Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Maritime Executive and Consultant
Συνεχίστηκε η πτωτική πορεία του γενικού δείκτη ξηρού φορτίου, με τα μεγαλύτερα μεγέθη να παρασύρουν τον BDI σε χαμηλότερα επίπεδα.
Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 45,46%, τα Kamsarmaxes -11,35%, τα Supramaxes +4,5%, και τα Handies -1,1%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI υποχώρησε κατά 8,14% (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 621 μονάδες την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία συνεχίστηκαν οι πτωτικές τάσεις των προηγούμενων ημερών παρά την αισιοδοξία που υπήρχε ότι μετά την επιστροφή της Κίνας από τις αργίες Πρωτοχρονιάς θα βλέπαμε βελτιώσεις.
Δυστυχώς αυτές διαψεύστηκαν αφού τα ελάχιστα φορτία που εμφανίστηκαν καλύφθηκαν νωρίς σε χαμηλότερα επίπεδα από το προηγούμενο διάστημα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 6,4 $/tn.
Στον Ατλαντικό η εικόνα ήταν παρόμοια με της Ασίας. Έτσι τόσο η Βραζιλία όσο και ο βορράς σημείωσαν νέα εβδομαδιαία πτώση, αφού απουσίαζαν τα νέα φορτία που θα τόνωναν την αγορά.
Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 16,1 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 18,9 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό ο μεγάλος ο αριθμός των μετακινούμενων πλοίων και τα λιγοστά φορτία έδωσαν το δικαίωμα στους ναυλωτές να έχουν τον πρώτο λόγο. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι παρατηρήθηκε αρκετή κινητικότητα μεταξύ ναυλωτών και πλοιοκτητών.
Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 11-13Κ/ημέρα (παράδοση Ινδία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 15-17 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 5,5-7,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία φαίνεται πως οι ναυλωτές επέστρεψαν με όρεξη για δουλειά. Έτσι η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετές συζητήσεις και συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 7-9Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα καθώς βελτιώθηκε η ροή των φορτίων.
Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 7,5-9Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή υποχώρησε αυτή την εβδομάδα καθώς ο ανταγωνισμός των πλοιοκτητών για τα λίγα φορτία ήταν έντονος. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 5-6,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 5,5-7Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5-6,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά είχε ένα αργό ξεκίνημα, ωστόσο το δεύτερο μισό της εβδομάδας κινήθηκε θετικά, δείχνοντας σημάδια ανάκαμψης.
Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4,5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά υποχώρησε περαιτέρω, καθώς παρατηρήθηκε υποτονική δραστηριότητα και υπερπροσφορά πλοίων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA[1] συνέχισε την πτωτική της πορεία, παρά το γεγονός ότι είδαμε κάποια φορτία προς τα μέσα του μήνα. Όμως η διαθέσιμη χωρητικότητα δεν άφησε περιθώρια ανόδου των ναύλων.
Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 10-11Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη συνέχισε να βρίσκεται υπό πίεση, λόγω της έλλειψης φορτίων. Μόνο κάποια φορτία με σκραπ προς τη Μεσόγειο τάραξαν τα κατά τα άλλα ήρεμα νερά της περιοχής. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 7,5-9Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 6-7,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 11-12Κ/ημέρα.
Η Μεσόγειος ξεκίνησε την εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις, με τη ροή φορτίων να παραμένει πτωτική. Θετικό σημείο αποτελεί το γεγονός κάποια πλοία κλείστηκαν με φορτία από τα μέσα Φεβρουαρίου. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 12-13,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα παρά το γεγονός ότι υπήρχε μεγάλος αριθμός διαθέσιμων πλοίων.
Ο βασικός λόγος αυτής της εικόνας ήταν ο αυξημένος αριθμός φορτίων που συγκράτησε την αγορά. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 7-8Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-7Κ /ημέρα.
Στη Μεσόγειο παρατηρήθηκε βελτίωση της δραστηριότητας με περισσότερα φορτία σιτηρών από το Μαύρη θάλασσα αλλά και ορυκτών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 7-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 10-11 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος ήταν ήρεμος με τα περισσότερα φορτία της αγοράς να καλύπτονται από πλοία των operators. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 9-10Κ /ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις για ακόμα μία εβδομάδα, καθώς η προσφερόμενη χωρητικότητα της περιοχής ήταν αυξημένη και και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά έδειξε σταθεροποιητικές τάσεις με περισσότερη κινητικότητα στο Βορρά και στο Νότο. Είδαμε περισσότερα φορτία από τη νοτιοανατολική Ασία, τα οποία βελτίωσαν και το γενικότερο κλίμα της αγοράς.
Στην Ινδία και στον κόλπο της Μέσης Ανατολής η αγορά κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά η Ινδία που υποχώρησε λόγω της μειωμένης ζήτησης και από την άλλη πλευρά ο Κόλπος που παρουσίασε βελτίωσης καθώς υπήρχαν περισσότερα φορτία.
Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 8-9Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.
[1] ECSA – East Coast South America : Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής