«Το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μείζονα προτεραιότητα για το υπουργείο Ναυτιλίας. Εκτιμώ ότι όλες οι πρωτοβουλίες που λαμβάνονται για το «πρασίνισμα» του ακτοπλοϊκού στόλου και την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, αν συνδυαστούν, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι εξαιρετικό και ανατρεπτικό για την Ελλάδα που ζει σε υστέρηση όλα τα χρόνια λόγω της οικονομική κρίσης.»
Αυτό επεσήμανε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας, με θέμα «οι προκλήσεις της ναυτιλίας» και την οποία διοργάνωσε στο πλαίσιο της ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων, η ναυτιλιακή εφημερίδα «Ακτή Μιαούλη» με αφορμή την επέτειο λειτουργίας της για 10 χρόνια.
Ο υπουργός είπε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία δείχνει ακριβώς αυτό που είναι στο dna του Έλληνα εφοπλιστή και πλοιοκτήτη ότι μπορεί να βλέπει μπροστά και να προσαρμόζεται στις εξελίξεις, ενώ για το θέμα της ακτοπλοΐας είπε ότι δεν μπορεί από μόνη της να πάει στην “πράσινη μετάβαση” και αυτό έγινε αντιληπτό από την αρχή στο υπουργείο όπου αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε σε αυτό που σημαίνει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Ο κ. Στυλιανίδης δεν παρέλειψε να μιλήσει για το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης αναφέροντας ότι στόχος αποτελεί η προσέλκυση νέων με νέες δεξιότητες στο ναυτικό επάγγελμα καθώς έρχεται πλέον το “πλοίο του μέλλοντος”.
Τόνισε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας πήρε την απόφαση να κηρύξει το 2024 και 2025 έτος ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς θέλει να προσεγγίσει το συγκεκριμένο θέμα με περισσή σοβαρότητα και να μπορέσει να το βελτιώσει.
«Δεν είναι τυχαίο τόνισε ότι οι σημερινοί ναυτικοί δεν προέρχονται ούτε από την Κάλυμνο και την Κω αλλά από περιοχές όπως την Πτολεμαΐδα, τα Γρεβενά και τη Δράμα».
Πράσινη μετάβαση
Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι ένα μεγάλο στοίχημα και όποιος πιστεύει ότι είναι μια εύκολη υπόθεση είναι εκτός πραγματικότητας, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, επισημαίνοντας παράλληλα ότι πρόκειται για μια κοστοβόρα διαδικασία και τους χρειαζόμαστε όλους να είναι μαζί.
Σχετικά με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων εκτίμησε ότι θα υπάρχουν αρκετές επιλογές σε αυτή τη μεταβατική περίοδο και δεν θα υπάρχει μόνο ένα καύσιμο. Έθεσε παράλληλα το θέμα των λιμενικών υποδομών για τη διαχείριση της πράσινης μετάβασης, προαναγγέλλοντας τη στενή συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος προκειμένου η χώρα να μπορέσει να απορροφήσει κοινοτικούς πόρους για την ανάπτυξη των υποδομών στα λιμάνια.
Τόνισε εξάλλου ότι για το θέμα αυτό η Ευρώπη δεν θα πρέπει να χάσει την ανταγωνιστικότητά της, ενώ επεσήμανε ότι η Ελλάδα έχει αποδεχτεί πλήρως τους στόχους της ανθρακοποίησης με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για το 2030, 2050.
Γεωπολιτικές εξελίξεις
Για αρχή ενός νέου κόσμου γεωπολιτικά, έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας μιλώντας για το θέμα των προβλημάτων που έχουν παρουσιαστεί σε πολλές εμπορικές ναυτιλιακές οδούς λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και του Ρωσο-Ουκρανικού Πολέμου. Τόνισε ότι η γεωπολιτική αστάθεια κυριάρχησε και στις συζητήσεις που είχε με όλες τις κυβερνητικές αντιπροσωπείες άλλων χωρών στη διάρκεια της ναυτιλιακής έκθεση των Ποσειδωνίων, ενώ αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα στην οποία συμμετέχει και ελληνική φρεγάτα ανέφερε ότι από την πρώτη στιγμή της επιχείρησης υπήρξε μεγάλη αποτροπή των επιθέσεων των Χούτι εναντίον των εμπορικών πλοίων. Τόνισε επίσης ότι για άλλη μια φορά η δυτική συμμαχία απέδειξε ότι μπορεί να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους κρίσεις με αποφασιστικότητα προκειμένου να διατηρήσει το διεθνές εμπόριο ανοιχτό και να μην επιτρέψει να ανατραπεί η πορεία της διεθνούς οικονομίας.
“Προβλήματα υπάρχουν σίγουρα” είπε “αλλά φανταστείτε σε ποιο βαθμό θα ήταν η κατάσταση στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή αν δεν υπήρχε η δράση της συγκεκριμένης συμμαχία”. Πρόσθεσε εξάλλου ότι Ελλάδα και Κύπρος απέδειξαν σε αυτή τη δύσκολη γεωπολιτικά περίοδο ότι έχουν ένα βαρύνοντα και σημαντικό και πρωταγωνιστικό ρόλο που αφορά και τη δημιουργία ανθρωπιστικού διαδρόμου.
Τι υποστήριξε η Κύπρος
Ελλάδα και Κύπρος είναι δύο σημαντικά ναυτιλιακά κράτη και οι προκλήσεις για τη μετάβαση της ναυτιλίας είναι μεγάλη, τόνισε από την πλευρά της η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρίνα Χατζημανώλη, που συμμετείχε στη σχετική εκδήλωση.
Πρόσθεσε ότι η συνεργασία μεταξύ των χωρών θα πρέπει να είναι σε ένα πλαίσιο που θα είναι βοηθητικό προς όλους και όχι ανταγωνιστικό και για αυτό το λόγο υπάρχουν ήδη συνέργειες και δεν θα πρέπει να ξεφύγουμε από τον στόχο προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι καλό.
Μίλησε επίσης για τη ψηφιοποίηση του κυπριακού νηολογίου προκειμένου να μπορεί να είναι ανταγωνιστικό με άλλα διεθνή νηολόγια, επισημαίνοντας παράλληλα ότι έως το τέλος του 2024 θα έχουν ψηφιοποιηθεί όλες οι υπηρεσίες της Κύπρου για τη ναυτιλία.
Για τη θαλάσσια ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας και Κύπρου είπε ότι ένα έργο πολύ σημαντικό αφού κατάφερε να δώσει μια διαφορετική επιλογή στον επιβάτη που ήθελε να ταξιδέψει στην Ελλάδα. Τόνισε ότι η γραμμή λειτουργεί ήδη για τρία χρόνια και υπάρχουν σκέψεις για ανανέωση για άλλα τρία, καθώς ο κόσμος έχει αγκαλιάσει το συγκεκριμένο εγχείρημα με τις τρεις πρώτες μέρες έναρξης της γραμμής οι κρατήσεις να έχουν ξεπεράσει τις 7.500.
Συγκερασμός προτάσεων
Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του ΙΜΟ Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, αναφερόμενος στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, είπε ότι θα πρέπει να υπάρξει ένας συγκερασμός όλων των προτάσεων, ενώ χαρακτήρισε πολύ σημαντικό ότι έχουν τεθεί οι στόχοι προς την κατεύθυνση της απανθρακοποίησης.
Αναφορικά με τους τύπους καυσίμων που θα χρησιμοποιηθούν, είπε ότι είναι ένα θέμα που δεν έχει μόνο μία απάντηση, καθώς υπάρχουν πολύ και διαφορετικοί τύποι πλοίων ενώ για τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων επανέφερε το θέμα της επάρκειας και της διαθεσιμότητας των εναλλακτικών καυσίμων που θα είναι όπως είπε για διαφορετικούς τύπους πλοίου που θα το χρησιμοποιούν.
Ανέφερε επίσης ότι ένα ακόμα θέμα είναι αυτό της κοστολόγησης των καυσίμων αλλά και της ασφάλειας.
Χαρακτήρισε εξάλλου πολύ σημαντικό ότι ένα μέρος των εσόδων από το σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ emissions trading system (ets) μπορεί να αξιοποιείται στην έρευνα ενώ μίλησε για στενότερη συνεργασία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και των ναυτιλιακών εταιρειών. Η πορεία είναι μακρινή στα ναυτιλία και θα πρέπει να βρούμε τον ελάχιστο κοινό παρονομαστή, τόνισε ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης.
Ενεργειακή μετάβαση
Ο Νίκος Τσάφος, ειδικός σύμβουλος πρωθυπουργού για θέματα Ενέργειας είπε ότι είναι πολύ σημαντικό ότι έχει επιτευχθεί σε ένα μεγάλο βαθμό η ενεργειακή μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε ένα σύστημα που στηρίζεται στον ήλιο και στον άνεμο αλλά κυρίως στον εξηλεκτρισμό. Τόνισε ότι η χώρα στο θέμα της ενεργειακής μετάβασης, λόγω και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, έχει κάνει πολύ μεγάλα βήματα μειώνοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη, επισημαίνοντας ότι η απολιγνιτοποίηση στη χώρα μας έχει προχωρήσει σε ποσοστό 87% από το 2005 έως το 2023 έχοντας υψηλότερη διείσδυση στον ήλιο και στον άνεμο για την παραγωγή ενέργειας.
Μίλησε για αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων κάτι που είχε μείνει πίσω από το 2012, ενώ πρόσθεσε ότι η χώρα μας θα πρέπει να επεκταθεί και σε άλλους τομείς όπως αυτός που αφορά τις μεταφορές στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η ναυτιλία. Τόνισε ότι το συγκεκριμένο θέμα είναι και διαχείρισης πόρων και σε αυτό θα πρέπει δοθεί μεγαλύτερο βάρος. Για το θέμα της ναυτιλίας είπε ότι θα πρέπει να γίνει ωρίμανση τεχνολογιών για συγκεκριμένες χρήσεις και όπου μπορούμε να έχουμε εναλλακτικό καύσιμο όπως εξηλεκτρισμός και προμήθεια lng.