Για τον μετασχηματισμό της εταιρείας, τις απανωτές κρίσεις που διαχειρίστηκε με τους συνεργάτες του και την ανάγκη για συνεχείς επενδύσεις στην τεχνολογία, μίλησε ο μακροβιότερος επικεφαλής του Ομίλου ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, στο πλαίσιο του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς 10 – 13 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με την δημοσιογράφο του ΑΝΤ1 Μαρία Σαράφογλου, έδωσε και συμβουλές από την προσωπική του εμπειρία για τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου manager.
Σε ερώτηση για το πώς χειρίστηκε τις απανωτές κρίσεις από το 2010, όταν και ανέλαβε τα ηνία του οργανισμού, ο κ. Τσαμάζ απάντησε: «Υπάρχουν δύο τρόποι αντίδρασης στην κρίση. Ο πρώτος τρόπος είναι να απογοητευτείς, να πανικοβληθείς και να γίνεις εσωστρεφής ελπίζοντας για το καλύτερο. Ή άλλη επιλογή είναι να διατηρήσεις τη ψυχραιμία σου, να αντιμετωπίσεις την κρίση ως ευκαιρία και να σχεδιάσεις συγκεκριμένη στρατηγική. Στην αρχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης, αλλά και σε όλες τις επόμενες, στην εταιρεία μας ακολουθήσαμε τη δεύτερη οδό, χωρίς δεύτερες σκέψεις».
Συζητώντας για το αν είναι ακριβό «σπορ» για μια επιχείρηση να επενδύει στην τεχνολογία, ο κ. Τσαμάζ τόνισε το πόσο σημαντικό είναι να ακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις και απάντησε: «Θα γίνει πιο ακριβό ‘σπορ’ αν δεν ακολουθήσεις την τεχνολογία». Μάλιστα, επισήμανε το πώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΤΕ βοήθησε την εταιρεία να ανταπεξέλθει επιτυχώς στην περίοδο της πανδημίας.
Σύμφωνα με τον κ. Τσαμάζ, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η μείωση του κόστους προσωπικού όταν ανέλαβε επικεφαλής: «Η εταιρεία τότε δεν ήταν ανταγωνιστική, εξαιτίας των υψηλών τιμών λιανικής που επέβαλε η ρύθμιση. Σε συνεργασία με τους εκπροσώπους εργαζομένων, υπογράψαμε πρωτοποριακές συμβάσεις εργασίας που προέβλεπαν μείωση αποδοχών, ενώ, σεβόμενοι την προσφορά των ανθρώπων στην εταιρεία, σχεδιάσαμε προγράμματα εθελούσιας εξόδου, επιτρέποντάς τους να αποχωρήσουν με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο».
Παράλληλα όμως, η εταιρεία προχώρησε σε προσλήψεις ανθρώπων με γνώσεις στις νέες τεχνολογίες. Οι άνθρωποι αυτοί υιοθέτησαν άμεσα τη νέα κουλτούρα της εταιρείας, που ήταν να προσφέρει κορυφαία εμπειρία στον πελάτη.
Απαντώντας στην ερώτηση για τον ρόλο του βασικού μετόχου και αν βοήθησε τον ΟΤΕ, ο κ. Τσαμάζ υπογράμμισε ότι η παρουσία της Telekom συνέβαλε στη σταθερότητα της Διοίκησης και κατ’ επέκταση όλης της εταιρείας. «Εφόσον φέρναμε τα αποτελέσματα και πετυχαίναμε τους στόχους που είχαμε θέσει, παραμέναμε στη θέση μας. Και έτσι μπορούσαμε να συνεχίσουμε με την υλοποίηση του στρατηγικού μας πλάνου».
Σχετικά με την λήξη της θητείας του το προσεχές καλοκαίρι, ο κ. Τσαμάζ σχολίασε: «Λένε ότι πρέπει να ξέρει κανείς, πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να αποχωρήσει. Αυτή είναι η ιδανική στιγμή για εμένα, καθώς από πλευράς χρηματοοικονομικών δεικτών και θεμελιωδών μεγεθών, είμαστε μια από τις καλύτερες εταιρείες τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη. Η εταιρεία είναι νοικοκυρεμένη και βρίσκεται στο peak των επιδόσεών της. Είναι πολύ σημαντικό για εμένα ότι παραδίδω την σκυτάλη έχοντας λύσει πολλά από τα προβλήματα τα οποία, όταν ανέλαβα εγώ, ήταν τεράστια».
Στην ερώτηση για το ποια είναι η «συνταγή της επιτυχίας» και τι συμβουλές θα έδινε σε έναν νέο manager, ο κ. Τσαμάζ επισήμανε ότι η επιτυχία είναι συνδυασμός πολλών πραγμάτων.
Συγκεκριμένα, τόνισε τη σημασία να έχει ένας manager όραμα, στρατηγική, στόχους, επιμονή, ενσυναίσθηση, ειλικρίνεια και να μην απογοητεύεται από τις αποτυχίες.
Κλείνοντας, αναφέρθηκε στον «χρυσό κανόνα» του: «Κλείνω με μία αρχή που έχω και με ακολουθεί σε όλη μου την καριέρα, αλλά και στην προσωπική μου ζωή: Πρέπει να φέρεσαι στους ανθρώπους όπως θα ήθελες να σου φερθούν. Έτσι θα έχετε τον απαραίτητο σεβασμό από την ομάδα, και κατ’ επέκταση η ομάδα θα είναι σε θέση να υλοποιήσει το όραμά σας».