Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣΓ. Χατζηθεοδοσίου: Παρεμβάσεις για να συμβαδίσουν οι ΜμΕ με τις νέες...

Γ. Χατζηθεοδοσίου: Παρεμβάσεις για να συμβαδίσουν οι ΜμΕ με τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις στον τουρισμό

«Η προστασία του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων και της ταυτότητας των τοπικών κοινωνιών, αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση τουριστικής ανάπτυξης. Χρειάζεται να ξεκαθαρίσουμε τι είδους τουρισμό θέλουμε, τι επιθυμούμε να κερδίσουμε από τον τουρισμό και με ποιους όρους και κανόνες. Και να προσαρμόσουμε ανάλογα, όχι μόνο την προβολή, αλλά και τη διαχείριση των τουριστικών προορισμών της χώρας».

Αυτό σημείωσε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου μιλώντας, διαδικτυακά, σε εκδήλωση με θέμα «Βιώσιμος και Ανθεκτικός Τουρισμός – Ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ελλάδα», που πραγματοποιείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην εκδήλωση συμμετέχουν ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN και της Tourism Task Force του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου,  εκπρόσωποι διεθνών φορέων για τα ζητήματα της βιωσιμότητας και εκπρόσωποι κλαδικών φορέων από την Ελλάδα.

Ο κ. Χατζηθεοδοσίου σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ότι αποτελεί έναν ασφαλή προορισμό στην Ανατολική Μεσόγειο, ωστόσο, δεν δικαιολογείται εφησυχασμός, καθώς ο ανταγωνισμός συνεχώς εντείνεται και ταυτόχρονα αναδεικνύονται νέες μέγα-τάσεις που αλλάζουν τα δεδομένα στην αγοράς και πρόσθεσε ότι η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση, είναι αυτή της βιώσιμης ανάπτυξης. Όπως είπε «στην Ελλάδα, είδαμε τα προηγούμενα χρόνια προβλήματα, που σχετίζονται με την ανεπάρκεια υποδομών σε θέματα μεταφορών, ηλεκτροδότησης, διαχείρισης απορριμμάτων, νερού και άλλα ενώ, γενικά, πολλοί δημοφιλείς προορισμοί αντιμετωπίζουν ήδη συμφόρηση και το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί στο μέλλον, με σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στις τοπικές κοινωνίες, στον πολιτισμό. Συνεπώς. Το παρόν και το μέλλον του τουρισμού στην Ελλάδα δεν μπορεί να αφεθεί στην τύχη. Χρειάζεται, αντίθετα, να αποτελέσει αντικείμενο ενός συνεκτικού στρατηγικού σχεδιασμού». Όπως εξήγησε: «Στόχος για τα επόμενα χρόνια δεν είναι απλώς να μετράμε περισσότερες αφίξεις κάθε χρόνο. Είναι να έχουμε επισκέπτες καλύτερα κατανεμημένους στο χρόνο και στο χώρο, αλλά και υψηλότερα έσοδα για τη χώρα και τις τοπικές οικονομίες». 

Οφείλουμε να επιδιώξουμε, συνέχισε ο πρόεδρος, τη σταδιακή άμβλυνση της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού, τη χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας, αλλά και την αύξηση της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη. 

Αυτό απαιτεί, πρόσθεσε, επένδυση στην αναβάθμιση ώριμων τουριστικών δραστηριοτήτων, αλλά και προώθηση νέων ειδικών μορφών τουρισμού, με αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και των δυνατοτήτων που υπάρχουν, σε κάθε περιοχή της χώρας. Απαιτεί νέες στρατηγικές συνεργασίες, εκπαίδευση προσωπικού – αλλά και αξιοπρεπείς αμοιβές και συνθήκες εργασίας – και αξιοποίηση νέων τεχνολογιών. Αναβάθμιση των δημόσιων υποδομών, ώστε να ανταποκρίνονται στις αυξημένες ανάγκες και κατάρτιση επιχειρησιακών σχεδίων ετοιμότητας, λαμβάνοντας υπόψη τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και να δοθεί έμφαση σε επενδύσεις και δράσεις που δημιουργούν ένα πιο σύνθετο τουριστικό προϊόν. Όπως εξήγησε ο πρόεδρος «να συνδέσουμε τον τουρισμό με τον αγροτοδιατροφικό κλάδο, με τη μεταποίηση, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση κ.λπ. Να αξιοποιήσουμε νέες τεχνολογίες και καινοτομίες, σε σύνδεση με το οικοσύστημα νεοφυούς επιχειρηματικότητας της χώρας».

Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηθεοδοσίου, «χρειάζεται να διαμορφώσουμε ένα νέο, περισσότερο οργανωμένο και συνεκτικό υπόδειγμα τουριστικής ανάπτυξης. Ένα μοντέλο που θα επιτρέπει σε κάθε περιφέρεια της χώρας να διαμορφώνει το δικό της προϊόν, τη δική της αλυσίδα αξίας, ανάλογα με τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Αλλά πάντα με όρους βιωσιμότητας, ποιότητας, ανταγωνιστικότητας, καινοτομίας. Σε αυτή την προσπάθεια κεντρικό ρόλο πρέπει να έχουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου. Χρειάζονται παρεμβάσεις, που θα τους επιτρέψουν να συμβαδίσουν με τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις στον τουρισμό».

Οι μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, είπε ο κ. Χατζηθεοδοσίου, χρειάζονται βοήθεια, ώστε να μη μείνουν πίσω – αλλά αντίθετα, να πρωταγωνιστήσουν στην προσπάθεια για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Για τη διαρκή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της ποιότητας και της αειφορίας του ελληνικού τουρισμού.

 Σύμφωνα με όσα είπε ο πρόεδρος, αυτό σημαίνει:

– Σε άμεσο επίπεδο, να υπάρξουν παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν τις μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, να αντιμετωπίσουν τις τρέχουσες πιέσεις, χωρίς να χρειαστεί να υποβαθμίσουν την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών τους.

– Να υπάρξουν στοχευμένα κίνητρα και ενισχύσεις προς τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν νέες επενδύσεις.

Ειδικότερα, χρειάζονται νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία θα διατίθενται με διαφάνεια, με κριτήρια αυστηρά αλλά και ρεαλιστικά και ορθολογικά.

Χρειάζεται να αξιοποιηθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, ώστε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να καλύψουν την επενδυτική υστέρηση, που προκάλεσε η δεκαετής ύφεση – και στη συνέχεια η πανδημία. Να μπορέσουν να αναβαθμίσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους, να υιοθετήσουν νέες ψηφιακές και πράσινες λύσεις, να βελτιώσουν το μοντέλο λειτουργίας τους.

Χρειάζεται, επίσης, πιο θετική προσέγγιση από την πλευρά των τραπεζών. Μια προσέγγιση που θα εστιάζει στην παροχή καθοδήγησης. Στην από κοινού αναζήτηση λύσεων, ώστε κανένα βιώσιμο επιχειρηματικό σχέδιο να μην χάνεται, εξαιτίας της αδυναμίας πρόσβασης σε κεφάλαια. 

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών αναλαμβάνει συστηματικά δράσεις, με σκοπό τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, σε σύνδεση με τον τουρισμό, όπως το έργο «Agora Athens» όπως είπε.

«Ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, στηρίζοντας το ΑΕΠ, την απασχόληση και χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Έχουμε κάθε λόγο να προστατέψουμε και να διασφαλίσουμε την ανάπτυξή του στο μέλλον, με όραμα και σχέδιο, με όρους και κανόνες, με συνένωση δυνάμεων» κατέληξε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ