαρμόσει ένα σύστημα «60 λεπτά για το μετρό και 60 λεπτά για τα λεωφορεία», που θα ισχύσει για έξι μήνες. Στη συνέχεια, θα αξιολογηθεί η χρήση των μέσων από τους πολίτες, για να εξεταστεί αν απαιτείται ενιαίο εισιτήριο.
Η πλήρης αποτύπωση του δυστυχήματος στα Τέμπη και οι ενέργειες για την ενίσχυση της ασφάλειας
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στις δύο βασικές προτεραιότητες που πρέπει να απασχολούν την πολιτική ηγεσία μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Όπως είπε, «το ένα είναι η γρήγορη και πλήρης αποτύπωση του τι έγινε τότε», με στόχο την απόδοση ευθυνών, προσδιορίζοντας τη διαδικασία που ακολουθείται για να γίνει αυτό. Στην επόμενη φάση, «ποια είναι η ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών;» ανέφερε και υπογράμμισε ότι το αποτέλεσμα της διερεύνησης θα καταλήξει σε «πόρισμα μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 25». Το πόρισμα θα εκδοθεί μέσω του Εθνικού Φορέα για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών και αεροπορικών ατυχημάτων, «με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του αέρα», δηλαδή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Όπως είπε, «αυτή είναι η ευθύνη».
Η δεύτερη ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας, σύμφωνα με τον Υπουργό, «είναι να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μετακινήσεων» και, σε αυτή την περίπτωση, την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών. «Τι κάνουμε για να το πετύχουμε αυτό; Θα σας πω σε τίτλους και ενότητες», ανέφερε, παραθέτοντας τις συγκεκριμένες δράσεις που ήδη υλοποιούνται. Η πρώτη ενέργεια αφορά την ενίσχυση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης. Ο Υπουργός επεσήμανε ότι «όλοι οι συρμοί θα είναι εξοπλισμένοι με τα νέα συστήματα», ενώ για τα συστήματα που καταστράφηκαν από την κακοκαιρία του Ντάνιελ, ανέφερε ότι «θα προχωρήσουμε σε αποκατάστασή τους». Στη συνέχεια, εξήγησε ότι, «τον Ιούλιο του 2024 εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση» για να τοποθετηθούν σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση σε σιδηροδρομικούς άξονες, οι οποίοι ποτέ δεν είχαν τέτοια συστήματα, όπως «τα Λιόσια και το Κιάτο».
Η επόμενη δράση είναι η αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τομέα. Όπως δήλωσε, «τις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου» για τη δημιουργία «ενιαίου σιδηροδρομικού φορέα», που θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τους άλλους σχετικούς οργανισμούς. Αυτό, σύμφωνα με τον Υπουργό, σημαίνει ότι «δεν θα έχουμε πλέον ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΙΟΣΕΦ, Ελένη, ΚΤΕΛ», αλλά «έναν ενιαίο φορέα που θα είναι υπεύθυνος για την όλη διαδικασία του ελληνικού σιδηρόδρομου».
Αναφερόμενος στις επενδύσεις για την ενίσχυση των υποδομών, ο Υπουργός τόνισε ότι «η τρίτη ενότητα είναι να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση για να ενισχύουμε συνεχώς τις υποδομές», και πρόσθεσε ότι γίνονται διαγωνισμοί για να αντιμετωπιστούν προβλήματα που «πολύ συχνά παρουσιάζονται στον δημόσιο λόγο», όπως οι «ισόπεδες διαβάσεις» και η «βλάστηση». «Για πρώτη φορά εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση για να αντιμετωπίσουμε σε όλη τη χώρα 90 ισόποσες διαβάσεις», είπε, αναφερόμενος σε συγκεκριμένα έργα ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Πρωτοβουλίες και ευθύνες για την ασφάλεια
«Να ξεκαθαρίσουμε πρώτα απ’ όλα ότι έχουν βγει επίσημες ανακοινώσεις των φορέων», ανέφερε ο Υπουργός, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν πρόκειται να τοποθετηθεί για το αν η παρέμβαση ήρθε την τελευταία στιγμή. «Οπότε δεν θα τοποθετηθώ εγώ αν ήταν στο παρά πέντε, αλλά έχουν τοποθετηθεί οι φορείς», είπε και συνέχισε αναφερόμενος στις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Αναφερόμενος στην ανάγκη για ενέργειες που αφορούν τη σιδηροδρομική ασφάλεια, ο Υπουργός δήλωσε: «Εγώ σας μίλησα για το τι πρέπει να κάνουμε και κάνουμε μαζί με τις διοικήσεις έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα τα οποία εκκρεμούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια και δεκαετίες στον ελληνικό σιδηρόδρομο». Ο Υπουργός πρόσθεσε ότι για να καταφέρουν να προχωρήσουν οι αναγκαίες βελτιώσεις, πρέπει να αναληφθούν μεγαλύτερες ευθύνες από όλους: «Έγκαιρα είχα πει δημόσια ότι χρειάζεται αν αναλάβουμε εμείς αυτές τις πρωτοβουλίες τις οποίες αναλαμβάνουμε», επεσήμανε. «Βλέπουμε να υπάρχει μεγαλύτερη ατομική και συλλογική ευθύνη», τόνισε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για πλήρη συνεργασία μεταξύ των φορέων.
Ο Υπουργός συνέχισε, αναφέροντας τα πορίσματα των ερευνών για τα συμβάντα: «Θα δείτε συνεπώς ότι σε αρκετά συμβάντα αποδεδειγμένα μπαίνει και ο ανθρώπινος παράγοντας, αποδεδειγμένα μέσα από τα πορίσματα, και αυτά καταθέσαμε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου». Όμως, πρόσθεσε, «Αυτό δεν σημαίνει ότι όλη η ασφάλεια επαφίεται εκεί», καθώς «Εμείς ήρθαμε να συμπληρώσουμε όλες τις πρωτοβουλίες που σας ανέπτυξα προηγουμένως, με παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν σε πεδία που δεν μπορούμε να ελέγξουμε εμείς ως Υπουργείο». Παράλληλα, επεσήμανε την ανάγκη για αποτελεσματική αξιολόγηση των πρακτικών που αφορούν τη λειτουργία του ανθρώπινου παράγοντα: «Αντιλαμβάνεστε ότι μπορούμε να ελέγξουμε τη χρηματοδότηση και τη διοίκηση, αλλά το πώς λειτουργεί από τον ανθρώπινο παράγοντα είναι ένα στοιχείο που πρέπει να αξιολογηθεί από τους ίδιους φορείς, τους ίδιους τους εργαζόμενους».
Αναφερόμενος στις ενέργειες που έχουν ήδη γίνει για την ασφάλεια, ο Υπουργός είπε: «Και όπου έχουμε συμβάντα που αποδεδειγμένα μέσα από τα πορίσματα υπάρχει και η ευθύνη κάποιων, θα πρέπει νομίζω αυτά να εξεταστούν αρμοδίως». Στη συνέχεια, μίλησε για την εξασφάλιση χρηματοδότησης για έργα υποδομής, όπως η σηματοδότηση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και το Κιάτο – Λιόσια, τονίζοντας: «Εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση τον Ιούλιο του 24, όπως και για το μισό κομμάτι του Αλεξανδρούπολη Ορμένιο, όπως και για τη σηματοδότηση στη διοίκηση». Επιπλέον, υπογράμμισε ότι το έργο στον ΒΟΑΚ και άλλες υποδομές προχωρούν με σημαντική πρόοδο: «Όπως σας είπα, το Κιάτο ,Λιόσια Αεροδρόμιο, Καστέλι είναι έτοιμο στο ποσοστό 40% ΒΟΑΚ».
Ο Υπουργός έκλεισε τη συζήτηση με χρονοδιαγράμματα για τα μεγάλα έργα και την ανάγκη να τηρηθούν οι δεσμεύσεις. «Ήδη υλοποιούνται πρόδρομες εργασίες στα δύο τμήματα. Εκτιμούμε ότι θα υπογράψουμε σύμβαση στις αρχές του 25», είπε, τονίζοντας πως το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο – Πάτρα – Πύργος θα παραδοθεί μέσα στο 2025. «75 χιλιόμετρα γραμμή 4 του μετρό. Το 2026 θα έχουν τελειώσει με τις φωτιές και θα μένουν μόνο οι σταθμοί όπου έχουμε και κάποια προβλήματα με δικαστικές εκκρεμότητες», εξήγησε.
Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση των έργων, δήλωσε: «Επιδιώκουμε για το 2027 να είμαστε έτοιμοι. Πρόσβαση στο Καστέλι και την πρόσβαση στο Καστέλι. Μπράλο Άμφισσα. Είναι ένα έργο το οποίο έχει ξεκινήσει και εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθεί το 2027». Ανακοίνωσε, επίσης, τη χρηματοδότηση για τα έργα στη Θεσσαλονίκη και τα Ιωάννινα, τονίζοντας ότι «θα είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο του 2027». Κλείνοντας, είπε: «Γιατί έχουμε πει για Μάιο. Θα καταγραφεί μάλλον το 27», και συνέχισε: «Νομίζω ότι μέχρι τώρα, στις συζητήσεις τις διαδοχικές που έχουμε κάνει στα χρονοδιαγράμματα, είμαστε απολύτως συνεπείς, αρκετά συνεπείς και με ντοκουμέντα».