Η Ηγουμενίτσα γίνεται στάση στη μεγάλη πορεία μετασχηματισμού της πατρίδας μας, τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του κατά την τελετή υπογραφής της σύμβασης για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.
Η Ηγουμενίτσα γίνεται η κρίσιμη δυτική πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη και η γέφυρα που συνδέει το Ιόνιο, την Αδριατική και τη Μεσόγειο, εξασφαλίζοντας σημαντική ώθηση σε πολλούς τομείς, είπε ο πρωθυπουργός, μιλώντας για σύμπραξη συμβατή με τις εθνικές ανάγκες αφού το Δημόσιο παραμένει μέτοχος με 33% μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και το 85% του ετήσιου τέλους επιστρέφεται στους δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατρών για νέα έργα.
Είχα δεσμευτεί στην τοπική κοινωνία ότι η επένδυση θα συνοδεύεται με ικανοποίηση χρόνιου αιτήματος παραχώρησης 6.000 στρεμάτων της παραλιακής ζώνης στην τοπική αυτοδιοικηση κι αυτό υλοποιείται, πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Αναφέρθηκε επίσης σε εκκολαπτόμενη στρατηγική συμμαχία με την Ιταλία «που διευρύνεται με την παρουσία του ομίλου Grimaldi, όμιλος με τεχνογνωσία και στην απανθρακοποίηση των λιμανιών για πράσινη μετάβαση.
Ο χαιρετισμός του Πρωθυπουργού
«Κύριε Πρόεδρε της Βουλής, κ. Αντιπρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κ. Περιφερειάρχα, συγχαρητήρια για την επανεκλογή σας, κύριοι Δήμαρχοι, κυρίες και κύριοι,
Σήμερα είναι μία πολύ σημαντική μέρα, όχι μόνο για την Ηγουμενίτσα, αλλά για ολόκληρη την Ήπειρο, η οποία πράγματι ξεκινάει ένα ταξίδι στη νέα εποχή, σηκώνοντας την άγκυρα εδώ, από το μεγαλύτερο λιμάνι της.
Γιατί η μεταβίβαση της διαχείρισής του σε έναν μεγάλο ναυτιλιακό κολοσσό, όπως είναι ο Όμιλος Grimaldi, σημαίνει περισσότερη ανάπτυξη τόσο για την εθνική όσο για την τοπική οικονομία.
Με μία σημαντική επένδυση, με σημαντικά έσοδα για το ΤΑΙΠΕΔ, που ξεπερνούν τα 84 εκατομμύρια ευρώ που εισέρχονται στα δημόσια ταμεία. Μία επένδυση που θα λειτουργήσει ως κινητήρια δύναμη προόδου για περισσότερες δουλειές, για καλύτερη ζωή σε όλη τη Δυτική Ελλάδα.
Ήδη και πριν από αυτή την επένδυση -το είπε εξάλλου και ο Υπουργός- η Ηγουμενίτσα είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Αποτελεί κρίσιμη πύλη της χώρας, ζωτικό κρίκο στην αλυσίδα του εφοδιασμού και των μεταφορών, τη δυτική πύλη ουσιαστικά της χώρας προς την Ευρώπη, μία «γέφυρα» για επιβάτες και εμπορεύματα από και προς την Ιταλία.
Και ταυτόχρονα, έναν κόμβο που συνδέει το Ιόνιο και την Αδριατική με ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Μιλάμε, συνεπώς, για ένα σημαντικό διεθνές λιμάνι, το οποίο τώρα αναβαθμίζεται και θα δώσει σημαντική ώθηση σε πολλούς τομείς της οικονομικής και της κοινωνικής ζωής.
Για παράδειγμα, σε συνδυασμό με την πολύ σημαντική κατασκευή της μαρίνας εδώ στην Ηγουμενίτσα, τα σημαντικά λιμενικά έργα τα οποία θα γίνουν στα Σύβοτα, στην Πλαταριά, στη Σαγιάδα, θα εδραιωθεί η Θεσπρωτία και ως τουριστικός προορισμός. Ο σταθμός κρουαζιέρας ως προορισμός γιότινγκ.
Παράλληλα, όπως θυμάστε, είχα δεσμευθεί στην τοπική κοινωνία της Ηγουμενίτσας ότι αυτή η επένδυση θα συνοδεύεται με την ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος της πόλης της Θεσπρωτίας, ολόκληρης της Ηπείρου, που δεν είναι άλλο από την παραχώρηση 6.000 στρεμμάτων παραλιακής ζώνης στην Αυτοδιοίκηση. Το είπαμε και το κάνουμε πράξη. Έτσι, οι κάτοικοι της Ηγουμενίτσας, δεν αποκτούν απλά ένα μέτωπο προς τη θάλασσα αλλά νέους ελεύθερους χώρους για άθληση και ψυχαγωγία.
Άλλωστε, η οικονομική αυτή διάσταση της σύμπραξης είναι συμβατή με τις εθνικές ανάγκες. Θέλω να θυμίσω ότι το δημόσιο παραμένει μέτοχος μέσω του ΤΑΙΠΕΔ στον Οργανισμό Λιμένος με ποσοστό 33%. Θέλω επίσης να θυμίσω ότι το 85% του ετήσιου τέλους παραχώρησης επιστρέφει στους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών για τοπικά έργα.
Με άλλα λόγια, το νέο λιμάνι γίνεται αφετηρία για νέες δραστηριότητες αλλά και για νέες υποδομές που ωφελούν το σύνολο της περιοχής. Θέλω να θυμίσω ότι ο ίδιος όμιλος- τα είπε εξάλλου και ο κ. Grimaldi – επενδύει παράλληλα και στο πολύ σημαντικό λιμάνι του Ηρακλείου, προσφέροντας και εκεί ένα τίμημα κοντά στα 80 εκατομμύρια ευρώ.
Αποδεικνύεται έτσι, ότι το επιχειρηματικό του σχέδιο δεν είναι μεμονωμένο, δεν είναι τοπικά στοχευμένο και αυτό δηλώνει με τη σειρά του ότι η Ελλάδα γίνεται πλέον ένας σημαντικός εταίρος στρατηγικών συμφωνιών και πεδίο μεγάλων διεθνών επενδύσεων. Γίνεται ένας μαγνήτης κεφαλαίων εκτός συνόρων, που μεταφράζονται σε συλλογική ευημερία.
Και θα τόνιζα επίσης, ιδιαίτερα την διάσταση της εκκολαπτόμενης στρατηγικής συμμαχίας την οποία αναπτύσσει η πατρίδα μας με την Ιταλία. Η Ιταλία είναι ένας πολύ μεγάλος επενδυτής στην πατρίδα μας. Αυτή η σχέση διευρύνεται ακόμα περισσότερο με την παρουσία του Ομίλου Grimaldi, εδώ στην Ηγουμενίτσα, όπως ακούσατε, με πολύ φιλόδοξα σχέδια.
Θέλω να επαναλάβω ότι είναι ένας όμιλος με πολύ μεγάλη εμπειρία στην διαχείριση σημαντικών λιμένων. Και θα ήθελα να κρατήσετε από τις επισημάνσεις του κ. Grimaldi την ιδιαίτερη αναφορά την οποία κάνει στην τεχνογνωσία που φέρνει ο όμιλος, στην απανθρακοποίηση των λιμανιών.
Το επόμενο βήμα: τα πράσινα λιμάνια σε συνδυασμό με τις πράσινες μεταφορές. Και κράτησα τη δέσμευσή του, τη δημόσια δέσμευσή του ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, θα είναι ένα πρότυπο λιμάνι σε αυτή την πράσινη μετάβαση, η οποία πρέπει να συντελεστεί και εδώ στη χώρα μας.
Θέλω να θυμίσω επίσης, ότι στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχουν γίνει πολύ σημαντικά δημόσια έργα. Ξέρω, ότι υπάρχει ακόμα μία μικρή εκκρεμότητα ολοκλήρωσης των έργων. Έχω τη δέσμευση από το Υπουργείο Υποδομών και από τον ανάδοχο, ότι αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, ώστε το κράτος να έχει εκπληρώσει πια τις υποχρεώσεις του ως προς τις βασικές υποδομές και να μπορέσει να παραχωρήσει στο νέο μέτοχο του Οργανισμού Λιμένος, ένα λιμάνι με άρτιες τις βασικές υποδομές, προκειμένου να έρθει ο Όμιλος και με τη σειρά του να προσθέσει τις δίκες του επενδύσεις. Έτσι αντιλαμβανόμαστε εμείς τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα σε αυτό το οποίο είπε και ο Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας, πόση πρόοδο έχουμε συντελέσει συνολικά ως χώρα, απενοχοποιώντας ακριβώς αυτές τις συνεργασίες και διαπιστώνοντας ότι το δημόσιο συμφέρον μπορεί να υπηρετηθεί καλύτερα, όταν οι συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα γίνονται προς όφελος τελικά όλων. Με κανόνες διαφάνειας, με διαδικασίες υποδειγματικές που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον μεγάλων ξένων oμίλων. Και εδώ θέλω να συγχαρώ και τον προηγούμενο Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, ο οποίος δρομολόγησε τη διαδικασία και όλα τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και τα στελέχη του Υπουργείου, τον Γενικό Γραμματέα, που πραγματικά με υποδειγματικό τρόπο διεκπεραίωσαν όλη αυτή τη διαδικασία.
Θα έλεγα ότι αυτή η σημερινή συμφωνία για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, είναι μία ακόμα στάση στη μεγάλη πορεία μετασχηματισμού της πατρίδας μας. Και είναι, κ. Περιφερειάρχα, μία σημαντική, βέβαια, ψηφίδα στο μωσαϊκό της ανάπτυξης που συνθέτουν οι παραπάνω από 380 δράσεις του Αναπτυξιακού Σχεδίου για την Ήπειρο. Θα έχουμε την ευκαιρία στη συνέχεια να τα συζητήσουμε και στην Περιφέρεια.
Να σταθώ ιδιαίτερα και στην πολύ σημαντική σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η οποία ολοκληρώνεται οσονούπω. Ένας σημαντικότατος δρόμος, ο βασικός άξονας Δύσης και Ανατολής, ο οποίος χρειάζεται σημαντικές επενδύσεις οι οποίες θα γίνουν πια από τον παραχωρησιούχο, σε συνδυασμό με τα άλλα σημαντικά έργα τα οποία δρομολογούνται στην Ήπειρο:
Τον δρόμο Γιάννενα-Κακαβιά, μετά από κάποια μικρά εμπόδια – επαναπροκηρύξαμε τον σχετικό διαγωνισμό. Τη σημαντική πρόοδο που γίνεται συνολικά στην Ήπειρο σε όλα τα επίπεδα. Το τεχνολογικό πάρκο στα Γιάννενα. Την ανάδειξη του Ζαγορίου που φέρει πια την σφραγίδα της UNESCO.
Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικές παρεμβάσεις. Είναι ένα συνολικό πλάνο που χρειάζεται χρόνο και πολύ ενέργεια για να δρομολογηθεί, όμως σε άψογη συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, είμαστε εδώ για να το υλοποιήσουμε.
Να σταθώ στη σημασία της περιφερειακής ανάπτυξης -τονίστηκε και από τους προλαλήσαντες. Έχει σημασία να μπορούν να παραμένουν τα νέα παιδιά στον τόπο τους και η σημερινή συμφωνία είναι σίγουρα ένα μέρος αυτής της δημιουργικής διαδρομής, αυτή η πορεία προς την Ηγουμενίτσα και τη Θεσπρωτία και την Ήπειρο του 21ου αιώνα.
Και βέβαια, να τονίσω ότι αυτή η σημαντική συμφωνία προφανώς δεν θα μπορούσε να είχε επιτευχθεί, αν η χώρα συνολικά δεν είχε κάνει μεγάλα άλματα. «Άλματα μεγαλύτερα από τη φθορά», όπως λέει και ο εθνικός μας ποιητής, για να φτάσει στο σημείο σήμερα να μπορεί να προσελκύει σημαντικούς ξένους επενδυτές, οι οποίοι εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους να επενδύσουν στην πατρίδα μας.
Ευχόμαστε λοιπόν καλή επιτυχία στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, σε αυτό το νέο κεφάλαιο το οποίο ανοίγεται στην ιστορία του. Και είμαι σίγουρος, το είπε ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, ότι όταν θα ξαναβρεθούμε εδώ σε κάποια χρόνια, θα τρίβουμε τα μάτια μας από την πρόοδο την οποία θα έχει κάνει η Ηγουμενίτσα.
Και θα αναλογιστείτε μόνο τη στρατηγική σημασία που έχει η πατρίδα μας ως διαμετακομιστικός κόμβος, είτε μιλάμε για το εμπόριο από την Ανατολή προς τη Δύση, από τη Δύση προς την Ανατολή, είτε μιλάμε για τον άξονα Νότου και Βορρά, η Ελλάδα σήμερα είναι στην ευχάριστη θέση να μπορεί να αξιοποιεί πλήρως τα γεωπολιτικά συγκριτικά της πλεονεκτήματα, προς όφελος όλων των Ελλήνων πολιτών.
Και πάλι συγχαρητήρια και καλή αρχή στο νέο κεφάλαιο για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας».