Του Απόστολου Σκουμπούρη
Στο γεγονός ότι η Aegean Airlines ήταν καλά θωρακισμένη, κεφαλαιακά υγιής και κατάφερε να αντέξει στην κρίση για ένα χρόνο, αξιοποιώντας μόνο τα οριζόντια μέτρα στήριξης, ενώ τεράστιες εταιρείες του κλάδου διεθνώς χρειάσθηκε να λάβουν ενίσχυση πολλές φορές αναφέρθηκε με έμφαση ο πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης της εταιρείας την Παρασκευή.
«Πρέπει να είστε και να είμαστε υπερήφανοι», τόνισε απευθυνόμενος διαδικτυακά στους μετόχους της εταιρείας ο κ. Βασιλάκης, «που η Ελλάδα έχει μια τέτοια εταιρεία, η οποία συνέβαλε τα μέγιστα στην άνοδο του τουρισμού την τελευταία δεκαετία».
Αναφερόμενος στην κρατική ενίσχυση, ο κ. Βασιλάκης υπογράμμισε ότι αυτό που κάνει το Δημόσιο είναι μια επένδυση στην αποδοτικότητα του τουρισμού, η οποία υποστηρίζεται από τα τόσα χρόνια συμβολής της Aegean στον κλάδο. «Ευχαριστούμε το Δημόσιο για τη βοήθεια, είμαστε υπερήφανοι που αντέξαμε χωρίς βοήθεια ένα χρόνο», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης.
«Πράσινο» φως για την ΑΜΚ, μέσα στο επόμενο δίμηνο οι λεπτομέρειες
Η γενική συνέλευση έδωσε την έγκρισή της για την αύξηση κεφαλαίου της εταιρείας κατά 60 εκατ. ευρώ τουλάχιστον, ώστε να ανοίξει και ο δρόμος για την ενίσχυση με 120 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο. Η συνέλευση έγινε με απαρτία καθώς το «παρών» έδωσε το 71,64% των μετόχων, εγκρίθηκαν όλα τα θέματα ημερήσιας διάταξης με μεγάλη πλειοψηφία, ενώ μέσα στο επόμενο δίμηνο η διοίκηση διατηρεί ευελιξία να αποφασίσει για το ύψος και τους όρους της αύξησης, ανάλογα με τις συνθήκες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή η ευελιξία αφήνει στη διοίκηση περιθώρια να ανεβάσει το ποσό της αύξησης και πάνω από το ελάχιστο όριο των 60 εκατ. ευρώ, αναλόγως και το πως διαμορφώνονται τα δεδομένα στην αεροπορική και τουριστική αγορά.
Τα τρία θέμα ημερήσιας διάταξης αφορούσαν την παροχή εξουσίας στο διοικητικό συμβούλιο για την αύξηση κεφαλαίου, με τη δυνατότητα να καταργηθεί το δικαίωμα προτίμησης των παλαιών μετόχων και την παροχή εξουσίας για τη δωρεάν διάθεση warrants στο Δημόσιο. Έτσι, το Δημόσιο θα έχει το δικαίωμα απόκτησης του 11,5% του μετοχικού κεφαλαίου, όπως αυτό θα έχει διαμορφωθεί μετά την ΑΜΚ.
Δ. Γερογιάννης: Προσέγγισαν τα 300 εκατ. ευρώ οι ζημιές το 2020
Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Airlines κ. Δημήτρης Γερογιάννης, η πανδημία προκάλεσε βαριές απώλειες στην Aegean, με αποτέλεσμα οι ζημιές προ φόρων του 2020 να προσεγγίσουν τα 300 εκατ. ευρώ (230 εκατ. μετά τους φόρους). Οι απώλειες κύκλου εργασιών πλησίασαν τα 900 εκατ. ευρώ, έναντι των 1,3 δισ. ευρώ που είχε επιτύχει ο όμιλος το 2019, δηλαδή χάθηκε σχεδόν το 70% του τζίρου.
Σύμφωνα με τον κ. Γερογιάννη, ο κλάδος των αερομεταφορών σε διεθνές επίπεδο είχε ζημιές 118,5 δισ. ευρώ το 2020, βάσει των στοιχείων της IATA, ενώ προβλέπεται ότι θα κλείσει και το 2021 με ζημιές. Η μείωση της επιβατικής κίνησης ήταν της τάξεως του 80% μεταξύ Απριλίου και Δεκεμβρίου 2020. Το δεύτερο τρίμηνο του 2020 η πτώση ήταν 92%, το τρίτο τρίμηνο (Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος), ήταν 62%, ενώ το τέταρτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στο 77%.
Αναφορικά με τα μέτρα «άμυνας» που έλαβε η διοίκηση, μεταξύ άλλων ήταν η δημιουργία συστήματος άμεσης και δυναμικής διαχείρισης του δικτύου, ενώ προχώρησε σε αναδιαπραγμάτευση συμφωνιών με προμηθευτές για μείωση κόστους και προσαρμοστικότητα. Διατήρησε ακέραιη την παραγγελία για 46 νέα αεροσκάφη Airbus, έχοντας ήδη παραλάβει τα οκτώ πρώτα αεροσκάφη, αλλά συμφώνησε παράταση προθεσμιών για την παραλαβή των υπολοίπων.
Δύσκολο το 2021, από το 2022 η επιστροφή στην κανονικότητα
Όπως επισήμανε ο κ. Γερογιάννης, και το 2021 θα είναι ένα αρκετά δύσκολο έτος για την εταιρεία, ενώ η επιστροφή στην κανονικότητα αναμένεται από το 2022. Όπως τόνισε, οι εμβολιασμοί δίνουν προοοπτική ανάκαμψης, αλλά διατηρούνται βαθμοί αβεβαιότητας για την ταχύτητα ανάκαμψης της ζήτησης, η οποία θα εξαρτηθεί από την πρόοδο στους εμβολιασμούς.
Όπως είπε ο κ. Γερογιάννης, η Aegean μπήκε σε αυτή την κρίση ισχυρή, με ταμειακά διαθέσιμα που αντιστοιχούσαν στο 40% του κύκλου εργασιών και σχεδόν μηδενικό δανεισμό, ενώ το πρώτο δίμηνο του 2020, πριν δηλαδή την εμφάνιση του Covid-19, είχε επίσης αύξηση εργασιών περί το 10%.
Το 2020 ήταν το πρώτο ζημιογόνο έτος μετά από μια 7ετία εξαιρετικής πορείας και διαρκούς ανάπτυξης δικτύου. Το 2019 ήταν χρονιά – ρεκόρ για την εταιρεία, αλλά και για τον ελληνικό τουρισμό. Διακίνησε 15 εκατ. επιβάτες, «πέταξε» σε 44 χώρες μέσω 155 προορισμών συνολικά. Τα μεγέθη του 2019, ήταν – σύμφωνα με τον κ. Γερογιάννη – κατά 70% αυξημένα από την ημερομηνία εξαγοράς της Οlimpic Air το 2013, με 9,5 εκατ. επιβάτες εξωτερικού και σημαντική συμβολή και στον ελληνικό τουρισμό.