Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Maritime Executive and Consultant
Συνεχίστηκε η θετική πορεία της αγοράς ξηρού φορτίου με άνοδο να καταγράφεται σ’ όλα τα μεγέθη. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 9,7%, τα Kamsarmaxes +4,2%, τα Supramaxes +9% και τα Handies +10%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI βελτιώθηκε κατά 7,79% (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1535 μονάδες την Παρασκευή 17 Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία υπήρξε έντονη δραστηριότητα κατά το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας και μόνο την Παρασκευή οι ρυθμοί ήταν πιο ήρεμοι. Πολλά πλοία βρήκαν απασχόληση στις διαδρομές Αυστραλία-Ινδία και Αυστραλία-Κίνα, και αυτό επέτρεψε να ανέβουν οι ναύλοι σε όλες διαδρομές. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,76 $/tn.
Στον Ατλαντικό είδαμε δύο διαφορετικές εικόνες. Στο βορρά η αγορά δέχτηκε πιέσεις στα μέσα της εβδομάδας, ενώ στη Βραζιλία η εικόνα ήταν καλύτερη με κάποια φορτία να κρατούν ενεργή την αγορά. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,59 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 29,78 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 16,44Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα ζωηρά με αρκετά φορτία να καλύπτονται και τους ναύλους να παίρνουν την ανιούσα.
Ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη, καθώς η ροή των φορτίων ήταν περιορισμένη, ιδίως από το Νότο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15,5-17,5Κ/ημέρα (παράδοση Ινδια), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 21-23 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13-15 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετά κλεισίματα. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα το δεύτερο μισό της εβδομάδας να είναι πολύ πιο ήρεμο με περιορισμένες εναλλακτικές για τους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 16,5-18,5Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά κινήθηκε θετικά, με τα φορτία κάρβουνου να οδηγούν αυτή την πορεία. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εβδομάδα έκλεισε με τους ναυλωτές να παραμένουν στις θέσεις τους προσπαθώντας να συγκρατήσουν την άνοδο της αγοράς. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 17,5-19Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά είχε ένα δυναμικό ξεκίνημα της εβδομάδας, ωστόσο το δεύτερο μισό δεν ήταν ανάλογο. Παραταύτα οι ναύλοι ήταν βελτιωμένοι σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία, με την έλλειψη άμεσα διαθέσιμων πλοίων να είναι εμφανής, ενώ αυξήθηκε η ζήτηση για μεταφορές φορτίων προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ενισχύθηκε με αρκετά νέα φορτία, ενώ ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων ήταν περιορισμένος. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA[1] συνέχισε να ανεβαίνει και οι ναύλοι να κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με τις υπόλοιπες διαδρομές στον Ατλαντικό.
Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ενισχύθηκε με αρκετά νέα φορτία, κυρίως σκραπ, και σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφερόμενη χωρητικότητα, οι ναύλοι οδηγήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12-13,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε νέα άνοδο, όχι τόσο λόγω της προσφοράς πλοίων, η οποία παρέμεινε σταθερή, αλλά λόγω της βελτιωμένης ζήτησης. Επιπλέον, η συμφωνία για το διάδρομο ασφαλείας προς τα ουκρανικά λιμάνια έφερε συγκρατημένη αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 20,5-22Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 16-17,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη είδαμε αρκετά νέα φορτία κυρίως από τη Βαλτική, που οδήγησαν σε νέα άνοδο τους ναύλους.Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10-11,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος κράτησε τις ανοδικές τάσεις της προηγούμενης εβδομάδας προς όλες τις διαδρομές, ενώ φαίνεται ότι επικρατεί ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 16,5-18 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος διατήρησε τη δυναμική του, με το ισοζύγιο ζήτησης και προσφοράς να γέρνει ελαφρώς υπέρ των πλοιοκτητών. Το ενδιαφέρον τράβηξαν τα ταξίδια προς την Ασία και τη Δυτική Ακτή. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17-18,5Κ /ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά εμφάνισε πολλά νέα φορτία τις πρώτες μέρες της εβδομάδας, ενισχύοντας τους ναύλους. Στο τέλος της εβδομάδας οι ναυλωτές προτίμησαν να παραμείνουν στις θέσεις τους συγκρατώντας την περαιτέρω άνοδο. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με μεγάλη άνοδο των ναύλων σε όλες τις διαδρομές. Ωστόσο, στο τέλος εβδομάδας οι ρυθμοί έπεσαν, αλλά πάντα σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Η Ινδονησία παρουσίασε σταθερή ροή φορτίων και η στήριξη της αγοράς ήρθε κυρίως από την Αυστραλία. Δυτικότερα, Ινδία και κόλπος συνέχισαν θετικά με την προσφορά χωρητικότητας να κινείται σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 13-14,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 14,5-16Κ /ημέρα.