Σε πλήρη ισχύ τέθηκε η Πράξη για τις ψηφιακές αγορές (DMA), οι οποία θεσπίζει νέους κανόνες για τις μηχανές αναζήτησης, τα καταστήματα εφαρμογών, τις διαδικτυακές διαφημίσεις και την αποστολή μηνυμάτων, αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), υπογραμμίζοντας πως πρακτικά Apple, Alphabet, Meta, Amazon, Microsoft και ByteDance -οι έξι πυλωροί (ρυθμιστές πρόσβασης) που ορίστηκαν από την Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2023- πρέπει να συμμορφώνονται πλήρως με όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την Πράξη για τις ψηφιακές αγορές.
Μάλιστα, υποχρεούνται να αποδεικνύουν την αποτελεσματική συμμόρφωσή τους με την πράξη για τις ψηφιακές αγορές και να περιγράφουν τα μέτρα που λαμβάνουν στο πλαίσιο εκθέσεων συμμόρφωσης.
Για τους επιχειρηματικούς χρήστες που είναι εγκατεστημένοι στην ΕΕ, οι οποίοι εξαρτώνται από τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι έξι πυλωροί για να προσεγγίσουν τους πελάτες τους, δημιουργούνται από σήμερα νέες ευκαιρίες. Για παράδειγμα, οι επιχειρηματικοί χρήστες θα είναι σε θέση να επωφελούνται από δίκαιη μεταχείριση και ισότιμους όρους ανταγωνισμού όταν ανταγωνίζονται τις υπηρεσίες των πυλωρών στις πλατφόρμες τους.
Επίσης, θα μπορούν να ζητούν να υπάρχει διαλειτουργικότητα με τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι πυλωροί, προκειμένου να παρέχουν νέες καινοτόμες υπηρεσίες, αλλά και να πωλούν τις εφαρμογές τους μέσω εναλλακτικών διαύλων αντί των καταστημάτων εφαρμογών του πυλωρού.
Ταυτόχρονα, οι επιχειρηματικοί χρήστες θα έχουν πρόσβαση σε δεδομένα που παράγονται από τις δραστηριότητές τους στις πλατφόρμες των πυλωρών, ενώ θα μπορούν να προωθούν προσφορές και να συνάπτουν συμβάσεις με πελάτες εκτός της πλατφόρμας του πυλωρού.
Περισσότερες επιλογές
Οι τελικοί χρήστες θα επωφεληθούν από περισσότερες επιλογές και καινοτομίες στον ευρωπαϊκό ψηφιακό χώρο, καθώς θα είναι σε θέση να έχουν και πάλι τη δύναμη να κάνουν επιλογή και να μην υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τις προεπιλεγμένες επιλογές των πυλωρών, για παράδειγμα επιλέγοντας εναλλακτικά καταστήματα εφαρμογών και υπηρεσίες, αντί εκείνων που προσφέρουν οι πυλωροί.
Επίσης, θα έχουν καλύτερο έλεγχο των δεδομένων τους, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα να αποφασίζουν αν ο πυλωρός μπορεί να συνδέει τους λογαριασμούς τους και, κατ’ επέκταση, να παρακολουθεί και να συνδυάζει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα από διαφορετικές υπηρεσίες.
Ταυτόχρονα, οι τελικοί χρήστες αποκτούν τη δυνατότητα να μεταφέρουν και να χρησιμοποιούν με ευκολία τα δεδομένα από μια υπηρεσία ή εφαρμογή σε άλλη, γεγονός που θα επιτρέπει την απρόσκοπτη δημιουργία εφεδρικών αντιγράφων δεδομένων και τη μετακίνηση μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών.
«Η Επιτροπή δεν θα διστάσει να λάβει επίσημα μέτρα επιβολής, χρησιμοποιώντας το σύνολο της εργαλειοθήκης που έχει στη διάθεσή της για την πλήρη επιβολή της πράξης για τις ψηφιακές αγορές» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πρόστιμα
Σε περίπτωση που η Επιτροπή υποπτευτεί ότι υφίσταται παράβαση των διατάξεων της πράξης για τις ψηφιακές αγορές, μπορεί να κινήσει διαδικασία για τη διερεύνηση της πιθανής παράβασης. Σε περίπτωση παράβασης, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμα που φτάνουν έως και το 10 % του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας, ενώ το ποσοστό αυτό μπορεί να ανέλθει έως και στο 20 % σε περίπτωση επανειλημμένης παράβασης.
Επιπλέον, σε περίπτωση συστηματικών παραβάσεων, η Επιτροπή εξουσιοδοτείται επίσης να θεσπίζει πρόσθετα επανορθωτικά μέτρα, όπως η υποχρέωση του πυλωρού να πωλήσει μια επιχείρηση ή τμήματα αυτής ή η επιβολή στον πυλωρό της απαγόρευσης να αποκτήσει πρόσθετες υπηρεσίες που σχετίζονται με τη συστημική μη συμμόρφωση.