Σε ολιστικό rebranding που περιλαμβάνει νέα προϊόντα όπως τη μπύρα χωρίς αλκοόλ που έχει ισχυρό momentum ανάπτυξης αλλά και επαναλανσάρισμα όλων των υπολοίπων μπυρών, καθώς επίσης και έμφαση στις πιο κερδοφόρες κατηγορίες όπως είναι το μπουκάλι και το βαρέλι, με άνοιγμα και στην αγορά Ho.Re.Ca. βρίσκεται η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, πιο γνωστή ως ΕΖΑ.
Πρόκειται για έναν νέο επιχειρηματικό σχεδιασμό που στοχεύει στο να μειωθούν οι ζημιές και να γυρίσει στην κερδοφορία η ελληνική ζυθοποιία, η οποία έχει πολύ αξιόλογες εγκαταστάσεις στην Αταλάντη, με δυνατότητα υποστήριξης και νέων προϊόντων, ενώ δίνει δουλειά σε περίπου 130 άτομα.
Η εταιρεία την τελευταία διετία βρίσκεται σε διαδικασία εξυγίανσης αλλά και επανεξέτασης δομών και προτεραιοτήτων, έχοντας πλέον ως κεντρικό στόχο τη δραστηριοποίηση σε κερδοφόρες κατηγορίες, οπότε δεν αποσκοπεί στην «τυφλή» αύξηση των όγκων πωλήσεων μέσω προσφορών ή άλλων εμποριών πρακτικών.
Ho.Re.Ca. και μπύρα χωρίς αλκοόλ
Όπως επισήμαναν τα στελέχη της εταιρείας σε συνάντηση με δημοσιογράφους την Πέμπτη το βράδυ, η εταιρεία θα στηρίξει πολύ το πιο αναγνωρίσιμο σήμα της, που είναι η μπύρα Pils Hellas δίνοντας έμφαση και στην αγορά της Ho.Re.Ca. που έως σήμερα έχει πολύ μικρή παρουσία, ενώ πολλά περιμένει και από την κατηγορία alcohol free, που επίσης μπαίνει δυναμικά.
Η μπύρα χωρίς αλκοόλ που είναι το νέο trend στην καταναλωτική τάση έχει μερίδιο περίπου 3% στη συνολική αγορά της μπύρας, όμως «τρέχει» πλέον με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, ενώ στην ΕΖΑ αυτή η κατηγορία αναπτύσσεται με ρυθμό περί το 60%, λόγω των επενδύσεων που έχει κάνει σε νέες γραμμές παραγωγής.
Τα τελευταία χρόνια στο εργοστάσιο στην Αταλάντη, η ΕΖΑ εγκατέστησε δυο νέες, υπερσύγχρονες γραμμές παραγωγής, που παρέχουν ευελιξία για νέες δοκιμές και καινούρια προϊόντα. Πρόκειται για επενδύσεις που εντάσσονται στο συνολικό πλάνο επενδύσεων ύψους 31,9 εκατ. ευρώ που υλοποίησε η εταιρεία τη δεκαετία 2013-2023. Υπενθυμίζεται ότι το 2023 οι μέτοχοι προχώρησαν σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου σε μετρητά ύψους 3,5 εκατ. ευρώ προκειμένου να υλοποιηθεί η νέα στρατηγική της επιχείρησης.
Οικονομικές επιδόσεις – Πως κινείται το 2024
Το 2023, η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης είχε κύκλο εργασιών 31,5 εκατ. ευρώ έναντι 30,5 εκατ. ευρώ το 2022 ενώ τα μεικτά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 11,2 εκατ. ευρώ έναντι 8,5 εκατ. ευρώ το 2022. Το περιθώριο μικτού κέρδους βελτιώθηκε σημαντικά και έφτασε στο 35%, από 28% την αντίστοιχη χρονική περίοδο. Σημαντική βελτίωση παρουσίασαν τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) φθάνοντας τα 1,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 1,8 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Οι καθαρές ζημίες μετά φόρων περιορίστηκαν σημαντικά σε 2,9 εκατ. ευρώ από 5,7 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρήση, ενώ ο καθαρός δανεισμός μειώθηκε σε 23,5 εκατ. ευρώ, από 26,8 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022, που σημαίνει ότι περιορίστηκε κατά 3,3 εκατ. ευρώ. Βελτιωμένα κατά 6% διαμορφώθηκαν τα ίδια κεφάλαια, καθώς ανήλθαν σε 9,9 εκατ. ευρώ, μετά και από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίο κατά 3,5 εκατ. ευρώ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΖΑ Νικήτας Ασπιώτης εκτίμησε ότι το 2024 θα είναι ακόμα καλύτερο από το 2023 και αυτό το καταδεικνύει η πορεία του πρώτου εξαμήνου. Τόσο ο κύκλος εργασιών όσο και η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) αναμένεται να ενισχυθούν σημαντικά σε σχέση με την περυσινή χρονιά. Σε κάθε περίπτωση προτεραιότητα της διοίκησης είναι να επιστρέψει η εταιρεία στην κερδοφορία, με στόχο την επόμενη τριετία τα 4 εκατ. ευρώ σε επίπεδο EBITDA.
Τα τελευταία χρόνια η διοίκηση επικεντρώθηκε στην αξιοποίηση σημαντικών επενδύσεων, όπως η γραμμή παραγωγής στην Αταλάντη, αλλά και στον εκσυγχρονισμό της εικόνας των εμπορικών σημάτων για τις μάρκες.
Την ίδια ώρα, το ανθρώπινο δυναμικό ενισχύεται με την προσθήκη έμπειρων στελεχών της αγοράς και την ανάδειξη των εργαζομένων με πολυετή εμπειρία μέσα στην εταιρεία.
Παράλληλα, η εταιρεία επένδυσε στην απόκτηση νέων εμπορικών σημάτων, όπως πολύ πρόσφατα του σήματος της Πειραϊκής Μικροζυθοποιίας. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη μάρκα με σημαντικά στοιχεία ανάπτυξης την επόμενη τριετία. Επίσης, επένδυσε στον εκσυγχρονισμό της εικόνας των εμπορικών της σημάτων επανασυστήνοντας στο κοινό την PILS HELLAS με νέα καμπάνια επικοινωνίας, αλλά και τις premium μπύρες ΕΖΑ Lager, ΕΖΑ Pilsener & ΕΖΑ Alcohol Free.
Ιστορικό
Το ξεκίνημα της εταιρείας ήταν το 1988 όταν δημιουργήθηκε ως θυγατρική γερμανικού ομίλου παραγωγής μπύρας (Lowenbrau), ενώ ένα χρόνο αργότερα απέκτησε το εργοστάσιο στην Αταλάντη. Παράλληλα η εταιρεία ανασυγκροτήθηκε και μετονομάστηκε σε Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης.
Αποτελεί τη μεγαλύτερη ανεξάρτητη ελληνική ζυθοποιία, η οποία εξελίχθηκε δυναμικά την τελευταία 10ετία. Σήμερα, παράγει τις EZA LAGER, EZA PILSENER, EZA ALCOHOL FREE, PILS HELLAS, ODYSSEY RED, ODYSSEY DARK, ODYSSEY WHITE, ενώ εισάγει και εμπορεύεται την GULDEN DRAAK. Η ΕΖΑ με παραγωγικό δυναμικό 80 εκατομμύρια λίτρα και ένα διευρυμένο δίκτυο διανομής, καλύπτει το σύνολο της χώρας.