*Έκλεισε το ντιλ για την Τέρνα Ενεργειακή, τίμημα στα €20 ανά μετοχή. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέγραψε σύμβαση αγοραπωλησίας με τη Masdar για το 36,59%. Στη συνέχεια ανεβαίνει το ποσοστό στο 67% και ακολουθεί δημόσια πρόταση. Η συναλλαγή διενεργείται σε enterprise value 3,2 δισ. ευρώ, ενώ με βάση τα εκτιμώμενα EBITDA φετινής χρήσης, το EV/EBITDA διαμορφώνεται σε 13,4x. Με δεδομένο ότι η ΤΕΝΕΡΓ διαθέτει «κλειδωμένες» ταρίφες (σπάνιο είδος πλέον) και ποιοτικά assets ο υψηλός πολλαπλασιαστής εξηγείται. Ενδέχεται, όμως, να υπάρχουν ντεσού, αναφορικά με τη χρηματοδότηση της επένδυσης αντλησιοταμίευσης, που μειώνουν καθαρό δανεισμό και EV.
*Eurobank Equities: Η πρώτη εκτίμηση για τη Δημόσια Πρόταση στην Τέρνα Ενεργειακή ανεβάζει την τιμή-στόχο, ενώ υποβαθμίζει τη σύσταση σε «διακράτηση» η χρηματιστηριακή.
*Ποσό 300 εκατ. ευρώ υπολογίζει πως θα εισπράξει το υπουργείο Οικονομικών από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς 33% στα διυλιστήρια. Από το ποσό αυτό τα 250 εκατ. ευρώ έχει υπολογιστεί ότι θα διατεθούν για τη χορήγηση επιδόματος στους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά τα Χριστούγεννα και τα υπόλοιπα 50 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
*Έδειξε να ξαφνιάζεται η αγορά από την ανακοίνωση της επιβολής εισφοράς 33% στα υπέρ κέρδη- κατά το υπ. Οικ.- των ομίλων διύλισης. Να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή πως, μία τέτοια απόφαση προβλέπεται από το Κοινοτικό πλαίσιο- όσον αφορά έκτακτες περιστάσεις, λ.χ. πανδημία Covid 19, στην διασταλτική ερμηνεία της, όπως μας εξήγησαν. Ωστόσο, εγείρονται ζητήματα ερμηνείας που εάν δεν διευκρινιστούν θα μπορούσε να αποτελέσουν δυνάμει πρόκριμα και για άλλους κλάδους.
*Ενδεικτικά τα σημειώνω όπως, μας αναφέρθηκαν από επαγγελματίες της αγοράς. Η Motor Oil είναι διαφορετική περίπτωση από την HelleniQ Energy- καθότι στο μ.κ δεν συμμετέχει άμεσα/έμμεσα το Δημόσιο-όπως λ.χ. με το ΤΑΙΠΕΔ στην δεύτερη. Το 70% των κερδών- υπέρ κερδών κατά το υπ.Οικ της Motor Oil αφορά σε εξαγωγές, συνεπώς θέμα τίθεται για το ποσοστό (επί των ebitda/καθαρών κερδών). Ένα άλλο ερώτημα, καθώς αφορά στις σχέσεις της κυβέρνησης με τα κάθε λογής επιχειρηματικά/οικονομικά συμφέροντα, είναι εάν (πρωτίστως) ο Ιωάννης Β. Βαρδινογιάννης και (δευτερευόντως) ο Πέτρος Τζαννετάκης την ημέρα της γενικής συνέλευσης (Τετάρτη) ήταν ενήμεροι για το τι θα ανακοινωνόταν την αμέσως επομένη (Πέμπτη).
*Με αφορμή την ενέργεια του υπ.Οικ, έντονος ήταν ο προβληματισμός που αναπτύχθηκε στο μέσον της συνεδρίασης εάν- και κατά πόσον/και πως- η επιβολή έκτακτης εισφοράς θα μπορούσε να αφορά και άλλους κλάδους. Για παράδειγμα το short που “παίχτηκε” ειδικότερα στον τραπεζικό κλάδο- με ανοιχτές πωλήσεις στην υποκείμενη αγορά/παράλληλη λήψη ΣΜΕ-καθώς σήμερα Παρασκευή είναι το triple witching- από τις 15.15′ και μετά “στηρίχθηκε” κυρίως σε αυτή την φημολογία.
*Φορολογία: Τι (μας) λέει η ΓΣΕΕ. Αρκετά τα ενδιαφέροντα σημεία/παρατηρήσεις της τελευταίας έκθεσης του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ. Ειδικότερα σε ότι αφορά το φλέγον πρόβλημα της φορολόγησης- άμεσης/έμμεσης- με στοιχεία που χρήζουν δεύτερης ανάγνωσης. Η ελληνική οικονομία είναι πρωταθλήτρια Ευρώπης στους έμμεσους φόρους- με 17,4% του ΑΕΠ έναντι 12,5% στην ευρωζώνη- αλλά ουραγός στους άμεσους- με 10,6% σε σχέση με το 13,4% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως, το οικονομικό επιτελείο διευκολύνεται- ως προς τα δημόσια έσοδα- από την συντήρηση υψηλών συντελεστών από τα είδη καθημερινότητας μέχρι τα καύσιμα, τον ΦΠΑ κ.λ.π. Επί της ουσίας η κυβέρνηση καλύπτει την αναποτελεσματικότητα ως προς την εισπραξιμότητα της άμεσης φορολόγησης με την διατήρηση της έμμεσης σε ύψη-ρεκόρ. Όμως, η ύπαρξη τόσο υψηλών έμμεσων φόρων επιτείνει τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών, εντείνοντας το αποτέλεσμα του πληθωρισμού, με συνέπεια να εμφανίζεται στην Ελλάδα η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση του πραγματικού εισοδήματος από εργασία σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Η οποία, για το διάστημα 2019-2023, υπολογίζεται στην ίδια έκθεση σε -8,3%.
*Θετική, από τις περισσότερες απόψεις η έκθεση της Μεταπρογραμματικής Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα. Ειδικότερα σε ότι αφορά τις επιδόσεις του εγχώριου συστημικού banking. Ωστόσο, παραμένει ο “αστερίσκος” του DTC/απαιτήσεις από αναβαλλόμενη φορολογία που δεδομένης της-ανεξήγητης- επιμονής της Eurostat να εγγραφούν στο “χρέος” παλαιών εγγυήσεων (Ηρακλής Ι και ΙΙ) δημιουργούν ένα πρόβλημα. Δεν θα περάσει της Eurostat- ESM, ECB έχουν πάρει θέση υπέρ της Αθήνας/και τεκμηριωμένα μάλιστα- αλλά όσο να’ ναι δυσχεραίνεται η άμεση ενεργοποίηση του “Ηρακλή ΙΙΙ”.